افراد به ظاهر متشرع بیشترین قربانیان فرقه گرایی هستند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه افراد به ظاهر متشرع بیشترین قربانیان فرقه گرایی هستند گفت: یکی از این افراد فریب خورده آنقدر متشرع بود که وقتی به او گفتند پوشیه خود را کنار بزن تا چهره تو را ببینیم که مرد هستی یا زن می گفت دیدن چهره زن در دوره غیبت توسط مرد نامحرم حرام است و از جهت عقیدتی و کلامی با ما محاجه می کرد.

به گزارش ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد شهبازیان؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شامگاه 20 اردیبهشت در نشست علمی با موضوع «نقش روان شناسان حوزوی در کاهش گرایش به فرقه ها» با بیان اینکه استفاده از روان شناسی در رفع آسیب های مرتبط با دین از کارهای جدیدی است که در گام های اولیه آن قرار داریم و ساختاری هم در این عرصه نداریم، گفت: مقام معظم رهبری در پیام اخیرشان به مناسبت یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه به داشتن حوزه سرآمد اشاره کردند و به نظر بنده یکی از گام ها در این راستا ایجاد ساختار و تشکیلات در همین موضوع مورد بحث است.

وی با بیان اینکه بیش از سه هزار دین و معنویت جدید در غرب ایجاد شده است و در کتب از آنها نام می برند، افزود: در بین کتب نوشته شده، کتاب مارگارت سینگر مهم است زیرا مترجم این کتاب فردی آسیب دیده در سازمان منافقین بوده است. این کتاب با برخی پرونده هایی که ما در آسیب های مرتبط با مهدویت دروغین با آن مواجهیم اشتراک زیادی دارد.

شهبازیان اضافه کرد: در مورد رفع آسیب های این نوع مسائل همیشه موضوع با بگیر و ببند حل نمی شود؛ غلامرضا تقدسی که کارمند بازنشسته یکی از وزارتخانه ها بود بعد از دوره بازنشستگی رفت اطراف اصفهان و باغچه ای خریداری و مدعی شد که هم خدا و هم مهدی است؛ کسانی که مرید وی شده بودند وقتی نزد وی می رفتند سجده می کردند و متاسفانه بانوانی جذب وی شده بودند که سابقه تحصیل در حوزه یا رشته اقتصاد در دانشگاه را داشتند و  معتقد بودند که خدا لطف کرده است و در قالب این فرد به زمین آمده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه یکی از این افراد مرید آنقدر متشرع بود که وقتی دوستان ما به او گفتند پوشیه خود را کنار بزن تا چهره تو را ببینیم که مرد هستی یا زن می گفت دیدن چهره زن در دوره غیبت  توسط مرد نامحرم حرام است، اظهار کرد: وقتی حدیث و آیه می خواندیم او هم روایت و آیه دیگری در جواب ما می گفت و از جهت عقیدتی و کلامی با ما محاجه می کرد؛ یکی از کلیدهایی که در تمام فرقه ها اعم از اشو و ... وجود دارد این است که مریدان وقتی پای سخنان مرشد خود می نشینند احساس آرامش و لذت می کنند ولی به ما می گفتند که ما از سخنان شما لذت نمی بریم.

وی افزود: آنقدر این افراد جذب شده بودند که می پرسیدند تقدسی در زندان در کدام موقعیت جغرافیایی است تا ما رو به او نماز بخوانیم؛ حکم اعدام تقدسی که آمد گفتند که او را پیش مریدان اعدام کنیم که آنها با چشمشان ببینند که او مرده است و خدا نبوده است ولی همین مریدان به او سجده کردند زیرا تقدسی به آنان گفته بود من شش ماه دیگر در کالبدی دیگر برمی گردم و شما را نجات می دهم.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: نهاد عقیدتی در وجود این افراد کار را به توجیه می رساند و این توجیه یک عقیده پشت سرش دارد که بنده با تجربه 15 ساله با جریانات اینچنینی به نتیجه رسیده ام که ریشه این جذب ها روان شناسانه است و اگر از این به بعد با آسیب دیدگان مواجه شویم در ادامه مباحث کلامی و روایی و قرآنی ما هم اثرگذار خواهد شد.

شهبازیان اضافه کرد: نمونه دیگر فردی به نام حسین پرهنر بود که بین دانشجویان اثر زیادی به جا گذاشت؛ گاهی ما خانم های همسردار محجبه و به ظاهر متدینی داشتیم که صف می کشیدند و اسم می نوشتند تا خودشان را به مدعی مهدویت عرضه کنند و متاسفانه گاهی طیف مریدان کسانی هستند که در برخی نهادهای معتبر کشور فعالیت دارند. این آقا با کار روانی که بر روی این زنان انجام داده بود آنان را تسلیم محض کرده بود و آنان به عشق اینکه در برابر امام زمان تسلیم می شوند تن به کارهای خلاف می دادند؛ قباحت تا جایی بود که به این زنان گفته بود شما مگر نشنیده اید که امام زمان(عج) وقتی بیایند دین جدیدی خواهند آورد و احکام شرعی تغییر خواهد کرد لذا برهنه شدن شما پیش دیگران هم عیب نیست.

تخلیه روانی مریدان

شهبازیان افزود: یکی از کارهایی که این فرقه ها می کنند تخلیه روانی مریدان و شکستن شخصیت آنان و خرد کردن اعتماد به نفس آنان و تحمیل به این افراد است و طوری خود را بر دیگران عرضه می کنند که فرد فکر می کند اگر از این مدعی جدا شد هیچ چیزی نیست و نابود خواهد شد؛ ابزاری که پرهنر از آن استفاده کرده بود این بود که به دختران جوان می گفت که زندگی خود را در صوتی برای من بازگو کنید و وقتی این ها می فرستادند روی روان آنان کار می کرد و می گفت نه این مطالبی که فرستادی همه واقعیت زندگی تو نیست و بخشی را کتمان کرده ای و این دختران تصور می کردند که چون این فرد امام زمان است از غیب آنان آگاه است لذا همه زندگی خود را فاش می کردند و او از نقاط ضعف این افراد  سوءاستفاده می کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: فردی به نام حریری از بازماندگان گروه سیدحسن ابطحی که راننده او بود با تعداد زیادی زن ارتباط داشت و در جلسات حتی به خانم ها دشنام می داد و جالب اینکه این ها با شنیدن این فحش ها گریه می کردند و می گفتند ما از آقا ممنون هستیم که شخصیت ما را خرد می کند تا متواضع شویم و به تعالی روحی برسیم. وی به گونه ای از ابزارهای مدیتیشن و ... استفاده می کرد که دانشجویان کارهای عملگی سه مجمتع را برای او انجام دادند که وقتی ما با برخی از این بچه ها صحبت کردیم دچار بحران در زندگی و سرخورده و نسبت به امام زمان(عج) بدبین شده بودند.

چرا برخورد امنیتی با فرقه ها اولویت نیست؟

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با طرح این مسئله که برخی می گویند چرا با این افراد برخورد امنیتی و قضایی نمی شود، بیان کرد: البته این کار می شود ولی نباید اولویت باشد زیرا باعث مظلوم نمایی می شود؛ غفار عباسی ملقب به آیت الله غفاری نمونه ای از این دست است که مریدان وی از بنده 30 شکایت در دادگاه طرح کرده اند آن هم به اتهام اهانت به این فرد؛ وی آنقدر رشد کرد که مرحوم شهید رئیسی در نهایت در دستگاه قضایی موفق به برخورد با او شد و به دشمن مرحوم رئیسی تبدیل شد و چون جمعی از طلاب حامی او بودند فورا مسئله را سیاسی کردند و از مظلومیت او سخن گفتند بنابراین کار قضایی و امنیتی در اولویت نیست.

وی افزود: این ها وقتی دستگیر می شوند هم در زندان و در جمع بقیه زندانیان به انحراف بیشتر آنان کمک می کنند؛ یکی از کارهای تروریستی که در کشور انجام شد به وسیله یک فرد شیعه زندانی بود که تحت تاثیر چنین افرادی وهابی شده بود.

شهبازیان در خاتمه تاکید کرد: پس راه اصلی همان کار فکری و فرهنگی است و البته این امر مستلزم نفوذ بالا است.

انتهای پیام

نظرات

captcha