چگونگی دعا برای طلب رزق در کلام امام سجاد(ع)

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام سجاد(ع) به هنگام تنگی رزق و روزی اول توجه را به سمت خدای متعال می دهند، گفت: خدای متعال علل و اسباب مادی برای کسب رزق و روزی را منکر نیست اما توجه ما نباید از خدا غفلت پیدا کند چون این ناشی از ضعف ایمان است.

به گزارش ایکنا از لرستان، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا اعوانی، مدرس حوزه و دانشگاه شامگاه دوشنبه، 22 اردیبهشت ماه در سلسله نشست های آشنایی با معارف تربیتی صحیفه سجادیه که از سوی معاونت فرهنگی ـ تبلیغی مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان لرستان ویژه طلاب لرستانی و به صورت مجازی برگزار شد، در شرح «دعای بیست ونهم صحیفه سجادیه»، گفت: این دعای  امام سجاد(ع)  است زمانی که رزق و روزی بر ایشان تنگ می‎شد.

وی با بیان اینکه نباید این طور تصور کنیم که اگر آدم خوبی باشیم باید رزق و روزی ما زیاد باشد و اگر آدم بدی باشیم رزق و روزی ما باید کم باشد، افزود: خدای متعال روزی دهنده همه مردم است و اوست که روزی را برای هر کسی که بخواهد بسط می دهد و برای هر کس بخواهد تنگ می‎گیرد کمااینکه در آیه 27 سوره شوری «وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادهِ لَبَغَوْا فِی الْأَرْضِ وَلَکِن یُنَزِّلُ بقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ إِنَّهُ بعِبَادهِ خَبیرٌ بَصِیرٌ» در این رابطه آمده است: «و اگر خدا روزی را بر بندگانش فراخ گرداند مسلماً در زمین سر به عصیان برمی‏دارند لیکن آنچه را بخواهد به اندازه‏ای [که مصلحت است] فرو می‏ فرستد به راستی که او به [حال] بندگانش آگاه بیناست».

این مدرس حوزه علمیه با اشاره به حکمت های تنگی روزی اضافه کرد: خدای متعال در آیه 26 سوره رعد «اللّهُ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشَاءُ وَیَقَدرُ وَفَرِحُواْ بالْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا فِی الآخِرَةِ إِلاَّ مَتَاعٌ» فرموده است: «خدا روزی را برای هر که بخواهد گشاده یا تنگ می‏گرداند و[لی آنان] به زندگی دنیا شاد شده‏اند و زندگی دنیا در [برابر] آخرت جز بهره‏ای [ناچیز] نیست.»

اعوانی با یادآوری اینکه نبی مکرم اسلام(ص) گاهی زندگی چنان بر وی تنگ می‎شد که از گرسنگی سنگ بر شکم می بست، ادامه داد: دنیا از نظر ائمه اطهار(ع) خیلی چیز ارزشمندی نیست خدا برای بندگان خوبش قلیل نمی خواهد بلکه کثیر می خواهد به همین جهت اراده کرده در آخرت برای آنها جبران کند.

این مدرس سواد رسانه افزود: خدای متعال در بی اهمیتی این دنیا در آیات 33 و 34 و 35 زخرف «وَلَوْلَا أَن یَکُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَن یَکْفُرُ بالرَّحْمَنِ لِبُیُوتِهِمْ سُقُفًا مِّن فَضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَیْهَا یَظْهَرُونَ﴿33﴾ وَلِبُیُوتِهِمْ أَبْوَابًا وَسُرُرًا عَلَیْهَا یَتَّکِؤُونَ﴿34﴾ وَزُخْرُفًا وَإِن کُلُّ ذَلِکَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْآخِرَةُ عِندَ رَبِّکَ لِلْمُتَّقِینَ» فرموده است: «و اگر نه آن بود که [همه] مردم [در انکار خدا] امتی واحد گردند قطعاً برای خانه‏ های آنان که به [خدای] رحمان کفر می ‏ورزیدند سقف ها و نردبان هایی از نقره که بر آنها بالا روند قرار می‏ دادیم و برای خانه‏ هایشان نیز درها و تخت هایی که بر آنها تکیه زنند و زر و زیورهای [دیگر نیز] و همه اینها جز متاع زندگی دنیا نیست و آخرت پیش پروردگار تو برای پرهیزگاران است.»

سوءظن و عدم اعتماد به خدا؛ ناشی از ضعف ایمان

اعوانی با بیان اینکه امام سجاد(ع) به هنگام تنگی رزق و روزی اول توجه را به سمت خدای متعال می دهند، گفت: در آیه 21 سوره حجر «وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بقَدَرٍ مَّعْلُومٍ» فرموده است: «و هیچ چیز نیست مگر آنکه گنجینه‏ های آن نزد ماست و ما آن را جز به اندازه ‏ای معین فرو نمی ‏فرستیم.»

این مدرس سواد رسانه با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) در این دعا ما را از سوءظن و عدم اعتماد به خدا برحذر می‎دارد، تصریح کرد: امام سجاد(ع) در بند اول این دعا «اللَّهُمَّ إِنَّکَ ابْتَلَیْتَنَا فِی أَرْزَاقِنَا بسُوءِ الظَّنِّ، وَ فِی آجَالِنَا بطُولِ الْأَمَلِ حَتَّی الْتمَسْنَا أَرْزَاقَکَ مِنْ عِنْد الْمَرْزُوقِینَ، وَ طَمِعْنَا بآمَالِنَا فِی أَعْمَارِ الْمُعَمَّرِینَ» فرموده است: «خدایا! ما را در رزق و روزیمان به یقین نداشتن و در مدت زندگی مان به درازی آرزو آزمودی؛ تا جایی که روزی های تو را، از روزی خوران خواستیم؛ و به آرزویمان نسبت به عمر طولانی، در عمر سال خوردگان طمع بستیم.»

وی با بیان اینکه انسانی که ایمانش ضعیف است به خدا سوءظن پیدا می کند و سوءظن نسبت به خدا یعنی عدم اعتماد به خدا که در این رابطه در آیه 15 سوره ملک «هُوَ الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِی مَنَاکِبهَا وَکُلُوا مِن رِّزْقِهِ وَإِلَیْهِ النُّشُورُ» آمده است: «اوست کسی که زمین را برای شما رام گردانید پس در فراخنای آن رهسپار شوید و از روزی [خدا] بخورید و رستاخیز به سوی اوست»، ادامه داد: خدای متعال علل و اسباب مادی برای کسب رزق و روزی را منکر نیست اما توجه نباید از خدا غفلت پیدا کند چون این ناشی از ضعف ایمان است.

اعوانی به بند دوم این دعا «فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ هَبْ لَنَا یَقِیناً صَادقاً تَکْفِینَا بهِ مِنْ مَؤُونَةِ الطَّلَب، وَ أَلْهِمْنَا ثِقَةً خَالِصَةً تُعْفِینَا بهَا مِنْ شِدَّةِ النَّصَب» اشاره کرد و گفت: امام سجاد(ع) در این بند از دعا پس از صلوات بر محمد و آل طاهرینش اینگونه از خدا طلب می‎کند: «ما را یقینی راستین بخش که به سبب آن از مشقت طلب روزی بی نیازمان کنی و اطمینانی خالص به ما الهام کن تا به سبب آن از شدت رنج و تعب نگاهمان داری.»

این مدرس سواد رسانه با اشاره به اینکه گاهی در فراخی و تنگی رزق و روزی حکمت هایی نهفته است، ادامه داد: امام علی(ع) در کلمات قصار 273 نهج البلاغه فرموده است: «چه بسا صاحب نعمتی که فریب نعمت خود خورد و اندک اندک راه عذابی الهی پوید و بسا مبتلایی که خداوند بیازمایدش تا نعمتی دهد پس، ای شنونده، بر سپاسگزاریت بیفزای و از شتابکاری خود بکاه و به آنچه تو را روزی داده، خرسند باش و بیش مخواه.»
 
این مدرس سواد رسانه به مذمت آرزوهای طول و دراز در آیات و روایات اشاره کرد و افزود: اگر انسان به دنبال آرزوهای دور و دراز رفت و در عمرش طمع کرد این باعث غفلت از خدا و کوتاهی در انجام وظایف می‎شود.

اعوانی به بندهای پایانی دعا اشاره کرد و با بیان اینکه بعضی چیزها رزق و روزی را جذب می کند، اظهار کرد: در روایت داریم کسی که دائم الوضو باشد رزق و روزی او زیاد می شود، دوری از گناه، خواندن سوره واقعه هر شب قبل از خواب بین الطلوعین نیز باعث جذب رزق و روزی می‎شود که در این رابطه مرحوم شیخ کلینی در اصول کافی روایتی نقل می کند که کسی از اهالی شام نزد امام موسی بن جعفر(ع) آمد و گفت: من وضعم خیلی بد است. حضرت به او ذکری یاد داد و گفت: این ذکر هر روز بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب بگو و آن ذکر این بود «سُبْحانَ اللَّهِ الْعَظیمِ وَ بحَمْدهِ اَسْتَغْفِرُاللَّهَ وَ اَسْئَلُهُ مِنْ فَضْلِهِ.» آن شخص می‎گوید: من بر این ذکر مداومت کردم و وضع مالی من به گونه ای خوب شد که وضعم از همه اهل فامیل که بدتر بود از همه بهتر شد و این به برکت ذکری بود که امام موسی بن جعفر(ع) به من یاد داد.

انتهای پیام

نظرات

captcha