انجام تست های پروازی هوایپمای «سیمرغ» تا 1405؛ هواپیمای 72 نفره چه شد؟

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان هوافضا، حمل و نقل و شهرسازی با اشاره به مشارکت معاونت علمی در پروژه ساخت هواپیمای سیمرغ، گفت: قرار است تا سال آینده تست های پروازی آن انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین شکری در نشست خبری که امروز در معاونت علمی برگزار شد، اولویت اصلی این ستاد را توسعه اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و گفت: هدف ما این است که بر اساس توسعه اقتصاد دانش بنیان، فناوری ها را نیز گسترش دهیم.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان هوافضا، حمل و نقل و شهرسازی معاونت علمی با اشاره به اینکه توسعه اقتصاد دانش بنیان را از دو منظر پیگیری می کنیم، گفت: نخست، ایجاد پروژه های بزرگ است که شرکت های دانش بنیان بتوانند حول این پروژه ها اقتصاد و فناوری های خود را توسعه دهند. دوم، اتصال موضوعات علمی دانشگاه ها با همکاری بنیاد علم ایران به پروژه های بزرگ است تا ارتباط مؤثر بین صنعت و دانشگاه برقرار شود.

شکری ادامه داد: در سال 1398، با همکاری شهرداری تهران، متروی تهران و شرکت های دانش بنیان از جمله مپنا، شرکت تهران و جهاد دانشگاهی، پروژه ای آغاز شد که خوشبختانه مرحله آزمایشی آن با موفقیت به پایان رسید و قرارداد تولید انبوه 113 دستگاه واگن مترو در سال گذشته امضا شد. امسال نیز با پیگیری شهرداری تهران، برنامه ریزی برای افزودن سه قطار مترو، بر اساس زنجیره تأمین داخلی ایجادشده، در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در این پروژه، سطح داخلی سازی قطارهای مترو از 30 درصد به بیش از 70 درصد ارتقا یافته و حدود 40 شرکت دانش بنیان و بخش خصوصی در آن مشارکت داشتند که منجر به شکل گیری چرخه ای اقتصادی پویا در این حوزه شده است.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان هوافضا، حمل و نقل و شهرسازی همچنین به پروژه همکاری در ساخت هواپیمای سیمرغ اشاره کرد و گفت: هواپیمای سیمرغ از پلتفرم هواپیمای ایران 140 برگرفته شده و قرار است تا سال آینده تست های پروازی آن با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری انجام شود. این پروژه متعلق به وزارت دفاع است و شرکت های دانش بنیان مقرر است در این پروژه به تدوین استانداردها و اخذ استاندارد این هواپیما از سازمان هواپیمایی کشوری کمک کنند.

وی همچنین در همین راستا به تفاهم نامه ای با شرکت های هواپیمایی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه به شرکت های هواپیمای خصوصی این امکان را می دهد که در صورت اخذ استاندارد از این هواپیما در بخش غیرنظامی و در ناوگان خود استفاده کنند.

شکری به پروژه ساخت هواپیمای 72 نفره در دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد و گفت: این پروژه به عنوان یک پروژه دانشگاهی است و ما به عنوان پروژه ای که به ساخت هواپیما منجر شود، به آن نگاه نمی کنیم. این پروژه یک کار علمی و پژوهشی است که می تواند در سال های آتی در بخش های مختلف صنعت هوایی مفید واقع شود. هواپیمای 72 نفره کماکان مورد حمایت معاونت علمی است تا موضوع طراحی آن انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه موضوع ساخت هواپیما یک موضوع بلندمدت است، گفت: این موضوع نیاز به سرمایه گذاری های سنگینی دارد و ما در طی سال های گذشته از پروژه های ساخت هواپیما حمایت کرده و این حمایت ادامه خواهد داشت. برنامه بلند مدتی در این حوزه داریم و در این راستا از ظرفیت های بین المللی نیز استفاده خواهیم کرد تا این پروژه ها را پیش ببریم.

نظرات

captcha