کارگاه آموزشی «پروپوزال نویسی» در دانشگاه قم برگزار شد

کارگاه آموزشی «پروپوزال نویسی» با هدف تشریح گام های اصلی نگارش پروپوزال برای پایان نامه های تحصیلات تکمیلی و ارتقای توان پژوهشی دانشجویان در تنظیم طرح های پژوهشی هدفمند به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد قم، برای دانشجویان دانشگاه قم برگزار شد.

به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان قم، کارگاه آموزشی «پروپوزال نویسی» با هدف تشریح گام های اصلی نگارش پروپوزال برای پایان نامه های تحصیلات تکمیلی و ارتقای توان پژوهشی دانشجویان در تنظیم طرح های پژوهشی هدفمند امروز، شنبه 27 اردیبهشت ماه به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد قم، برای دانشجویان دانشگاه قم برگزار شد. زینب صیامی، پژوهشگر حوزه مدیریت علم اطلاعات و دانش شناسی در کارگاه آموزشی «پروپوزال نویسی» گفت: پروپوزال، نسخه مقدماتی پایان نامه است که معمولاً سه فصل اول آن را در بر می گیرد و باعث صرفه جویی در زمان، هزینه و همچنین پیشگیری از اشتباهات رایج در مراحل بعدی پژوهش می شود این پژوهشگر حوزه مدیریت علم اطلاعات و دانش شناسی، بیان کرد: بهترین زمان برای شروع نگارش پروپوزال، پایان ترم دوم یا سوم تحصیل است و باید از شتاب زدگی در انتخاب موضوع پرهیز کرد. وی با اشاره به اهمیت انتخاب موضوع پژوهش، افزود: موضوع تحقیق باید قابلیت اجرایی داشته و از تکراری بودن پرهیز شود، همچنین پژوهشگر باید امکان بررسی و ارائه راهکار را در بازه زمانی مشخص داشته باشد. صیامی بیان کرد: ملاحظاتی همچون تخمین هزینه های تحقیق، استفاده از سامانه پیشینه پژوهش ایرانداک و دریافت فرم های رسمی از وبگاه دانشگاه برای شروع دقیق تر کار الزامی است. وی درباره پیش نیاز های ورود به فرآیند پروپوزال نویسی گفت: دانشجویان باید دارای روحیه کنجکاوی و پرسشگری، مهارت های تحلیلی، جست و جو در پایگاه های اطلاعاتی، نگارش علمی و نیز آشنایی با نرم افزار های آماری باشند. صیامی اظهار کرد: انتخاب استاد راهنما و مشاور، یکی از مراحل کلیدی در آغاز پژوهش است و باید براساس ویژگی های علمی، اخلاقی و اداری وی انجام شود. وی با اشاره به اجزای محتوایی پروپوزال تصریح کرد: عنوان تحقیق باید روشن، جامع، خبری و بین 7 تا 15 کلمه باشد و از به کار بردن اختصارات در آن خودداری شود؛ همچنین عنوان باید به متغیر های اصلی و جامعه آماری اشاره داشته باشد، چراکه پس از تأیید در سامانه ایرانداک و دانشگاه، تغییر آن دشوار خواهد بود. صیامی، عناصر محتوایی پروپوزال را شامل بیان مسئله، اهمیت و ضرورت موضوع، پیشینه پژوهش، اهداف، سؤالات، فرضیات و تعریف مفاهیم کلیدی برشمرد و افزود: بیان مسئله باید دقیق، تحقیق پذیر و به دور از کلی گویی باشد و ضرورت تحقیق نیز باید با شواهد آماری، نقل قول از متخصصان و تحلیل وضعیت موجود تقویت شود. این مدرس با بیان اینکه بررسی پیشینه تحقیق موجب جلوگیری از تکرار، تقویت ساختار پژوهش و انتخاب درست روش تحقیق می شود، اظهار کرد: مرور پیشینه باید به صورت تحلیلی، انتقادی یا توصیفی انجام شود و به شناسایی خلأ های پژوهشی بینجامد. صیامی همچنین در تشریح بخش روش شناسی پروپوزال گفت: نوع تحقیق، جامعه آماری، روش نمونه گیری، ابزار گردآوری داده ها، روایی و پایایی ابزار ها و شیوه تحلیل اطلاعات باید به طور دقیق مشخص شود. وی جدول گانت و بودجه بندی را از بخش های پایانی پروپوزال دانست و گفت: ضرورت واقع گرایی در تخمین هزینه ها و زمان بندی ضروری است و همچنین دانشجویان باید مطالعه و تمرین مداوم در فرآیند تدوین پروپوزال داشته باشند. انتهای پیام

نظرات

captcha