انگیزه هایی بزرگ در دل مدرسه ای فرسوده + فیلم

به گزارش ایرنا، روستایی کوچک که نامش را از تنگه ای باریک و کم عرض گرفته، تنگه ای که در زبان لری به «لُره» معروف بوده و حالا به نام «تنگ لُره» شناخته می شود، در میانه های راهی که ادامه پیدا می کند تا به انتهای روستا برسد مسیر فرعی از آن راه اصلی جدا می شود با شیب نسبتا آرامی باید به سمت پایین بروی تا به مدرسه روستای «تنگ لُره» برسی هدف دیدن مدرسه این روستا و شنیدن صدای دانش آموزان و معلمان این مدرسه فرسوده روستایی است.

به گزارش ایرنا، روستایی کوچک که نامش را از تنگه ای باریک و کم عرض گرفته، تنگه ای که در زبان لری به «لُره» معروف بوده و حالا به نام «تنگ لُره» شناخته می شود، در میانه های راهی که ادامه پیدا می کند تا به انتهای روستا برسد مسیر فرعی از آن راه اصلی جدا می شود با شیب نسبتا آرامی باید به سمت پایین بروی تا به مدرسه روستای «تنگ لُره» برسی هدف دیدن مدرسه این روستا و شنیدن صدای دانش آموزان و معلمان این مدرسه فرسوده روستایی است.

از بالا دختران و پسران با لباس فرم مدرسه پیدا هستند که در لا به لای درختان زنگ تفریح خود را سپری می کنند، اینجا صدای عبور آب باریکه ای از کناره تنگه با آواز پرندگان درهم می آمیزد و آرامشی عمیق در فضا می پراکند که با صدای بچه ها در هم آمیخته شده است.
در میانه این طبیعت بکر، مدرسه ای کوچک و ساده قرار گرفته مدرسه ای که در بنای آن نشانه های گذر سال ها خودنمایی می کند، دیوارها و سقف ها فرسوده و نیازمند مرمت و بازسازی و این فرسودگی را نیز می توان در میز و نیمکت های مدرسه دید.

نیمکت هایی که رنگ شان مدت هاست کمرنگ شده و کهنگی آن ها بر چشم هر بیننده ای آشکار است، یکی از همین 2 کلاس، تا مدت ها نقش انبار را داشت اما با دستان کوچک همین دانش آموزان پرانگیزه، دست در دست معلم خود به کلاس درس تبدیل شده است.

مدرسه فرسوده «تنگ لُره» از برق هم بی بهره است و آنجا که برق نیست پس انتظار هیچ تجهیزات و وسایل کمک آموزشی هم متصور نمی توان شد اما هیچ مانعی سد راه دانش اموزان پراراده این مدرسه نشده است و کودکان در همین کلاس های ساده و بدون امکانات، دور هم جمع می شوند و با وجود همه کمبودها، شوق آموختن را مرور می کنند.
در پناه این سقف و دیوارهای ساده و فرسوده، دل هایی بزرگ و اراده هایی ستبر خانه کرده دانش آموزانی با چشمانی پر از امید و شوق به آینده، کودکانی که صبح ها، قدم زنان راهی این مدرسه کوچک می شوند تا شاید روزی از دل همین تنگه کوچک، افق هایی بزرگ در انتظارشان باشد.

در این مدرسه کوچک و ساده اما سرشار از رویاهای بزرگ، هر یک از کودکان با دنیایی از آرزوهای کودکانه به کلاس می آید، یاسمین چشم هایش برق می زند وقتی از آرزویش حرف می زند او می خواهد نقاش شود و جهان را با رنگ های خیال انگیز خود زیباتر کند در ذهنش باغی از رنگ ها می کارد و هر روز گوشه ای از دفتر مشقش را با نقشی تازه می آراید.


فاطمه اما رویای دیگری دارد او می خواهد روزی پزشک شود و با دستانی مهربان، زخم ها را التیام بخشد، نگاهش پر از امید است انگار قلب کوچکش برای همه مردم روستا می تپد و روزی را می بیند که در روپوش سپید، به خانه های روستا سر می زند و درمان گر دردها می شود.
امیرحسین رویاهایش را بر فراز آسمان ها می سازد، دل بسته پرواز است و آرزو دارد روزی خلبان شود، پرواز برای او تجسم آزادی است.
علی، قلبش در میدان فوتبال می تپد و رویای دروازبان شدن در سر دارد، او با هر توپی که میان زمین خاکی روستا مهار می کند، یک قدم به آرزویش نزدیک تر می شود، چابکی نگاه و دستانش، نویدبخش روزهایی است که شاید روزی در دروازه های بزرگ، نام او شنیده شود.
در این مدرسه کوچک و فرسوده، رویاهایی بزرگ و بی مرز گسترده شده اند، کودکانی با دل هایی سرشار از امید، که با وجود همه کمبودها دل های پر از امیدی داشته و به فرداهای روشن ایمان دارند.

این روایت داستان یک رو زماندن در کنار دانش آموزان مدرسه فرسوده روستای «تنگ لُره» شهرستان بروجرد است، مدرسه ای که در دورانی که صحبت از مدارس هوشمند می شود آنها حتی برق ندارند و جز میز و نیمکت هایی فرسوده ای که سن آن میزها و نیمکت ها بیشتر از سن پدران و مادران دانش آموزان است چیز دیگری در حصار آن دیوارهای فرسوده وجود ندارد.

اما تک تک آن دختران و پسران کوچک آن مدرسه رویاهایی دارند که برای گفتن از آن رویا شوق حرف زدن و شنیده شدن وجود دارد در پاسخ اینکه کدامشان دوست دارد از رویاها و آرزوهایش برای آینده اش بگوید دستان خود را بالا می برند، یکی می خواهد گوینده شود و صدای زیبایی هم دارد، یکی می خواهد نقاش شود و طراحی های زیبایی در کیفش نشان می دهد و اشتیاق نشان دادن، یکی می خواهد گلر شود و می گوید توپ فوتبال می خواهد. دیگری دوست دارد پزشک شود اما نکته قابل تامل دیگر این نقل قول معلم است که می گوید: "والدین این بچه ها امیدی به تحصیل بچه هایشان ندارند و در ذهن تک تک شان گویی این جمله حک شده که بچه های ما با درس خواندن به جایی نخواهند رسید".

مدیر مدرسه شهید علی عزیزی «تنگ لُره» با اشاره به وضعیت آموزشی این روستا می گوید: مدرسه «تنگ لُره» هم اکنون 2 کلاسه است، سال گذشته فقط یک کلاس داشتیم اما با پیگیری های مکرر موفق شدیم کلاسی دیگر را نیز ایجاد کنیم.

محمد ندری افزود: این مدرسه در مجموع 22 دانش آموز دارد که هشت نفر از آنها دختر و 14 نفر پسر هستند و یک کلاس مختص دانش آموزان پایه اول تا سوم با 13 نفر و کلاس دیگر دانش آموزان پایه چهارم تا ششم را در خود جای داده که 9 نفر هستند.
وی تاکید کرد: بچه های روستا از استعدادهای درخشانی برخوردارند و اگر شرایط تحصیلی مناسب تری برایشان فراهم شود، بدون شک می توانند در آینده بسیار موفق باشند.

مدیر مدرسه شهید علی عزیزی «تنگ لُره» اضافه کرد: بسیاری از والدین این دانش آموزان بی سواد هستند و توانایی کمک آموزشی به فرزندان خود در منزل را ندارند، به همین دلیل بار اصلی آموزش بر دوش معلمان مدرسه است و انتظار می رود میزان توجه و امکانات آموزشی بیشتری در اختیار این کودکان قرار گیرد.
ندری اضافه کرد: یکی از انتقاداتی که به سیستم آموزشی وارد است، وابسته کردن تعداد معلمان به تعداد دانش آموزان است، در حالی که کلاس های چند پایه، مانند شرایط مدرسه ما، به معلمان بیشتری نیاز دارند تا آموزش همه دانش آموزان به طور کامل پوشش داده شود.

وی ادامه داد: تعداد کم دانش آموزان نباید بهانه ای برای کاهش معلمان باشد، بلکه باید کیفیت آموزش، به خصوص در روستاهای با امکانات محدود، اولویت قرار گیرد، این بچه ها انگیزه و استعداد بالایی دارند اما بی توجهی به کمبود معلم و تجهیزات آموزشی می تواند آینده آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
ندری که هر روز مسیر 60 کیلومتری را از الشتر تا روستای «تنگ لُره» طی می کند تا سرکلاس حاضر شود، بر اهمیت تامین تجهیزات آموزشی نیز تاکید دارد و می گوید: مدرسه ما فاقد بسیاری از امکانات اولیه است. تجهیزات فرسوده، نبود میز و نیمکت مناسب، کمبود وسایل کمک آموزشی و حتی نبود برق از مشکلات جدی است و همه این ها باعث شده بچه ها نتوانند در شرایط مطلوبی درس بخوانند، اگر امکانات حداقلی فراهم شود یقین داریم کودکان «تنگ لُره» می توانند در آینده افتخارآفرین باشند.

معلم یکی از کلاس های مدرسه روستای «تنگ لُره» می گوید: کلاسی که من در آن تدریس می کنم، متشکل از دانش آموزان پایه چهارم تا ششم است، تعداد دانش آموزان پایه ششم فقط یک نفر، پایه پنجم سه نفر و پایه چهارم پنج نفر است.

رضا صالحی بیان کرد: برنامه ریزی دقیق و زمان بندی منظم وضعیت تدریس را مقداری بهتر کرده به گونه ای که سعی می کنم هر 20 دقیقه را به آموزش یکی از پایه ها اختصاص دهم، با این حال گاهی ساعت هنر یا ورزش سایر پایه ها، با درس ریاضی آن ها تداخل پیدا می کند و نیاز به انعطاف و برنامه ریزی بیشتر دارد.
وی می افزاید: امکانات کمک آموزشی در مدرسه بسیار محدود است و تجهیزات آموزشی مناسبی نداریم، بخشی از وسایل و تجهیزات موجود نیز به مرور زمان خراب شده و از بین رفته است.

وی ادامه داد: هرچند این روزها در کشور بحث مدارس هوشمند و فناوری های آموزشی پیشرفته مطرح است، اما ما در این مدرسه حتی به حداقل های امکانات آموزشی دسترسی نداریم که لازم است که امکانات پایه ای فراهم شود تا بچه ها با انگیزه و کیفیت بهتری درس بخوانند.
صالحی بیان کرد: هدف اصلی همه ما معلمان این است که دانش آموزان آینده ای روشن و موفق داشته باشند، اینها آینده سازان شهر، روستا و جامعه ما هستند و باید برای رسیدن به موفقیت و سعادت شان تلاش کنیم.

وی ادامه داد: من هر روز از شهر الشتر به این مدرسه می آیم و این مسیر را در حدود یک ساعت و پانزده دقیقه طی می کنم، البته در زمستان ها که جاده سخت تر می شود، این زمان طولانی تر می شود.
معلم یکی از کلاس های مدرسه روستای «تنگ لُره» افزود: کلاسی که حالا در آن تدریس می کنم، تا همین چند وقت پیش انباری بود، اما با همت و همکاری بچه ها آن را بازسازی و مرتب کردیم تا امروز بتوانیم کنار هم درس بخوانیم، امیدوارم با حمایت مسوولان، شرایط آموزشی بهتری برای این دانش آموزان فراهم شود.

وجود 32 مدرسه تخریبی در بروجرد

معاون استاندار و فرماندار بروجرد در خصوص وضعیت مدارس شهرستان با اشاره به نهضت توسعه عدالت آموزشی گفت: 32 مدرسه تخریبی در بروجرد وجود دارد که 19 مدرسه در شهر و 13 مدرسه در مناطق روستایی واقع شده که بازسازی و بهسازی انها در طرح نهضت توسعه عدالت آموزشی در برنامه های زمان بندی شده مشخص در حال پیگیری است.

قدرت اله ولدی در خصوص مدرسه روستای «تنگ لُره» گفت: مدرسه فرسوده روستاهای باده و «تنگ لُره» این شهرستان به زودی جمع آوری و با مدارس استاندارد جایگزین می شود، یکی از این پروژه ها 45 درصد و دیگری 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تلاش می شود تا در بازه زمانی تعیین شده تحویل شود.
وی افزود: علاوه بر این 2 مدرسه شامل یک مدرسه 18 کلاسه و یک مدرسه سه کلاسه در 2 روستای دیگر بروجرد تا پایان شهریورماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.
فرماندار بروجرد بیان کرد: روند پیشرفت فیزیکی پروژه ها در جلسات منظم ماهانه و هر 45 روز یکبار توسط تیم پیگیری فرمانداری، آموزش و پرورش و نماینده مجمع خیرین مدرسه ساز کنترل و گزارش های بازدید و مستندات (فیلم و عکس) از سمت تیم همکاران مربوطه تهیه و پیگیری می شود تا بتوان نهضت توسعه عدالت آموزشی را در بازه های زمانی برنامه ریزی شده پیش برد.

ولدی اضافه کرد: با هم افزایی و جلب حمایت خیرین، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مدیران کارخانجات بزرگ و مشارکت بخش خصوصی، تلاش می شود تمامی مدارس کانکسی و سنگی شهرستان تا سال 1405 با مدارس استاندارد جایگزین شود.

شناسایی 170 مدرسه کانکسی در لرستان

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس لرستان نیز در خصوص روند توسعه عدالت آموزشی گفت: بسیاری از شهرهای بزرگ استان و حتی روستاها تراکم بالای کلاس و کمبود فضا را تجربه می کنند که در قالب طرح شهید پناهی و از سال 1401 تاکنون، جمع آوری مدارس کانکسی به عنوان یک اولویت در دستور قرار گرفته و از مجموع 170 مدرسه کانکسی بالای 10 نفر استان، حدود 100 مورد تکمیل شده و 70 مدرسه دیگر نیز بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا پایان خردادماه همه این مدارس تحویل داده خواهد شد.

یونس بهاروند ایرنیا ادامه داد: در بروجرد نیز 2 مدرسه با حمایت خیریه ها و بنیاد برکت در دست اجرا قرار دارد که روند پیشرفت آنها مناسب بوده و پیش بینی می شود تا پایان خردادماه به بهره برداری برسد.

وی درباره تامین سایر اعتبارات مورد نیاز این طرح تصریح کرد: اعتبار پروژه های تخریبی بیشتر باید از محل مشارکت خیرین و مسوولیت اجتماعی صنایع و کارخانه های هر شهرستان تامین شود، مطابق قانون، همه شرکت ها و بانک ها مکلف اند بخشی از درآمدهای خود را به امور خیریه از جمله مدرسه سازی اختصاص دهند، حتی قانون ماده 80 مالیات به کارخانه ها و اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه می دهد مالیات خود را مستقیم برای ساخت مدرسه هزینه کنند تا همان مبلغ به عنوان مالیات منظور شود.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس لرستان با اشاره به هماهنگی های مستمر میان مجموعه نوسازی مدارس و سایر دستگاه های اجرایی ادامه داد: تمام تلاش خود را برای تسریع در تکمیل پروژه های آموزشی شهرستان انجام می دهیم تا هیچ خللی در روند آموزش دانش آموزان ایجاد نشود.

بهاروند ایرانیا تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه، ساخت سه مدرسه 12 کلاسه علاوه بر 2 مدرسه بزرگ 16 و 22 کلاسه در بروجرد در دستور کار قرار گرفته تا مشکل تراکم کلاس ها که در پنج مدرسه شهرستان بالای 35 نفر است، کاهش یافته و به سطح مطلوب برسد.

وی با تاکید بر اهمیت تامین و نگهداری تجهیزات آموزشی و هنری گفت: سال گذشته 18 میلیارد ریال برای تجهیزات کلاسی، 35 میلیارد ریال برای هنرستان ها و بیش از 40 میلیارد ریال نیز برای سیستم های گرمایشی مدارس بروجرد هزینه و برنامه ریزی شده تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید، تجهیزات مورد نیاز مدارس را تامین و ارسال کنیم.

به گفته مسوولان آموزش و پروش بروجرد در شهرستان بروجرد 32 مدرسه تخریبی وجود دارد که 19 مدرسه در شهر و 13 مدرسه در مناطق روستایی واقع شده همچنین 41 مدارس نیاز به مرمت و بازسازی دارد ولی در مجموع 60 درصد از مدارس شهرستان فرسوده است و این در حالی است که یکی از شاخص های مهم آموزش و پرورش، فضای آموزشی تعیین شده و از نظر تجهیزات نیز 70 درصد مدارس ما با کمبود مواجه هستند.

اصل سی ام قانون اساسی دولت را مکلف کرده است تا زمینه آموزش و پرورش و کسب علم و دانش برای همه مردم(تا پایان دوره متوسطه) را به صورت رایگان فراهم کرده و همچنین بسترهای مناسب تحصیلات عالی را تا سر حد کسب خودکفایی کشور، به طور رایگان بسط و توسعه دهد.
بحث برقراری عدالت آموزشی همواره از دغدغه های متخصصان تعلیم و تربیت بوده که این مهم در واقع بر تخصیص منابع برای توسعه و تجهیز مدارس و ایجاد فرصت های آموزشی برای همگان تاکید دارد.

رییس جمهور با نگاهی واقع بینانه به موضوع مهم آموزش و تاکید بر برقراری عدالت در این حوزه، ایجاد و توسعه فضاهای آموزشی را به عنوان رویکرد محوری و اولویت دولت چهاردهم در حوزه آموزش و پرورش اعلام کرد، رویکردی که در قالب نهضت ملی مدرسه سازی مطرح و با پیگیری و مشارکت فعال رییس جمهور در نقاط محتلف کشور آغاز شده است.

همچنین رییس جمهور در آغاز اجرای نهضت ملی مدرسه سازی اعلام کرد که کیفیت آموزش برای دانش آموزی نباید در تهران و دیگر نقاط کشور متفاوت باشد، بلکه می بایست تابع یک استاندارد و معیار مشخص در سراسر کشور یکسان باشد.
برهمین اساس، موضوع کالبد یعنی فضا و تجهیزات و سپس محتوای آموزشی و تربیتی مورد توجه مسوولان وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و اولویت ساخت مدارس نیز براساس شاخص های تعداد مدرسه و تراکم جمعیت کلاس ها تعیین شده است.

نظرات

captcha