خودروهای سه چرخ ؛ تلفیق نوآوری، ضرورت و آینده نگری

امروزه برخی خودروسازان معتبر با الهام از گذشته، نمونه هایی پیشرفته، لوکس یا برقی از سه چرخ ها را عرضه می کنند که بیشتر برای علاقه مندان خاص یا کاربردهای ویژه طراحی شده اند.

بورس24 : در تاریخ پرفراز و نشیب صنعت خودروسازی، وسایل نقلیه سه چرخ همواره جایگاهی منحصربه فرد و گاه ناشناخته داشته اند. این خودروهای خاص که نه کاملاً موتورسیکلت هستند و نه خودرو به معنای کلاسیک، در برهه های گوناگون تاریخی، با اهداف و انگیزه های متفاوتی طراحی و ساخته شده اند.

نخستین جرقه های تولید انبوه خودروهای سه چرخ را می توان در دوران پس از جنگ جهانی دوم جست وجو کرد؛ زمانی که کشورهای آسیب دیده از جنگ برای بازسازی اقتصاد خود به دنبال وسایل نقلیه ای ارزان قیمت، ساده و کاربردی بودند. در آن دوران، سه چرخ ها به عنوان راه حلی عملی و مقرون به صرفه برای حمل ونقل روزمره پدیدار شدند.

سبک بودن، مصرف سوخت پایین و هزینه نگهداری کمتر، این وسایل نقلیه را به انتخابی محبوب میان اقشار مختلف مردم تبدیل کرد.

با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، نقش خودروهای سه چرخ دستخوش تغییر شد. از ماشین هایی با هدف صرفه جویی، به نمونه هایی تبدیل شدند که گاه جنبه های فنی، طراحی های آینده نگرانه و حتی مفاهیم سرگرمی و سبک زندگی را هدف می گرفتند. امروزه برخی خودروسازان معتبر با الهام از گذشته، نمونه هایی پیشرفته، لوکس یا برقی از سه چرخ ها را عرضه می کنند که بیشتر برای علاقه مندان خاص یا کاربردهای ویژه طراحی شده اند.

Davis Divan (1947): با طول 4.7 متر و وزنی بیش از 1100 کیلوگرم، این خودرو با ظرفیت چهار نفر، یکی از بزرگ ترین سه چرخ های زمان خود بود.

Invacar (1947): طراحی شده برای سربازان بریتانیایی مجروح پس از جنگ، این خودرو در شش نسخه طی پنج سال تولید شد و در سال 1952 مدل Mk8 با بهبودهایی عرضه گردید.

Bond Minicar (1948): یک خودروی اقتصادی بریتانیایی بدون درب و ترمز جلو، با موتور 122 سی سی و 6 اسب بخار قدرت.

Velorex (1950): ساخته شده در چکسلواکی با فریم فولادی و پوشش برزنتی، این خودرو سبک و سریع بود و تا سال 1971 بیش از 15٬000 دستگاه از آن تولید شد.

Fuldamobil N-2 (1952): با طراحی آیرودینامیک و موتور 359 سی سی، این مدل نسبت به نسخه های قبلی بهبود یافته بود.

Daihatsu Bee (1951): اولین خودروی سواری دایهاتسو با موتور 804 سی سی و طول بیش از 4 متر، که تنها حدود 300 دستگاه از آن ساخته شد.

Messerschmitt KR200 (1955): با موتور 191 سی سی و طراحی صندلی های پشت سر هم، این خودرو تا سال 1964 حدود 30٬000 دستگاه فروش داشت.

Heinkel Kabine (1956): یکی از معروف ترین خودروهای حبابی با فضای داخلی راحت و تولید حدود 30٬000 دستگاه.

Fuji Cabin (1957): یکی از موفق ترین میکروکارهای ژاپنی با موتور 123 سی سی و سرعت حداکثر 60 کیلومتر در ساعت؛ تنها 85 دستگاه از آن ساخته شد.

Morgan Three-Wheeler (2012): بازسازی مدرن از مدل کلاسیک مورگان با طراحی جذاب و تجربه رانندگی لذت بخش.

Morgan EV3 (2018): نسخه تمام الکتریکی با وزن 500 کیلوگرم، که ترکیبی از طراحی کلاسیک و فناوری مدرن را ارائه می دهد.

منبع: autocar

نظرات

captcha