ورود 22 فعال اقتصادی به جیرفت برای بازگرداندن جاماندگان از تحصیل

به گزارش ایرنا، فعال اقتصادی استان کرمان روز پنجشنبه در این نشست گفت: استان کرمان با شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، جزو استان های با درصد بالای بازماندگی از تحصیل است و بیشترین تعداد این افراد در جنوب استان هستند.

به گزارش ایرنا، فعال اقتصادی استان کرمان روز پنجشنبه در این نشست گفت: استان کرمان با شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، جزو استان های با درصد بالای بازماندگی از تحصیل است و بیشترین تعداد این افراد در جنوب استان هستند.

محسن جلال پور در تشریح وضعیت بازماندگان از تحصیل در استان کرمان گفت: برای برگرداندن این افراد به چرخه تحصیل، همکاری هایی با خیریه ابرار و خیریه دارااکرام که در کشور بیشترین بورسیه تحصیلی را پوشش می دهند، انجام خواهیم داد.

وی از ورود 22 فعال اقتصادی به جیرفت با هدف بازگرداندن جاماندگان از تحصیل به آموزش خبر داد و افزود: هدف ما این است که تعدادی از این کودکان را با کمک فعالان اقتصادی و خیران تحت پوشش قرار دهیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به تجربه های خود در توسعه اقتصادی جنوب کرمان و راه اندازی طرح های کشاورزی، معدنی و گردشگری گفت: ما امروز در منطقه ای جمع شده ایم که روزگاری نقطه امید تامین غذای ایران بود؛ خاکی که کارشناسان خارجی آن را بی نظیر توصیف کردند و آن را سبزواران می نامیدند. این سرزمین ظرفیت تامین غذای کشورهای همسایه را نیز داشت اما امروز به جایی رسیده ایم که باید برای بازماندگان از تحصیل چاره اندیشی کنیم.

او اظهار داشت: تاسیس موسسه دارالاکرام با هدف حمایت از دانش آموزان محروم، پاسخی به این نیاز اساسی است. این موسسه که کار خود را از تهران آغاز کرده و سپس به دیگر شهرستان ها گسترش یافته، به واسطه قراردادهایی با دانش آموزان آنان را متعهد می کند در مسیر تحصیل باقی بمانند.

جلال پور گفت: در مقابل، موسسه بورسیه تحصیلی ماهانه برای دانش آموزان در نظر می گیرد و در صورت موفقیت، حمایت های حقوقی بیشتری ارائه می دهد. دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی و کسب درآمد موظف اند به دارالاکرام بازگردند و از دیگر دانش آموزان بازمانده حمایت کنند.

به گفته وی مددکاران این موسسه گزارش های مستندی از وضعیت دانش آموزان تهیه و در اختیار حامیان قرار می دهند تا روند آموزش به طور شفاف دنبال شود.

محسن جلال پور فعال اقتصادی

شناسایی ۱۲ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در کرمان

وی ادامه داد: من در همه سال هایی که از راه اندازی اتاق بازرگانی جیرفت می گذرد تاکنون، بارها به این منطقه آمدم و همیشه افسوس خورده ام که ما به نسل آینده چه جوابی برای رفتارمان با این سرزمین و منابع آن خواهیم داد. در حال حاضر بیش از 12 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل شناسایی شده اند و 20 هزار نفر در معرض ترک تحصیل قرار دارند. این یعنی ما با بحرانی جدی در توسعه انسانی مواجه هستیم.

جلال پور با اشاره به شرایط بحرانی اشتغال در جنوب کرمان طی سال های گذشته گفت: در دوره ای بیش از 20 هزار بیکار در منطقه وجود داشتند که به گفته شورای تامین استان، با روزی 5۰ هزار ریال حاضر به انجام قاچاق و کارهای خلاف بودند. آن زمان ما مسئول اشتغال زایی در سه بخش معدن، کشاورزی و گردشگری شدیم. در حوزه معدن پنج پروژه کلید زدیم اما گردشگری به دلیل ناامنی به نتیجه نرسید. در حوزه کشاورزی، ایجاد گلخانه ها را به عنوان راه حل پایدار دنبال کردیم.

وی گفت: در سال 1390 کلنگ احداث پایانه محصولات گلخانه ای را با پیش بینی 12 میلیون دلار سرمایه گذاری زدیم و در سال 1401 این پروژه با همان میزان سرمایه افتتاح شد. اگرچه در این مسیر سختی های زیادی کشیدیم، اما امروز وسعت کشت گلخانه ای در منطقه از 800 هکتار در سال 1390 به سه هزار هکتار در سال 1404 رسیده و امیدواریم به پنج هزار هکتار برسد.

این فعال اقتصادی به آمار مصرف منابع نیز اشاره کرد و گفت: بیش از 80 میلیارد دلار آب برای تولید پسته مصرف کرده ایم تا 50 میلیارد دلار محصول تولید شود اما در حوزه محصولات گلخانه ای با تنها یک بیست وپنجم این میزان آب، به بازار جهانی وارد شده ایم.

وی تاکید کرد: مسیر توسعه منطقه هنوز طولانی است. فقر، بی سوادی و بازماندگی از تحصیل همچنان زخم های کهنه ای هستند که بر پیکره جنوب کرمان باقی مانده اند و تنها با حمایت مردمی، نهادهای نیکوکاری و همراهی دولت می توان این چرخه را شکست و دوباره امید را به سرزمین فراموش شده بازگرداند.

بازماندگی از تحصیل، موتور تولید فقر در جامعه است

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان هم در جمع فعالان اقتصادی و خیرانی که با هدف حمایت و تحت پوشش قرار دادن بازماندگان از تحصیل جنوب کرمان در جیرفت دور هم جمع شدند، بر اهمیت توجه به معضل بازماندگی از تحصیل تاکید کرد و گفت: پدیده بازماندگی و ترک تحصیل مانند موتور تولید فقر در جامعه عمل می کند.

محمدرضا فرحبخش با اشاره به وسعت و پهناوری استان کرمان و اینکه این استان 11 درصد خاک کشور را در اختیار دارد، بیان کرد: فاصله بین شمالی ترین و جنوبی ترین مرکز آموزشی استان به هزار و 100 کیلومتر می رسد که مسافتی برابر با فاصله مرکز این استان تا پایتخت کشور و این وسعت و گستردگی استان نشان دهنده چالش ها و نیازهای خاص این منطقه است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان (نفر دوم از چپ)

وی افزود: با داشتن 46 هزار فرهنگی و 680 هزار دانش آموز، اگر آموزش و پرورش به تنهایی به عنوان متولی عرصه آموزش معرفی شود، به سختی قادر به ارائه خدمات مناسب خواهد بود و نشان دهنده نیاز به همکاری تمامی دستگاه ها و افراد است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به آمار بالای ترک تحصیل در استان، اظهار داشت: در حال حاضر، 21 هزار نفر در سنین 15 تا 17 سال در دوره متوسطه اول ترک تحصیل کرده اند اما خطرناک تر از آمار ترک تحصیل، نرخ بازماندگی از تحصیل است که به معنای نبود ورود دانش آموزان به چرخه آموزش است.

وی تاکید کرد: رابطه معناداری بین بازماندگی از تحصیل و بزهکاری وجود دارد. اگر این مساله از حالت تعادلی خارج شود، تبعات آن برای جامعه خطرناک خواهد بود که در استان کرمان این نرخ از حالت عادی خارج شده است.

فرحبخش با اشاره به اینکه هشت مدرسه تک نفره و 856 مدرسه زیر 10 نفر در استان نشان از تلاش برای کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل است ادامه داد: چالش های اقتصادی، فضای آموزشی غیرمناسب و تعداد بالای دانش آموزان اتباع، بار زیادی را به دوش نظام آموزشی این استان گذاشته است.

وی نرخ سرانه فضای آموزشی استان را سه متر کمتر از معیار استاندارد جهانی و یک متر کمتر از میانگین کشوری اعلام کرد و گفت: آموزش و پرورش به سهم خود کم نگذاشته است و آنچه در اختیار دارد برای کاهش نرخ بازماندگانی از تحصیل انجام داده و در این راه چالش بزرگ پیش پا فقر است که باید به کمک بیاییم و بخشی از آن را حل کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان ضمن اعلام اینکه 9 درصد از دانش آموزان ما هیچ دسترسی جز کتاب ندارند و حتی تلویزیون هم در دسترس ندارند، اظهار داشت: این آمار در دوران کرونا به دست آمده و یک مشکل بزرگ در فرآیند آموزش است.

وی همچنین به تلاش های این نهاد در کاهش بازماندگی از تحصیل پرداخت و تصریح کرد: هشت مدرسه تک نفره و 856 مدرسه زیر پنج نفر داریم که با امکانات موجود سعی کرده ایم مشکل را کاهش دهیم.

فرحبخش در پایان با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی گفت: وجود 263 مدرسه خوابگاهی به ما کمک می کند تا دانش آموزان از نقاط مختلف استان به تحصیل بپردازند و ما به این رویه ادامه خواهیم داد. اگر با همدلی و همت جمعی بتوانیم یک درصد هم از بازماندگان از تحصیل کم کنیم، ارزش آن به شدت زیاد خواهد بود.

نظرات

captcha