کشتیرانی در مسیر تحول؛ ورود به بازار روسیه و توسعه چابهار

در هفدهمین سالروز حضور کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» در بورس، نشست خبری مدیران این شرکت با هدف تبیین عملکرد و آینده راهبردی مجموعه برگزار شد.

علیرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در این رویداد با تشریح برنامه های توسعه ای، از تحولات مهمی در حوزه حمل ونقل دریایی و بین المللی خبر داد.

ناوگان قدرتمند و حضور منطقه ای

مدرس خیابانی اظهار کرد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اکنون با در اختیار داشتن 143 فروند شناور در حوزه های مختلف از جمله کانتینری، نفتی، خدمات فراساحلی و مسافری، یکی از بزرگ ترین ناوگان های دریایی منطقه محسوب می شود. این شرکت همچنین خدمات حمل ونقل جاده ای را نیز پوشش داده و بر افزایش بهره وری در زنجیره تأمین تمرکز دارد.

وی گفت: با آغاز فاز دوم توسعه بندر چابهار شامل ترمینال 5.5 هکتاری و محوطه لجستیکی 5 هکتاری، چابهار به زودی به قطب اصلی حکشتی در جنوب کشور تبدیل خواهد شد که این پروژه در راستای تقویت نقش سواحل مکران در تجارت دریایی ایران اجرا می شود.

مدرس خیابانی ادامه داد: در چارچوب تقویت کریدور شمال–جنوب، حکشتی با سرمایه گذاری 50 میلیون دلاری در بندر آستراخان روسیه، سه کشتی خریداری و یک شرکت محلی تأسیس کرده است. این مسیر ظرفیت انتقال سالانه 25 میلیون تن کالا میان روسیه و هند را داراست و حکشتی درصدد ایفای نقش کلیدی در آن است.

وی با اشاره به تاب آوری بالای شرکت در برابر تحریم ها، اعلام کرد: هیچ باری زمین گیر نشده و حتی صادرات به اروپا نیز تداوم داشته است. همچنین، برای نخستین بار طی 12 سال گذشته، صورت های مالی شرکت برای سال 1402 از سوی سازمان حسابرسی تأیید شده است.

مدرس خیابانی تصریح کرد: میانگین عمر ناوگان 20 سال است اما برنامه ریزی برای کاهش آن به زیر 10 سال با تأمین مالی ارزی در دستور کار قرار دارد. هدف گذاری سال جاری نیز افزایش حجم عملیات به 100 هزار TEU است.

وی تأکید کرد که شرکت با ثبات عملکرد، در هر شرایط سیاسی و اقتصادی به مسیر رشد خود ادامه خواهد داد.

تگ ها حکشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مدرس خیابانی

نظرات

captcha