روابط عمومی مربوط به یک حوزه خاص نیست

از اهالی محله تکاپو هستند و همیشه نگران جفت و جور شدن کارها، کمتر دیده می شوند و تماما هدایتگر پشت صحنه، جلوتر از مدیران راه می روند و کمتر هدف شات دوربین ها قرار گرفته اند.

خبرگزاری تسنیم از شیراز، گوش به زنگ بودن در تعطیلات و زمان های غیراداری از ویژگی های کار روابط عمومی ها به شمار می رود؛ همان ها که نتیجه کارشان در معرض نظر مردم و افکار عمومی قرار گرفته است.

به مروز زمان با توسعه و پیشرفت جوامع و شکل گیری نهاد ها و سازمان های گوناگون، ضرورت راه اندازی مجموعه ای به نام روابط عمومی که تنظیم کننده سیستم ارتباطات و اطلاع رسانی باشد، بسیار حائز اهمیت به نظر رسید و امروز پس از چکش کاری های فراوان به قلب تپنده سازمان ها بدل شده اند، به گونه ای که اگر خطایی از آنها سر بزند به سرعت همگان از آن مطلع شده، مورد مواخذه قرار داده و اعتبار سازمان را زیر سئوال می برند.

از آنجا که نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نیز انکارناپذیر است، در تقویم جمهوری اسلامی ایران 27 اردیبهشت به نام روز ملی روابط عمومی و ارتباطات نامگذاری شد تا از سنگرسازان بی سنگر تجلیل شود.

در استان فارس نیز همه ساله ویژه برنامه هایی برای گرامیداشت این روز تحت عنوان هفته روابط عمومی و ارتباطات برگزار می شود که امسال این مهم با آیین گردهمایی مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی و خدمات رسان همراه بود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در این مراسم ضمن تبریک روز روابط عمومی و ارتباطات، اظهار کرد: روابط عمومی مربوط به یک حوزه خاص نیست و بدون حضور روابط عمومی با جامعه ای ساکن و کم تحرک مواجه هستیم و لذا روابط عمومی ها هستند که انرژی تزریق و هم افزایی ایجاد می کنند.

مسعود گودرزی با بیان اینکه ذات روابط عمومی بالاتر از نامشان است، افزود: هفته روابط عمومی نیز یادآوری برای ارج نهادن به خدمات مسئولان این حوزه است.

وی تصریح کرد: اگر امروز خدمتی از کسی دیدید و فعالیت مثبتی از مجموعه ای شاهد بودید و در مسیر خدمت آنها را ملاحظه کردید قطعا در مقام تشکر از روابط عمومی باید بربیایم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس خاطرنشان کرد: روابط عمومی هت نه تنها در سپهر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که در ساختار سیاسی کشور هم حضور دارند و در واقع زبان مشترک میان مردم و ساختار محسوب می شوند.

گودرزی با تاکید بر این نکته که توسعه سیاسی بدون شفافیت، اقناع سازی، اطلاع رسانی و تصویرسازی مناسب ممکن نیست، گفت: آنچه که دشمن در حوزه های فرهنگی به جامعه تحمیل می کند، اگر مبارزان عرصه روابط عمومی فضا را محیا نکنند، پاسخ را نشر ندهند و تصویرسازی های فکری و ذهنی نداشته باشند، مقابله به خوبی انجام نخواهد شد.

وی تاکید کرد: امر توسعه بدون حضور روابط عمومی مختل خواهد شد، لذا امروز رسالت سنگین و کار مسئولیت زا و حساسی بر دوش روابط عمومی ها قرار دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس همچنین روابط عمومی را به مثابه یک دیپلماسی عمومی عنوان کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در این گردهمایی اظهار داشت: سیاست زدگی یکی از مهم ترین آسیب هایی است که به مسائل اجتماعی ضربه می زند. وقتی مسائل اجتماعی را در بستر سیاسی یا امنیتی مطرح می کنیم، از حل ریشه ای آنها دور می شویم و مخاطب را از خود جدا می کنیم.

حجت الله رضایی با اشاره به اینکه در رسانه ملی گاهی مسائل روزمره مردم را به اشتباه در بستر سیاسی تحلیل می کردیم که این امر به کاهش اعتماد مخاطب منجر می شد، افزود: روابط عمومی ها باید مسائل اجتماعی را در جایگاه واقعی خود مطرح، تحلیل و گزارش کنند تا از بحران ها و چالش های امنیتی پیشگیری شود.

وی با تأکید بر اهمیت جایگاه روابط عمومی ها، گفت: اگر روابط عمومی نتواند نقش خود را به درستی ایفا کند، مقصر خودش است. ما باید ابتدا جایگاه این حوزه را تئوریزه کنیم، سپس آن را به گفتمان و رفتار تبدیل کنیم. بدون این فرآیند، نمی توانیم ادعا کنیم که روابط عمومی در جایگاه واقعی خود قرار گرفته است.

معاون استاندار فارس با اشاره به تحولات رسانه ای در عصر هوش مصنوعی و انقلاب چهارم تمدن بشری، اظهار کرد: امروز رسانه های دوسویه تعیین کننده اند؛ رسانه های یک سویه دیگر اثرگذاری سابق را ندارند.

رضایی تصریح کرد: یک کانال تلگرامی یا یک فرد در شبکه های اجتماعی می تواند تأثیرات عمیقی بر جامعه بگذارد. روابط عمومی ها باید با بهره گیری از قدرت هوشمند، که ترکیبی از قدرت سخت و نرم است، در این فضا نقش آفرینی کنند.

وی با اشاره به نقش رسانه ها در جنگ های مدرن، افزود: در جنگ خلیج فارس، رسانه های غربی ابتدا عراق را از لحاظ رسانه ای خلع سلاح کردند و سپس عملیات نظامی را آغاز کردند. این نشان دهنده قدرت رسانه و روابط عمومی در عصر حاضر است.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود، با انتقاد از نگاه دستوری به روابط عمومی ها، گفت: روابط عمومی ترکیبی از علم و هنر است. نمی توان با دستور و بخشنامه آن را مدیریت کرد. خلاقیت و ذائقه رسانه ای در این حوزه نقش کلیدی دارد.

مهدی رنجبر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در سخنانی کوتاه گفت: روابط عمومی، همتای هنر سینمای ابر رسانه محسوب می شود و انتقال مفاهیم سخت امروزی با روابط عمومی آسان تر شده است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس نیز در این مراسم بیان کرد: تلاش کرده ایم تا نگاهی نو و متفاوت نسبت به برگزاری هفته روابط عمومی ها شکل بگیرد.

علیرضا برزگر تاکید کرد: مراقبت از حال خوب همکاران روابط عمومی از مهمترین اولویت های ما قرار دارد.

وی با تصریح بر این نکته که تجلیل از پیشکسوتان این حوزه را وظیفه خود می دانیم، از راه اندازی باشگاه روابط عمومی و آکادمی تخصصی روابط عمومی در استان با حضور اساتید صاحب نظر در این حوزه خبر داد.

انتهای پیام/424/

نظرات

captcha