رسانه و خانواده بازوان اثرگذار در جوان سازی جمعیت هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد، گفت: رسانه ها می توانند با گفتمان سازی و اصلاح نگرش های غلط، مسیر افزایش جمعیت را هموار کنند.

خبرگزاری تسنیم از یزد، محمدرضا فرحزادی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، اظهار کرد: رسانه ها در کنار خانواده، نقش محوری در گفتمان سازی و نهادینه سازی فرهنگ جوانی جمعیت دارند و می توانند در اصلاح دیدگاه های نادرست و رفع نگرانی های رایج جامعه درباره فرزندآوری بسیار مؤثر عمل کنند.

وی با اشاره به تأثیرگذاری رسانه ها در جهت دهی افکار عمومی افزود: معرفی الگوهای موفق در حوزه فرزندآوری، تبیین مزایای خانواده پرجمعیت، و پرداختن به دغدغه های واقعی مردم در زمینه اقتصادی و اجتماعی از جمله وظایفی است که رسانه ها می توانند برعهده بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: برای مؤثر بودن این تلاش ها، لازم است که موضوع جوانی جمعیت با ارزش های ملی و مذهبی پیوند بخورد تا مردم بتوانند با درک صحیح تری نسبت به آن موضع گیری کرده و باورهای فرهنگی خود را در راستای آن بازسازی کنند.

فرحزادی گفت: رسانه ها نه تنها در تبلیغ این موضوع، بلکه در شفاف سازی وضعیت فعلی جمعیت و مطالبه گری از مسئولان نیز باید فعال باشند. وی در ادامه با اشاره به وضعیت باروری کشور و استان اظهار داشت: نرخ استاندارد جایگزینی جمعیت 2.1 فرزند به ازای هر زن است، در حالی که میانگین باروری در کشور 1.66 و در استان یزد 1.95 است.

وی افزود: اگر این روند ادامه یابد، با گذشت هر نسل جمعیت جوان کاهش خواهد یافت و پیش بینی ها نشان می دهد که تا سال 1430 بیش از 30 درصد جمعیت کشور و استان، افراد بالای 60 سال خواهند بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد همچنین به اقدامات حوزه سلامت در این زمینه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در تمامی 73 مرکز جامع سلامت استان، خدمات مشاوره قبل از ازدواج و قبل از بارداری ارائه می شود و مراقبت های بارداری نیز به صورت منظم ماهیانه انجام می گردد.

فرحزادی ادامه داد: مشاوره های تغذیه برای تمام افراد جامعه به ویژه زنان باردار در دستور کار مراکز سلامت است و زایمان طبیعی ایمن نیز در کلیه بیمارستان های استان انجام می شود.

انتهای پیام/781/

نظرات

captcha