بررسی علت تغییرات سود عملیاتی "رافزا"
به گزارش کدال نگر بورس 24، شرکت رایان هم افزا در خصوص تغییرات بیش از 30 درصدی سود عملیاتی دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 1403 نسبت به دوره مشابه سال قبل توضیحاتی ارائه نمود.
مدیر شبکه نسیم و اکبر نبوی درباره سیاست های صداوسیما در قبال چهره ها و حضور مردم در آنتن به بحث نشستند. این مناظره در حالی برگزار شد که معاون سیما نیز در گفت وگویی از بازگشت مهران مدیری، ایرج طهماسب و دیگر هنرمندان به تلویزیون خبر داده است.
از اتهام به بی توجهی تا دفاع از سند تحول
اکبر نبوی با نگاهی انتقادی، در ابتدای سخنان خود تأکید کرد که صداوسیما به رغم ادعای «رسانه ملی بودن»، هنوز نتوانسته تنوع آرا و سلایق جامعه را به درستی در آنتن بازتاب دهد. به اعتقاد او، رسانه ملی در مناسبت هایی مانند انتخابات، 22 بهمن و روز قدس، دوربین خود را به سوی مردم می چرخاند، اما در سایر ایام سال، آنان را به رسمیت نمی شناسد.
او با اشاره به کم رنگ بودن حضور اقشار مختلف اجتماعی مانند معلمان، کشاورزان، پرستاران و کارگران در تولیدات نمایشی و غیرداستانی تلویزیون، این سیاست را نوعی حذف اکثریت خاموش جامعه تعبیر کرد: «تلویزیون اکثریتی از جامعه با سلایق متنوع را فراموش کرده است.»
در پاسخ، خوشرو با دفاع از سیاست های دوره جدید سازمان صداوسیما، تأکید کرد که سند تحول سازمان نه تنها سلبریتی ستیز نیست، بلکه به استفاده هوشمندانه از هنرمندان تأکید دارد: «این هنرمندان از آسمان نیامده اند؛ در همین رسانه رشد کرده اند و امروز به قاب تلویزیون بازمی گردند.»
او ضمن اشاره به نمونه هایی چون فرزاد حسنی، گلزار، سیدجواد رضویان و مهران غفوریان گفت که بسیاری از چهره ها هم اکنون در حال فعالیت یا پیش تولید با صداوسیما هستند؛ حتی اگر برخی نام شان رسانه ای نشود.
واکنش به بازگشت چهره ها؛ بازگشتی کامل یا نیم بند؟
نبوی اما این ادعاها را با دیده تردید نگریست. او بازگشت برخی مجریان مانند فرزاد حسنی را «نیم بند» توصیف کرد و گفت: «فرزاد حسنی آمده، اما جان و دل و روحش نه. جسمش اینجاست اما جای او اینجا نیست. او مجری گفت وگوی اجتماعی است، نه صرفاً مجری مسابقه.»
او اضافه کرد که بسیاری از محدودیت ها و ممیزی ها، نه در راستای منافع ملی بلکه حاصل سلیقه های فردی و جناحی اند؛ موضوعی که خوشرو آن را رد نکرد اما تأکید کرد که ممیزی پدیده ای جهانی است و در همه نظام های رسانه ای اعمال می شود: «خط قرمزها در چارچوب حفظ منافع ملی تعریف شده اند، اما ما به سمت ایجاد خط سبز هم رفته ایم تا تولیدات ایجابی شکل بگیرد.»
«سوجان» به تلویزیون برمی گردد؛ فصل دوم سریال در راه تولیدآشتی با چهره ها؛ یا تدبیر مدیریتی؟
موضوع مهم در این مناظره، سیاست سازمان در تعامل با هنرمندان و چهره های شاخص بود. پس از سخنان معاون سیما مبنی بر اینکه درهای رسانه ملی به روی چهره ها باز است و نام هایی مانند مهران مدیری و ایرج طهماسب بار دیگر به تلویزیون نزدیک شده اند، این پرسش مطرح شد که آیا تلویزیون از مواضع گذشته عقب نشینی کرده یا همچنان خط قرمزهای نانوشته پابرجاست؟
خوشرو با رد این فرضیه، گفت: «هنرمندانی که امروز در حال کارند، بسیاری شان با صداوسیما قطع همکاری کرده بودند، اما حالا برگشته اند. برخی منتقدان فضای نادرستی را شکل می دهند که گویی رسانه ملی خصومتی با هنرمندان دارد.»
او به برنامه هایی نظیر نون خ، زیرخاکی، هزار و یک شب، محفل و پانتولیگ اشاره کرد که به زعم او، با اقبال مردمی بالا و حضور چهره های شاخص، نشان دهنده تحول واقعی هستند.
تحول یا روایت رسمی؟
نبوی اما تحول مورد ادعای مدیران را ناکافی دانست و گفت: «اگر تلویزیون آن طور که شما می گویید با مردم پیوند دارد، پس چرا از چند منتقد مثل من نگران هستید؟ این واکنش ها نشان می دهد خودتان هم به بخشی از عملکردتان مطمئن نیستید.»
او با بیان اینکه نگاه ضدسلبریتی برخی مدیران فعلی صداوسیما در مواضع پیشین شان مشهود بوده، گفت: «این ذهنیت باعث بی اعتمادی بخشی از هنرمندان به رسانه ملی شده؛ حتی اگر حالا به ظاهر فضا بازتر شده باشد.»
سخن پایانی؛ تلویزیون و مردم
این مناظره، بیش از آنکه دعوای دو چهره رسانه ای باشد، بازتاب یک نگرانی عمومی درباره نقش رسانه ملی در بازنمایی مردم، گفت وگوی اجتماعی و تعامل با هنرمندان است. اگرچه آمارهایی مانند «74 درصد مخاطب برای سریال پایتخت» یا «آزادسازی 1254 زندانی در پویش ماه رمضان» نشان دهنده تأثیر بالای تلویزیون است، اما این واقعیت نیز وجود دارد که بخش هایی از جامعه هنوز احساس حضور کامل در قاب رسانه ندارند.
در شرایطی که رقابت با پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی روز به روز فشرده تر می شود، موفقیت رسانه ملی نه صرفاً در تعداد مخاطب، بلکه در اعتمادسازی و به رسمیت شناختن تنوع جامعه خواهد بود.
انتهای پیام/
{{name}}
{{content}}