راز محبوبیت آیت الله بهجت اتصال حقیقی به ذات اقدس الهی بود

استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: محبوبیت این فقیه عارف، ناشی از اتصال حقیقی او به ذات اقدس الهی و تجلی صفات ربوبی در وجود ایشان بود درواقع محبوبیت حقیقی، برخاسته از صفات الهی است و آیت الله بهجت به واسطه درک عمیق توحید و بندگی خالصانه، دل های مردم را به خود جذب کرد.

به گزارش ایکنا از قم، حجت الاسلام والمسلمین حسن منفرد، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در مراسم سالگرد ارتحال آیت الله العظمی محمدتقی بهجت(ره) شامگاه گذشته، 25 اردیبهشت ماه با حضور پرشور علما، طلاب، اقشار مختلف مردم و مسئولان استانی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به ابعاد شخصیتی این مرجع تقلید اظهار کرد: محبوبیت این فقیه عارف، ناشی از اتصال حقیقی او به ذات اقدس الهی و تجلی صفات ربوبی در وجود ایشان بود؛ محبوبیت حقیقی، برخاسته از صفات الهی است و آیت الله بهجت به واسطه درک عمیق توحید و بندگی خالصانه، دل های مردم را به خود جذب کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر نقش کلیدی ترک محرمات و انجام واجبات در سیر معنوی تصریح کرد: نخستین و مهم ترین توصیه آیت الله بهجت به شاگردان و مراجعان، رعایت دقیق واجبات و پرهیز کامل از محرمات بود و این اصل، پایه و اساس هرگونه سیر الی الله است و بدون آن، رسیدن به کمالات معنوی امکان پذیر نیست.

وی افزود: ایشان همواره بر این نکته تأکید می کردند که عبادات مستحبی زمانی مؤثر خواهند بود که مقدمات آن، یعنی انجام واجبات و ترک گناه، به درستی رعایت شود و ترک محرمات، انسان را از ظلمت گناهان می رهاند و انجام واجبات، نور هدایت را در دل می افکند.

منفرد با اشاره به مراحل سلوک معنوی اظهار کرد: آیت الله بهجت از خواسته های نفس عبور کرده و به مقام نفس مطمئنه دست یافته بود، مقامی که انسان را به آرامش الهی می رساند و او را از تلاطم امیال و دلبستگی های نفسانی نجات می دهد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به زهد حقیقی آیت الله بهجت بیان کرد: زهد ایشان نه از جنس زهد خشک و ظاهری، بلکه برخاسته از معرفت عمیق به فانی بودن دنیا و درک حقایق وجودی بود و دنیا برای این عالم وارسته صرفاً ابزاری برای تقرب به خدا بود، نه هدف یا مقصد؛ در این مرتبه، عارف حتی عبادات خود را نمی بیند چرا که جز خدا را نمی بیند و این حالت، نتیجه بریدن کامل از حب نفس و ترک دلبستگی های دنیوی است.

منفرد به جایگاه ذکر در مکتب آیت الله بهجت اشاره کرد و گفت: ایشان ذکر و یاد خدا را نه صرفاً تکرار الفاظ، بلکه حضور دائم قلب در محضر پروردگار می دانست و به باور ایشان، ذکر لفظی، چون استغفار و صلوات، مقدمه ای برای بیداری دل و رسیدن به ذکر قلبی است.

این استاد اخلاق با تأکید بر هدف متعالی انسان در نظام خلقت، بیان کرد: خداوند انسان را برای خلافت خود بر زمین آفریده است، آیت الله بهجت با مجاهدت، تهذیب نفس و مراقبت های دقیق، به این جایگاه نزدیک شد و وجودش، تجلی بندگی و خلیفه اللهی بود.

وی یادآور شد: ما باید بکوشیم زینت اسلام باشیم و آبروی امام زمان(عج) را حفظ کنیم چنان که حضرت آیت الله بهجت چنین کرد و تا پایان عمر پربرکت خود، نمونه ای از زندگی سراسر بندگی و توحید خالص بود.

انتهای پیام

نظرات

captcha