بررسی علت تغییرات سود عملیاتی "رافزا"
به گزارش کدال نگر بورس 24، شرکت رایان هم افزا در خصوص تغییرات بیش از 30 درصدی سود عملیاتی دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 1403 نسبت به دوره مشابه سال قبل توضیحاتی ارائه نمود.
نسخه اصلاح و مرمت شده «موج و مرجان و خارا» به کارگردانی آلن پندری و تهیه کنندگی ابراهیم گلستان در موزه سینما اکران و نقد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، سی و دومین جلسه از شب های مستند موزه سینما با نمایش نسخه اصلاح و مرمت شده «موج و مرجان و خارا» به کارگردانی آلن پندری و تهیه کنندگی ابراهیم گلستان در موزه سینما برگزار شد.
این نشست با همکاری انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند و به همت فیلمخانه ملی ایران با حضور جمعی از کارشناسان و مستندسازان روز گذشته 29 اردیبهشت در سالن سینما فردوس موزه سینما برگزار شد.
فیلم «موج و مرجان و خارا» به سفارش شرکت ملی نفت ایران در سال 1337 تولید شد و در سال 1341 به نمایش درآمد. این نسخه از فیلم مستند «موج و مرجان و خارا» که توسط فیلمخانه ملی ایران اصلاح و مرمت شده، درباره عملیاتی است که طی چهار سال کار و کوشش برای توسعه منطقه نفت خیز گچساران و رساندن خط لوله نفتِ آن به خارک و همچنین احداث بندر صدور نفت جزیره خارک، ساخته شده است.
در سی و دومین جلسه «شب های مستند موزه سینما» ، فخرالدین سیدی مستندساز گفت: ابراهیم گلستان با ساختن 6 مستند که درباره نفت بود، بسیار موفق پیش رفت ولی این حرفه ای بودن در سینمای مستند مداومت نداشت. گلستان نقش مهمی در آموزش افراد داشت و یک تیم حرفه ای برای ساخت مستند تشکیل داد که یکی از این افراد فروغ فرخزاد بود.
اگر ابراهیم گلستان نبود این فیلم شکل نمی گرفت
پیروز کلانتری مستندساز و نویسنده هم در این نشست بیان کرد: به طور رسمی این فیلم ساخته ابراهیم گلستان و آلن پندری است و مهندسی در شوتینگ کار وجود دارد و نقش آلن پندری در این فیلم بسیار مشهود است. ترکیب جذاب و جالب کارگردان بصری آلن پندری و تهیه کنندگی و تدوین ابراهیم گلستان باعث شد با مدیریت کردن اجزا به این تولید اثربخش برسند. چنین کاری تا به حال ساخته نشده است که هم از طرف دولت سفارشی باشد و هم در مدیریت بسیار خوب پیش رفته باشد.
وی اظهار کرد: از نظر من این فیلم بالای 70 درصد اثرگذاری گلستان و 30 درصد نقش آلن پندری بوده است ولیکن بدین معنا نیست که آلن پندری نقش پررنگی نداشته است بلکه ابراهیم گلستان از این نظر نقش پررنگ تری داشته که وظیفه تدوین و تهیه کنندگی اثر نیز برعهده او بوده است. اگر گلستان نبود این فیلم شکل نمی گرفت.
این مستندساز تاکید کرد: این فیلم هم به حواشی پرداخته و هم به اصل موضوع، یعنی شوخ طبعی و سلامت موضوع را با هم رعایت کرده است.
سینمای مستند مراحل حرفه را طی نکرده است
در ادامه، سعید رشتیان تهیه کننده مستند نیز تصریح کرد: پلان های این فیلم نشان دهنده میزان دقت و چینش حرفه ای است. سینمای مستند ما به دلایل مختلف مراحل حرفه ای را طی نکرد و استودیوی گلستان نماد مستند حرفه ای بود که متاسفانه در دهه 50 بسته شد و ما هنوز فکر می کنیم طراحی و چینش این فیلم معنایش سفارشی بودن این فیلم است در صورتیکه اینطور نیست.
وی افزود: بخش خصوصی سینمای مستند ما نماد حرفه ای گری بودند که متاسفانه در بخش خصوصی به صورت حرفه ای جلو نیامدند.
رشتیان در پایان بیان کرد: ما اکنون استودیویی به معنای حرفه ای نداریم و هنوز با عوارض عدم حرفه ای بودن سینمای مستند درگیریم. کسی که می تواند تماشاگر را با مستند پیوند بزند تهیه کننده است و تهیه کننده باید بتواند این ترکیب را شکل دهد. آقای گلستان با همین فرمان جلو رفت و سعی کرد اقتضائات حرفه ای را پیش ببرد و موفق هم شد.
{{name}}
{{content}}