روابط عمومی هوشمند در عصر دیجیتال

به گزارش خبرنگار ایرنا ، انقلاب چهارم صنعتی تا سال 2030 با تکنولوژی هوش مصنوعی در دنیا به اوج خود می رسد و دستیابی به این تکنولوژی و دانش علمی با تامین زیرساخت های لازم و امکانات ارتباطی و هوش مصنوعی در حوزه های صنعتی، پزشکی، کشاورزی، گردشگری و فرهنگی به ویژه حوزه رسانه و روابط عمومی در کشور امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، انقلاب چهارم صنعتی تا سال 2030 با تکنولوژی هوش مصنوعی در دنیا به اوج خود می رسد و دستیابی به این تکنولوژی و دانش علمی با تامین زیرساخت های لازم و امکانات ارتباطی و هوش مصنوعی در حوزه های صنعتی، پزشکی، کشاورزی، گردشگری و فرهنگی به ویژه حوزه رسانه و روابط عمومی در کشور امکان پذیر است.

در عصر دیجیتال کار روابط عمومی ها و رسانه ها در عرصه اطلاع رسانی و ارتباطی بسیار دشوار شده است و دستیابی به ابزارهای پیشرفه هوش مصنوعی نیازمند آموزش، امکانات، تجهیزات و اعتبارات است تا روابط عمومی دستگاه های اجرایی از حالت سنتی خارج شده و به سمت دیجیتالی شدن حرکت کنند.

روابط عمومی دیجیتال بازاریابی اینترنتی و تبلیغات نیست و مختص ارتباط با رسانه ها و مخاطبان هم نیست بلکه روابط عمومی دیجیتال علاوه بر بستر سازی ارتباطات دوسویه بین سازمان، رسانه ها و مخاطبان، دارای اهداف و تکنیک های روابط عمومی در فضای آنلاین، اینترنت و هوش مصنوعی است که تحقق این اهداف مستلزم سیاست گذاری جدید و تامین زیرساخت لازم از سوی دولت است.

یکی از مزیت های روابط عمومی دیجیتال این است که شامل طیف گسترده ای از فعالیت ها و مخاطبان می شود ، یعنی شما به اجتماعات مختلف و با جنس های متفاوتی از مخاطبان دسترسی دارید در این نوع روابط عمومی، دیگر نیازی به مخاطبان مطبوعات سنتی نیست و می توان از راه ساده تری، با جمعیت بسیار زیادتری از مردم به صورت عمومی با ویژگی ها و شخصیت های خاص ارتباط برقرار کرد.

به عقیده یونس شکرخواه ، استاد برجسته ارتباطات، روابط عمومی یک علم و هنر است و فقط به انتشار رپرتاژ خلاصه نمی شود ، ظهور روزافزون تکنولوژی های جدید کمک می کند تا روابط عمومی دیجیتال همواره در حال نوسازی و مطابقت با سیستم های جدید باشد.

یکی از خلاء ها و نارسایی های روابط عمومی ها فاصله گرفتن از روابط عمومی دیجیتال است ، برای دیجیتالی شدن روابط عمومی ها باید ضمن تامین زیرساخت های لازم به تربیت و آموزش نیروی انسانی در سازمان ها پرداخت ، ضمن اینکه تحقق این امر مستلزم تعدیل سیاست گذاری های ارتباطی کشور به روابط عمومی دیجیتال است.

راه اندازی کانال مجازی و یا بازنشر مطالب و اخبار دستگاه های اجرایی از سوی تعدادی از بلاگرها نشانگر روابط عمومی دیجیتال نیست، روابط عمومی دیجیتال نیازمند دانش روز و ترکیبی از روابط عمومی سنتی، تولید محتوا وانتشار آن در رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی است.

برای دیجیتالی شدن روابط عمومی ها تامین ابزارهای لازم از قبیل ایمیل مارکتینگ، شبکه های اجتماعی، وب سایت ها و وبلاگ های مرتبط با موضوع فعالیت، رسانه های خبری آنلاین، تولید محتوا در قالب پادکست (فایل صوتی)، وبینار، اینفوگرافیک، موشن گرافیگ، چند رسانه ای، ویدیو، اسلاید، کتاب الکترونیکی و کلاب هاوس لازم و ضروری است و تحقق این امر مستلزم ارتباط و شبکه سازی با خبرنگاران، استفاده از توان و تخصص بلاگرها ، اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی و پوشش خبری آنلاین می باشد و در غیر این صورت بحران آینده روابط عمومی ها بحران شرایط دیجیتال خواهد بود.

پژوهشگران ارتباطی معتقدند که آینده روابط عمومی و روزنامه نگاری آنلاین در یک نرم افزار خلاصه می شود که دیگر به جای خبرنگار و یا کارشناس روابط عمومی این نرم افزار است که کار روزنامه نگاری را انجام می دهد ، تیتر می زند و خبر می نویسد.

در حال حاضر بستر روابط عمومی دیجیتال به قدری گسترده است که حتی شرایط را برای تعامل و گفت وگوی مردم با یکدیگر نیز فراهم می کند که می تواند مزایای خودش را برای سازمان داشته باشد.

دولت چهاردهم با فعال کردن شورای اطلاع رسانی در استان ها دنبال تحول نوین و اساسی در روابط عمومی دستگاه های اجرایی با بکارگیری ابزارهای نوین ارتباطی است و بر همین اساس در نظر دارد با ارزیابی نقاط ضعف و قوت روابط عمومی ها، سیاست گذاری جدیدی را با توسعه آموزش و تغییر نگرش در روابط عمومی ها اعمال کند تا توسعه و تقویت روابط عمومی ها منجر به کار ارتباطی با ماهیت دوسویه مبتنی بر نگرش خردگرایی باشد و در این صورت است که تفاهم در روابط عمومی ها جای اقناع سازی را گرفته و شاهد روابط عمومی با الگوی شاخص دوسویه همسنگ در دستگاه های اجرایی خواهیم بود.

نظرات

captcha