نقش رسانه ها در ارتباطات شهری چگونه است؟

مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 3 تهران در خصوص نقش رسانه ها در ارتباطات شهری توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، رامتین محمدیاری مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 3 تهران و دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد علوم و تحقیقات تهران در یادداشتی نوشت: در جوامع امروزی و با گسترش شهرنشینی، علم ارتباطات نیز همانند علوم دیگر دستخوش تغییرات زیادی شده است، ظهور و رشد اینترنت، گسترش و دسترس پذیری سریع آن در جهان پیچیدگی های این علم نسبتاً جدید را دو صد چندان کرده است.

تلفن های هوشمند، اپلیکیشن ها، پیام رسان های متعدد، هوش مصنوعی، متاورس ، ماشین های خود ران، اینترنت اشیا، اینترنت ماهواره ای، پادکست، کانال ها، سایت ها و … باعث شده است تا علم ارتباطات نیازمند بکارگیری ابزار متعدد و منطبق با اشکال نوین رسانه ای گردد.

دوران روزنامه ها و مجلات و ژورنال های رنگارنگ به پایان رسیده امروزه اخبار و اطلاعات با کمترین زمان و در لحظه در جهان منتشر می شوند و رسانه ای موفق است که هم از لحاظ نرم افزاری و هم سخت افزاری به روز بوده و با سرعت پیشرفت این علم حرکت کند.

ازآنجایی که پیشرفت علم فناوری ارتباط مستقیمی با علم رسانه دارد آموزش در این حوزه یکی از عوامل مهم و کلیدی است چرا که بسترهای رسانه ای نیز به سرعت در حال رشد و تغییر هستند و همراه شدن با این بسترها نیازمند آموزش های تخصصی است.

یکی از مهمترین ابزارهای کلیدی و در اختیار مدیران شهری که می تواند نقش مهمی در اطلاع رسانی فعالیت ها و پاسخگویی به ذی نفعان داشته باشد رسانه است، البته که رسانه ها به عنوان دیده بان همیشه بیدار در جوامع نقش نظارتی و مطالبه گری نیز دارد. اگر مدیران شهری قادر به بهره گیری از این پتانسیل باشند، می توانند با استفاده از همراهی مردم و رسانه ها روند اصلاح و در نهایت پیشرفت مجموعه خود را سرعت ببخشند.

از سویی مدیریت شهری و ایضاً مدیریت دستگاه های مختلف برای آن که از همراهی و حمایت مردم در پروژه ها و ارائه خدمتشان بهره مند گردند و برای آن که بتوانند عملکرد خود را به اطلاع ذی نفعان برسانند، الزام جدی به همراهی رسانه ها دارند. آنچه حائز اهمیت است دستگاه ها و به ویژه مدیریت شهری نمی تواند از این ظرفیت غافل شود و لازم است از آن در جهت آبادانی بیشتر، ارائه خدمات مطلوب و در نهایت جلب رضایت مردم استفاده کنند.

رسانه ها با علم بر اینکه به شیوه های مختلف با مردم در ارتباط اند و مورد وثوق گروه های مختلف جامعه هستند می توانند به عنوان یک پل ارتباطی میان مردم و مدیریت شهری در جایگاه مشاورین امین آنها عمل نمایند که در این صورت با تعامل دوسویه سازنده ای که برقرار خواهد شد می توانند خواسته ها، نیازها و مطالبات واقعی و حقیقی مردم را احصا کنید در این صورت است که مردمی سازی اداره شهر از طریق نیازسنجی واقعی صورت می پذیرد و اداره شهر با کمک مردم خیلی ساده تر انجام می شود (مثال تجربه 3 ساله اجرای طرح من شهر دارم).

نظرات

captcha