نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان:

تحقق تربیت تراز انقلاب اسلامی، نیازمند طرح های تازه است

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه تحقق تربیت تراز انقلاب اسلامی ایران نیازمند فکرها و طرح های تازه است، گفت: علم، اخلاق معنوی و تعالی فرهنگ جامعه در گرو آموزش و پرورش و سرمایه گذاری در این زمینه، سرمایه گذاری برای آینده بوده و ساختارهای فعلی به تنهایی، کافی نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین، محمد جواد حاج علی اکبری، بعد از ظهر چهارشنبه، 31 اردیبهشت در نشست شبکه پشتیبان اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان این استان، هدف از حضور در استان آذربایجان شرقی را عرض ارادت به محضر شهدای خدمت دانست و گفت: حقی که حاج آقا آل هاشم در کسوت امامت جمعه داشتند، ایجاب می کرد تا در مراسم سالگرد ایشان، حضور پیدا کنیم و امید است روش پسندیده و سبک ایشان، همواره جاری باشد.

وی، مناسبت های اردیبهشت ماه و ظرفیت های معنوی ذی القعده به ویژه دهه کرامت را مورد اشاره قرار داد و همزمانی شهادت شهدای خدمت با این ایام را ناشی از ارتباط عمیق با ائمه و اهل بیت (ع) دانست و به برشماری ویژگی های اخلاقی آن شهیدان، پرداخت.

وی، حرکت زلال، ناب و جوشنده تربیت انقلابی را در ذات انجمن های اسلامی دانست و ابراز علاقه مندی کرد تا دیدارهایی جداگانه با دانش آموزان دختر و پسر اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی داشته باشد.

وی در ادامه با ارائه راهکارها و پیشنهادهایی، تقویت ارتباط ائمه جمعه و اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان را از آن جمله دانست و گفت: تبریز با پیشینه ای که دارد، ائمه جمعه پرافتخاری داشته که سه نفر از آنان به فیض شهادت نائل آمده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: حضور جناب آقای پزشکیان، فرصتی برای آموزش و پرورش بوده و حضرت آقا نیز بر این مهم تاکید دارند و برگزاری بیش از 30 جلسه در همین مدت کوتاه مسئولیتشان و برگزاری جلسات مرتبط با مسایل آموزشی و پرورشی طی سفرهایشان به آذربایجان شرقی، نشانگر نگاه ویژه ایشان به این حوزه است.

وی متذکر شد: سازماندهی درونی دانش آموزان حول محور تشکلی که همزاد انقلاب و مورد اعتماد رهبر است را باید قدر بدانید و اولین گروه خود اعضای اتحادیه هستند و باید از ظرفیت بچه های انقلابی استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز در ادامه این نشست، گفت: برای ایفای نقش درست دستگاهی مانند دستگاه تعلیم و تربیت که اثرگذارترین مجموعه در شکلگیری شاکله شخصیتی دانش آموزان به شمار می آید، باید تار و پود از ابتدا درست تنیده شده و سنگ بنای آن درست چیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مطهری اصل در ادامه بر لزوم برنامه ریزی جهت ارتباط متقابل و تنگاتنگ حوزه های علمیه و استفاده از ظرفیت طلاب این مجموعه در تربیت دانش آموزان تراز انقلاب در قالب فعالیت های مشترک در تشکل هایی مانند انجمن اسلامی دانش آموزان، تاکید کرد.

تشکل های دانش آموزی، بهترین بستر برای تنوع پرورشی و انجام کار تربیتی هستند

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در این مراسم تعهد در عمل، تحول در آموزش و تنوع در پرورش را سرلوحه اقدامات صورت گرفته در دستگاه تعلیم و تربیت استانمان دانست و بر لزوم بروزرسانی شیوه های تربیتی و پرورشی  با توجه به تعدد و گستردگی دامنه آسیب های اجتماعی، تاکید کرد.

اسفندیار صادقی گفت: سال گذشته از مجموع 6000 مدرسه انقلاب برگزار شده در سطح کشور، 500 نمایشگاه مدرسه انقلاب در استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

وی با ابراز خرسندی از افزایش و تداوم فعالیت های دانش آموز محور ور اتحادیه انجمن های اسلامی، ابراز امیدواری کرد تا  در راستای تداوم آرمان های انقلاب، گام های اساسی برداشته شود.

وی، عملی سازی شعار وزارت آموزش و پرورش مبنی بر مشارکت هر دانش آموز حداقل در یک تشکل را از اولویت های دستگاه تعلیم و تربیت برشمرد و مشارکت دانش آموزان در اداره تشکل های دانش آموزی و تاثیرگذاری در روند امور مدارس و داشتن نقش اصلی و تقویت امورات پرورشی را از جمله راهکارهای پیشنهادی در این زمینه دانست.

صادقی از برپایی نماز جماعت در 4325 مدرسه استان آذربایجان شرقی، خبر داد و افزود: نماز جماعت در این مدارس با امامت 3500 مدرسه از این تعداد، دارای نمازخانه مستقل بوده و نماز جماعت در این مدارس به امامت 1315 امام جماعت روحانی، 2072 همکار و 236 دانش آموز بر پا می گردد.

محمد صادق زاده، معاون پرورشی و فرهنگی مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه نظام تعلیم و تربیت کشور به تربیت دانش آموز تمام ساحتی تاکید دارد، گفت: ما نباید تربیت را به چهار دیواری کلاس و کتاب درسی خلاصه کنیم و لازمه این مهم، ایجاد موقعیت های متنوع یادگیری برای دانش آموزان است.

وی خاطرنشان کرد: دانش آموز باید بتواند متناسب با علاقه خودش در فعالیت های متنوع و جذاب پرکرشی مشارکت کرده و ما باید بسترهای تنوع دهی و جذاب سازی فعالیت های پرورشی را فراهم کنیم که تشکل های دانش آموزی و اتحادیه انجمن های اسلامی به عنوان پیشران و پیشگام تشکل ها است.

صادق زاده، همجواری 365 مدرسه با مساجد استان را بهترین فرصت برای تربیت مسجدی دانست و تعمیق ارتباط دو سویه بین مسجد و مدرسه و ایجاد امکان زیست دانش آموزان در مسجد را نیازمند همت جمعی به ویژه مدیران مدارس دانست.

وی، همراهی همدلی و اتحاد بین تشکل ها را کلید موفقیت در انجام کارهای تربیتی دانست و بر پای کار آمدن تمام ظرفیت ها در راستای تربیت نیروی انقلابی دانست و گفت: هیچ فاصله ای بین انجمن های اسلامی و معاونت پرورشی نخواهیم داشت و تمام توان خود را برای تربیت نیروی انقلابی به کار خواهیم گرفت.

اسماعیل جانعلی پور، دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی کشور نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه انجمن اسلامی، باید به عنوان هسته کنشگر جدی در مدرسه باید تقویت شود، گفت: تمرکز و توجه در 100 شهرستان بیشتر خواهد شد و سعی خواهیم کرد چند شهرستان هم از این استان، انتخاب کنیم.

وی از برگزاری 6000 مدرسه انقلاب و 7000 ثبت نام خبر داد و افزود: معتقد هستیم که اثرات اتصال به نهادهای همسو و انعقاد تفاهم ها با هر نهادی باید در شهرستان هم مشهود باشد. با توجه به شهرستان ها و فعال شدن انجمن های مدارس و کاهش برخی برنامه های ویترینی و تمرکز به سمت مدرسه می توان به سمت اهداف ترسیم شده حرکت کرد.

انتهای پیام

نظرات

captcha