نخستین ستاد ملی «گذر مرز به مرز» به ریاست وزیر راه برگزار شد

نخستین نشست دبیرخانه ستاد ملی گذر مرز به مرز به ریاست «فرزانه صادق» وزیر راه و شهرسازی با هدف بررسی پیش نویس «سند برنامه ملی گذر» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین نشست دبیرخانه ستاد ملی «گذر مرز به مرز (ترانزیت)» به ریاست فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی و دبیر این ستاد، امروز (سه شنبه، 23 اردیبهشت ) در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. این نشست در راستای اجرای ماده 57 قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور و با هدف ایجاد انسجام در مدیریت ترانزیت و پشتیبانی لجستیکی بین المللی برگزار شد همچنین ریاست کلی ستاد ملی گذر مرز به مرز برعهده رئیس جمهوری است.

در این نشست، نمایندگان وزرای عضو ستاد و جمعی از معاونان وزارت راه و شهرسازی حضور داشتند. دستور کار جلسه، بررسی پیش نویس «سند برنامه ملی گذر» در اجرای بند 2 جز الف ماده 57 قانون برنامه هفتم پیشرفت بود. پس از ارائه دیدگاه ها و نظرات تکمیلی اعضا، مقرر شد دستگاه های عضو، نقطه نظرات خود را ظرف مدت معین به دبیرخانه اعلام کنند تا پیش نویس نهایی در کارگروه تخصصی با همکاری کلیه اعضا تدوین و برای تصویب در نشست اصلی ستاد به دولت ارائه شود.

ستاد ملی گذر مرز به مرز، کلید ترانزیت 40 میلیونی تنی

فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی گذر مرز به مرز، ضمن خوش آمدگویی به حاضران و قدردانی از حضور مدیران ارشد دستگاه های ذی ربط و نمایندگان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، این بند قانونی را یکی از مترقی ترین بخش های قانون برنامه هفتم دانست و اظهار کرد: این بند ظرفیت بالایی برای ایجاد هماهنگی فرابخشی در حوزه های حمل ونقل، گمرک، بانک، بیمه و سوخت دارد و به تسهیل مدیریت یکپارچه ترانزیت کمک می کند.

وی بر لزوم طراحی ابتکار عمل های چندجانبه منطقه ای و بین المللی تأکید کرد و گفت: تعیین اولویت های توسعه دالان های ترانزیتی و هدف گذاری برای ترانزیت حداقل 40 میلیون تُن کالا در افق پنج ساله برنامه هفتم از اولویت های مهم این ستاد است.

صادق بر همکاری مستمر میان اعضای دبیرخانه برای پیگیری توسعه ترانزیت و حل مسائل بین بخشی تأکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به تعاملات منطقه ای و دیپلماسی حمل ونقل با کشورهای همسایه، گفت: طی مدت گذشته، تلاش شد تا مشکلات حوزه حمل ونقل بین المللی با این کشورها از طریق مذاکره و توافق با وزرای حمل ونقل و مقامات ذی ربط برطرف شود.

عضو کابینه دولت چهاردهم با اشاره به مزایای مسیر ترانزیتی ایران از جمله امنیت، ارزانی و کوتاهی مسیر، تصریح کرد: با وجود کریدورهای موازی و رقیب، مسیر ایران همچنان گزینه ترجیحی برای تجار است و باید تلاش شود این ظرفیت در چارچوب دیپلماسی فعال به کشورهای همسایه معرفی و مورد استقبال قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: توسعه پایدار از مسیر تجارت و ترانزیت می گذرد و برای تجار، مسیر ارزان، امن و سریع، اولویت اصلی در حمل ونقل بین المللی است.

نظرات

captcha