بررسی علت تغییرات سود عملیاتی "رافزا"
به گزارش کدال نگر بورس 24، شرکت رایان هم افزا در خصوص تغییرات بیش از 30 درصدی سود عملیاتی دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 1403 نسبت به دوره مشابه سال قبل توضیحاتی ارائه نمود.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه رسانه در حقیقت نگهبان دموکراسی است، گفت: بدون اعتمادسازی، امکان اطلاع رسانی درست وجود ندارد. اگر رسانه اخلاق مدار نباشد، اعتماد عمومی از بین می رود و جامعه در معرض زیان های مختلف بی اعتمادی قرار می گیرد. حمایت از حقوق افراد در رسانه، با توجه به حریم خصوصی آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در دنیای امروزی، ارتباطات به عنوان یکی از ارکان بنیادین زندگی اجتماعی و فرهنگی انسان ها شناخته می شود. تحولات سریع فناوری، به ویژه در حوزه دیجیتال و گسترش رسانه ها، شیوه های سنتی ارتباطی را دگرگون کرده و به ما این امکان را می دهد که در هر لحظه و مکان با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم. این تحولات نه تنها روش های ارتباطی را تغییر داده، بلکه درک ما از ارتباطات را نیز تحت تأثیر قرار داده است. در این بستر پیچیده و متنوع، اهمیت اخلاق در رسانه ها به عنوان یکی از مسائل کلیدی مورد توجه قرار گرفته است.
رسانه ها به عنوان ابزارهای اصلی انتقال اطلاعات و شکل دهی به افکار عمومی، نقش بسیار مهمی در جامعه ایفا می کنند. آن ها نه تنها وظیفه انتقال اطلاعات را بر عهده دارند، بلکه می توانند در شکل گیری نگرش ها و رفتارهای اجتماعی نیز تأثیرگذار باشند. به همین دلیل، رعایت اصول اخلاقی در تولید و توزیع محتواهای رسانه ای امری حیاتی به شمار می آید. این اصول اخلاقی شامل صداقت، شفافیت، احترام به حریم خصوصی، و مسئولیت پذیری در برابر پیامدهای اجتماعی محتواست.
با توجه به تحولات اخیر در عرصه رسانه های اجتماعی و دیجیتال، چالش های جدیدی نیز در زمینه اخلاق رسانه ای به وجود آمده است. انتشار اخبار جعلی، بحران های هویت و حریم خصوصی، و تأثیرات منفی محتواهای ناپسند بر روی جامعه، نمونه هایی از این چالش ها هستند. بنابراین، ضرورت ایجاد یک چارچوب اخلاقی قوی در رسانه ها نه تنها به حفظ اعتبار رسانه ها کمک می کند، بلکه می تواند از آسیب های اجتماعی ناشی از اطلاعات نادرست و محتوای مضر نیز جلوگیری کند.
ایکنا به مناسبت 27 اردیبهشت ماه، روز ارتباطات و روابط عمومی در گفت وگو با حسن بشیر، عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، به بررسی مبانی اصلی علم ارتباطات و همچنین ضرورت ایجاد چارچوب اخلاقی قوی در رسانه ها به گفت وگو پرداخته است که در ادامه می خوانیم.
اخلاق در رسانه مانند همه حوزه های دیگر به معنای مجموعه ای از اصول و استانداردهای اخلاقی برای فعالیت ها و رفتارهای اجتماعی است. در حوزه رسانه، اخلاق رسانه ای از اهمیت بسزایی برخوردار است. اخلاق رسانه ای را می توان شامل بسیاری از موارد دانست که به مهمترین اصول آن اشاره می شود. شفافیت و صداقت، دقت و راستی آزمایی، بی طرفی و اجتناب از جهت گیری های غیر منصفانه، پرهیز از انتشار اطلاعات نادرست و گمراه کننده، توجه به مسئولیت اجتماعی به ویژه حفظ کرامت انسانی و جلوگیری از تبعیض، احترام به حریم خصوصی افراد، پرهیز کردن از تحریک یا تشدید خشونت به ویژه در شرایط بحرانی.
در مورد اهمیت اخلاق در رسانه می توان مسائل متعددی را مطرح کرد. در اینجا تلاش می شود که فقط به برخی از موارد مهم اشاره شود. موضوع حفاظت از اعتماد عمومی در رابطه با اطلاع رسانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رسانه در حقیقت نگهبان دموکراسی است. بدون اعتمادسازی، امکان اطلاع رسانی درست وجود ندارد. اگر رسانه اخلاق مدار نباشد، اعتماد عمومی از بین می رود و جامعه در معرض زیان های مختلف بی اعتمادی قرار می گیرد. حمایت از حقوق افراد با توجه به حریم خصوصی آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رسانه باید از افترا، تهمت، تحریف حقایق و ... دوری کند. همه این موارد بخشی از اخلاق رسانه است که اهمیت دارند. مقابله با اطلاعات نادرست و تلاش برای نشر اخبار صحیح و دارای منبع نیز از موارد مهم در این زمینه است. تقویت گفتمان های مفید و سالم و پاسخگویی به جامعه از طریق نظارت بر کارکردهای مختلف در این رابطه اهمیت دارد.
در حقیقت می توان گفت که رسانه نباید فقط به اخلاق حرفه ای که درباره شفافیت و صداقت و به روز بودن و ... توجه کند، بلکه باید اخلاق روشنگری و حمایت از حقوق فردی و اجتماعی را نیز مد نظر خود قرار دهد و تلاش کند تا بصیرت زا در همه زمینه ها باشد.
اگر چه در سؤال قبلی تا اندازه زیادی به این مسئله پرداخته شد، اما در اینجا تلاش می شود که به برخی از موارد دیگر نیز اشاره شود. رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی و یکی از اصلی ترین منابع شکل دهی به افکار عمومی جامعه موظف هستند که از اصول اخلاقی مشخصی در فعالیت های خود توجه جدی داشته باشند که در ادامه به برخی از مهمترین این اصول اشاره می کنم.
مسئولیت اجتماعی (Social Responsibility): مسئولیت اجتماعی رسانه ها از مهمترین اصول اخلاقی است. پرهیز از انتشار آنچه که به زیان جامعه باشد، در این زمینه مهم است. ترویج یا نشر تبعیض، نفرت پراکنی، سیاه نمایی و خشونت نباید صورت گیرد و فراتر از آن رسانه باید توجه به پیامدهای منفی برخی از اخبار در جامعه نیز داشته باشد و از نشر آن ها جلوگیری کند. وحدت و انسجام جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و لذا رسانه ها در این زمینه مسئولیت های جدی دارند.
شفافیت (Transparency): شفافیت یک اصل مهم در اخلاق رسانه ای است. البته در این زمینه باید گفت که علیرغم اینکه شفافیت مهم است، اما گاهی افشای اطلاعات نباید هرگونه تعارض منافع را در جامعه ایجاد کند. به همین دلیل باید مرز میان خبر، تحلیل، تبلیغات و فریب کاری و سیاه نمایی و ... کاملا مشخص باشد.
دقت و راستی آزمایی (Accuracy and Verification): دقت و صحت خبر از اهمیت زیادی برخورداراست. رسانه باید قبل از انتشار خبر یا گزارش خبری، از صحت اطلاعات و منبع موثق مطمئن شود. جلوگیری از انتشار شایعه ها، اخبار دروغین، محتوای دستکاری شده و نادرست، از مهمترین مسائل در این زمینه است.
بی طرفی و انصاف (Impartiality and Fairness): پوشش خبری منصفانه بدون جهت گیری های خاص ایدئولوژیکی در این زمینه اهمیت بسزایی دارد. انصاف، اخلاق مهم رسانه ای است. بدون انصاف در نشر خبر و اطلاع رسانی، تضمین اعتمادسازی به خطر می افتد.
استقلال حرفه ای (Independence) : استقلال رسانه ای به معنای نداشتن جهت گیری نیست، بلکه مقاومت در برابر فشارهای سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی است که مایل است محتوای خبری را به نفع خود مصادره کند. عدم دریافت امتیازات ویژه در برابر پوشش های خبری جهت گیرانه و جانبدارانه یکی از اصول مهم اخلاق رسانه ای است.
احترام به حریم خصوصی (Respect for Privacy): گرفتن رضایت از افراد در انتشار مطالب به ویژه مطالب خصوصی آنان حائز اهمیت است. منافع افراد و به طور کلی منافع عمومی باید مورد توجه رسانه های اخلاق مدار باشد. اهمیت حفظ کرامت انسانی و پرهیز از نشر اطلاعات بی فایده به ویژه درباره افراد نباید فراموش شود.
پرهیز از تحریک یا تشدید بحران ها (Avoiding Harm): جلوگیری از ایجاد بحران که معمولاً شیوه ای از جذب مخاطب تلقی می شود، از اصول مهم اخلاق رسانه ای است. شیوه نشر بحران های موجود نیز حائز اهمیت است. ایجاد ترس و ناامنی و اضطراب در جامعه، ضد اخلاق رسانه ای است.
پاسخگویی و اصلاح خطاها (Accountability): پاسخگویی از مهمترین اصول اخلاقی رسانه ای است. پذیرش اشتباهات و انتشار سریع اصلاحیه مهم است. این پاسخگویی نه فقط درباره محتواهای انتشار یافته است، بلکه حتی در تحلیل ها و جهت گیری های غلط باید صورت گیرد. اصولا اعتبار رسانه به تعهد آن به حقیقت گویی و دفاع از حقیقت است.
تمرکز بر منافع عمومی (Public Interest): رسانه را می توان «نهاد نظارتی جامعه» دانست. رسانه باید در حمایت از منافع عمومی با آگاهی و بصیرت کامل تلاش کند و از انحراف و جهت گیری های زیان آور به شدت دوری کند. امنیت جامعه در گرو شیوه دفاع رسانه ها از منافع به حق آن است.
حفاظت از منابع (Protection of Sources): حفظ حرمت و امنیت منابع اطلاعاتی خبری و خبرنگاران از اصول مهم اخلاقی است. رسانه نباید در موارد بحران، خبرنگاران خود را رها کند. حمایت و حفاظت از خبرنگاران و منابع خبری یکی از اصول مهم در اعتباردهی به رسانه است.
موضوع شایعه و اطلاعات نادرست و چگونگی جلوگیری از انتشار آن ها یک اقدام چندجانبه است و نمی توان با اتخاذ چند روش جزئی یا اقدام به شکل جزیره ای و پراکنده به این موضوع مهم پرداخت. باید یک حرکت جمعی از همه ذی نفعان از رسانه ها، دولت ها، کاربران عادی و تمام اقشار جامعه در این زمینه صورت گیرد. این حرکت در عصر رسانه های دیجیتالی و شبکه های اجتماعی، بسیار پیچیده تر شده و نیازمند راه های مؤثری برای مقابله با آ ن هاست. در این زمینه علاوه بر هوشیاری تک تک افراد جامعه، باید سواد رسانه ای و اطلاعاتی به ویژه در رابطه با فضای مجازی گسترش یابد. این مسئله نیازمند یک نهضت ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی است که نه تنها دولت باید مورد توجه قرار دهد، بلکه خانواده ها، دانشگاه ها، مدارس، مراکز علمی و همچنین، حوزه های علمیه نیز باید به آن توجه جدی داشته باشند. بهره گیری از ابزارهای مهم راستی آزمایی اطلاعات و اخبار و دستکاری محتوا در این زمینه می تواند مفید باشد. شفافیت در نشر اخبار می تواند بسیاری از اخبار نادرست را به حاشیه براند.
صداقت خبری، امر مهمی است که باید در این زمینه به شکل جدی مورد توجه قرار گیرد. صداقت خبری، نیازمند منابع صادق و معتبر است. به کارگیری این منابع صادق و معتبر مهم است. کمک گرفتن از آگاهی خانواده ها و افراد مطلع در کشف اخبار نادرست و نشر اخبار درست در زمینه هایی که مظنون به ایجاد شایعه در مورد آن ها است، نیازمند آگاهی کافی و سرعت عمل است. تصویب قوانین و طراحی مناسب سیاستگذاری های حقوقی برای جرم انگاری انتشار عمدی اخبار جعلی یکی از مهمترین راه های جلوگیری از نشر شایعه ها و اخبار نادرست است که متأسفانه تاکنون مورد توجه کافی نبوده است. تقویت و حمایت از روزنامه نگاری اخلاق محور و روزنامه نگاران متعهد در این زمینه حائز اهمیت است. اصلاح اشتباهات و خطاهای غیر عمدی با سرعت و دقت از شایعه ها و اخبار نادرست جلوگیری می کند. شناسایی و مقابله با ریشه ها و خاستگاه های تولید اطلاعات نادرست و شایعه ها به صورت سازمان یافته و دقیق مهم است. برای مقابله با این موارد باید انگیزه های انتشار شایعه ها و اطلاعات نادرست را بررسی و شناسائی کرد تا اقدام مناسب در مورد آن ها صورت گیرد.
در حقیقت پیشگیری از انتشار شایعه ها و اطلاعات نادرست یک نبرد چندجبهه ای ـ چند جانبه ای است که نیازمند همکاری کلیه رسانه ها، دولت ها، مجالس قانون گذاری، خانواده ها و جامعه است. در نهایت، تقویت اعتماد به رسانه های معتبر و آموزش شهروندان به ویژه با سواد رسانه ای، کلید اصلی کاهش آسیب های ناشی از اطلاعات گمراه کننده و شایعه ها است. در این زمینه هیچ راهکار واحدی به تنهایی کافی نیست، اما ترکیب این اقدامات می تواند اکوسیستم اطلاعاتی را سالم تر کند.
افکار عمومی در هر جامعه، برای هرگونه تحول، بسیار مهم و تعیین کننده است. به همین دلیل مسئولیت رسانه ها که اکنون عهده دار بخش مهمی از جهت دهی به افکار عمومی هستند و شاید مهمترین عامل در این زمینه به شمار می آیند، بیش از هر زمان دیگر حائز اهمیت است. لذا می توان گفت که مسئولیت رسانه ها در قبال افکار عمومی و تأثیرگذاری بر آن ها، یکی از سنگین ترین وظایف در جوامع جهانی است. در این زمینه باید به برخی از محورهای مهم اشاره کرد.
مسئولیت رسانه ها در قبال نشر حقیقت، یکی از اصول مهم اخلاق رسانه ای است. رسانه ها باید نگهبان حقیقت باشند. آن ها باید از تحریف جلوگیری کنند، حقیقت را شفاف مطرح کنند، مصالح و منافع جامعه را در نظر بگیرند و در مسیر خدمت به جامعه حرکت کنند. با توجه به این مسئولیت مهم، اعتماد عمومی شکل می گیرد و شکاف های اجتماعی کاهش پیدا می کند. به همین دلیل مقابله رسانه با قطبی سازی اجتماعی و نفرت پراکنی اهمیت حیاتی پیدا می کند. رسانه ها با توجه به چنین مسئولیت هایی استقلال خود را حفظ می کنند. آن ها از قدرت ها به هر شکل استفاده نمی کنند، گفت وگوی اجتماعی را تقویت می کنند، حرمت افراد را نگه می دارند و از تهمت و افترا جلوگیری می کنند. رسانه ها تفکر انتقادی و شفافیت و صداقت را گسترش می دهند و از سیاه نمایی جلوگیری می کنند. آن ها پاسخگوی اشتباهات خود هستند و درصدد رفع خطاهای خود هستند.
بنابراین، می توان گفت که رسانه ها آئینه جامعه هستند. این آئینه باید واقعیت ها را منعکس کند، شفافیت و صداقت و مسئولیت پذیری را مورد توجه جدی قرار دهد و در حفاظت از سلامت روانی و اخلاقی جامعه همت کند. رسانه ها با داشتن چنین رویکردی نسبت به مسئولیت های خود باید به جای تأکید بر اولین بودن، بر بهترین بودن تمرکز کنند.
واقعیت این است که نمی توان به این سؤال به شکل ساده پاسخ داد. مسائل اخلاقی در جهان معاصر بسیار پیچیده است. جابجایی معیارهای اخلاقی نیز به ویژه در مورد رسانه ها و آزادی بیان و ... دچار چالش های متعدد شده است. علیرغم اینکه در بسیاری از زمینه ها اصول اخلاقی در رسانه ها تدوین شده است، اما اجرای آن ها دچار ابهام جدی است. این مسئله دلایل متعددی دارد که به برخی از موارد اشاره می شود.
وابستگی های اقتصادی و مالی از عوامل مهم در عبور از بسیاری از اصول اخلاقی است. علاوه بر مسائل مالی، سلطه «اقتصاد توجه» (Attention Economy) برای افزایش کلیک و درآمد تبلیغاتی به «خبرپردازی های جنجالی و زرد» منجر شده است که بیش از آگاه سازی، فریبندگی سازی را تداعی می کند. دوگانگی در استاندارهای جهانی نسبت به اخلاق رسانه ای نیز یکی از معضلات و مشکلات جدی در این زمینه است. رقابت های ناسالم نیز یکی دیگر از مسائل حوزه بداخلاقی های رسانه ای است. اینکه چرا رسانه ها به اندازه کافی اخلاق محور نیستند، به عوامل گوناگونی بستگی دارد. البته شرایط فرهنگی نیز در این زمینه تأثیرگذار است، ولی به طور کلی می توان به برخی از عوامل اشاره کرد.
رقابت ناسالم به ویژه در شرایط فشارهای مالی و اقتصادی مشکل ساز است. عدم برخورد جدی قانونی با بداخلاقی های رسانه ای نیز موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. نقص قوانین در این زمینه نیز قابل توجه است که باید در این رابطه مورد ارزیابی دائمی قرار گیرد. البته در برخی از موارد نیز رسانه ها قربانی برخی از برخوردهای سیاسی و ایدئولوژیکی شده و به بداخلاقی متهم می شوند و لذا باید تفکیک جدی میان بداخلاقی های واقعی و غیر واقعی یا سازمان یافته در این زمینه انجام گیرد. بالأخره می توان گفت که متأسفانه در عصر فضای مجازی، اصول اخلاق رسانه ای یک امر سیالی شده است که بر اساس مصالح و منافع شخصی، گروهی، سیاسی، فرهنگی و ... تغییر می یابد. البته علیرغم این واقعیت، نباید نقش رسانه های متعهد و مستقل و اخلاق مدار را نادیده گرفت.
ایجاد تعادل مورد پذیرش میان آزادی بیان و اصول اخلاقی یک امر پیچیده و بستگی به رویکردهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع مختلف دارد. آزادی بیان سنگ بنای دموکراسی و مردم سالاری است، اما از جهت دیگر، رعایت اصول اخلاقی و فرهنگی و دینی نیز موجب بالندگی آزادی بیان می شود. آزادی بیان برای آسیب رساندن به جوامع مختلف، فرهنگ های گوناگون و رویکردهای دینی مورد قبول نیست. بنابراین، تعادل میان این دو نیازمند ایجاد راهکارهای مهم قانونی، آموزشی، رسانه ای، حقوقی، سیاسی و ... است که بتوان از منافع آزادی بیان استفاده کرد و در همان زمان اصول اخلاقی را نیز مورد توجه قرار داد. شاید بتوان در این زمینه به برخی مسائل مهم اشاره کرد.
برای مثال باید تعریف روشنی از مرزهای قانونی آزادی بیان و رویکردهای اخلاقی و غیر اخلاقی داشته باشیم. نفرت پراکنی و تهدید به خشونت و ... را نمی توان آزادی بیان دانست. انتشار مسائل شخصی بدون رضایت، یک جرم تلقی می شود و آزادی رسانه ای به شمار نمی آید. در شرایط جنگی یا حساس سیاسی که به امنیت ملی مرتبط است، هرگونه سخن گفتن و نشر دادن اخبار ویژه می تواند زیان آور باشد. البته علیرغم همه این موارد، باید از تنوع صداها بدون تضعیف اخلاقی و ایجاد زیان های عمومی حمایت و از گفت وگو و چندصدایی بودن جامعه دفاع کرد. همچنین، نباید با حضور گروه های مختلف فکری به شرط عدم ایجاد اختلال فرهنگی و اختلاف ملی مخالفت کرد و با کسانی که درصدد سکوت سازی منتقدان دلسوز هستند، برخورد مناسب و قانونی انجام داد.
بنابراین، می توان گفت که تعادل بین آزادی بیان و اصول اخلاقی امری ساده نبوده و تابع فرهنگ حاکم بر جامعه است. لذا باید به این تعادل به شکل یک امر فرآیندی و نه وضعیتی ایستا و غیر قابل تعدیل نگاه کرد. مهمترین اصل در این زمینه این است که آزادی بیان نباید امنیت جامعه را به خطر بیندازد.
در شرایط بحران یا حتی در شرایط قبل و پس از بحران و به عبارت دیگر در همه شرایط، رسانه ها باید از اصول اخلاقی مورد توافق اجتماعی و فرهنگی تبعیت کنند. حفظ آرامش در بحران، از مهمترین اصول اخلاقی است. جلوگیری از انتشار اخبار نادرست، غلط، شایعه و ... باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. اولویت های مهم خبری و دقت و سرعت نشر آن ها برای جلوگیری از مقابله با شایعه ها و اخبار حاشیه ای و زرد از اهمیت زیادی برخوردار است. اطلاعات بدون منبع موثق یا تایید نشده نباید منتشر شود. عدم تحریک بیش از حد احساسات و عواطف فردی و اجتماعی در شرایط بحرانی بسیار مهم و قابل توجه است. باید توجه داشت که در شرایط بحرانی، به شکل ویژه، آرامش اجتماعی مهمتر از هر حرکت دیگر رسانه ای است.
بنابراین، می توان گفت که اخلاق برای رسانه ها تنها یک اصل قانونی نیست، بلکه سنگ بنای اعتماد عمومی، حفظ سلامت اجتماعی و تأمین دموکراسی و مردم سالاری واقعی است. رسانه ها در شرایط بحران باید به این مسائل بیش از شرایط دیگر غیر بحرانی توجه ویژه داشته باشند.
اولین اقدام در این زمینه، باور مدیران و مسئولان رسانه ای به وجود اخلاق مشخص رسانه ای است که در سطح بین المللی و ملی وجود دارد و باید مورد توجه عملی قرار گیرد. اگر متولیان رسانه ای به این اصل مهم اعتقاد نداشته باشد، سخن گفتن از تشویق آنان به مسئولیت پذیری رسانه ای یک امر بیهوده خواهد بود. در این زمینه می توان به بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. برای مثال، تدوین و تقویت چارچوب های قانونی و نظارتی، رسانه ها را به سمت مسئولیت پذیری در چارچوب قانون سوق می دهد. حمایت از رسانه های متعهد و مستقل و نهادهای نظارتی می تواند تشویق کننده رسانه ها به سمت اجرای اصول اخلاق رسانه ای باشد. بهبود فناوری و شفافیت اطلاع رسانی نیز می تواند تأثیر خوبی داشته باشد. تدوین منشورهای اخلاق ملی برای روشن سازی اقدامات مختلف رسانه ای می تواند وضعیت را از ابهام به سوی روشنگری سوق دهد که خود عاملی اساسی برای اجرای اصول اخلاق رسانه ای است.
در نهایت، مسئولیت پذیری یک امر فردی نیست. رسانه ها نیز از این امر مستثنی نیستد. مسئولیت پذیری رسانه ها نیازمند مشارکت جمعی همه رسانه ها برای اجرا و تحقق این مسئولیت مهم اجتماعی است. آموزش های لازم در این زمینه می تواند تأثیرات فراوان داشته باشد، اما مهمتر از آن، باور همه فعالان رسانه ای به وجود اخلاق مناسب و جامع رسانه ای و ضرورت اجرای آن برای تحقق جامعه مطلوب است.
اگرچه نمی توان به چند توصیه اکتفا کرد، اما به نظر می رسد چند توصیه عملی را می توان مطرح کرد که برای رعایت اصول اخلاق رسانه ای مهم باشند. شفاف سازی و صداقت خبری، داشتن انصاف در اطلاع رسانی، حفظ بی طرفی در نشر اخبار، واقعیت گویی در تحلیل خبری، احترام به کرامت انسانی و حریم خصوصی افراد مختلف، داشتن تفکر عملیاتی برای اجرای مسئولیت اجتماعی، پاسخگویی فوری و پذیرش اشتباهات، اصرار بر استقلال حرفه ای و تمرکز بر منافع عمومی جامعه و ... برخی از مواردی است که در این زمینه باید مورد توجه جدی قرار گیرند.
بنابراین، می توان گفت که رسانه ها باید باور داشته باشند که نه تنها باید اصول اخلاق رسانه ای را رعایت کنند، بلکه باید در جهت نهادینه سازی آن ها با اقدامات هوشمندانه خود قدم بردارند تا جامعه ای سالم و ایمن داشته باشند.
گفت وگو از مجتبی افشار
انتهای پیام
{{name}}
{{content}}