خردمندان: برای فیلمساز شدن اول باید شهامت روبه رو شدن با مخاطب را داشت

سید محمدرضا خردمندان در نشست پرسش و پاسخ جشنواره فیلم 100 با سینماگران جوان، تجربه هایی از ساخت «ناتور دشت» و فیلم های کوتاهش را به اشتراک گذاشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره، سید محمدرضا خردمندان کارگردان فیلم سینمایی «ناتور دشت» که روز گذشته 16 اردیبهشت در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر اکران شد، با حضور در نشست پرسش و پاسخ با فیلمسازان گفت: من فیلمسازی را از جشنواره 100 شروع کردم. از این جشنواره ممنونم چون اولین فرصت دیده شدن را در این جشنواره کسب کردم، جایزه گرفتم، کارهایم دیده شدند و به من اعتماد شد. خودم را مدیون این جشنواره می دانم و در هر کسوتی تمام قد به این جشنواره خدمت می کنم.

خردمندان بیان کرد: نگاهم این است که فیلم 100 ثانیه خودش یک مقصد است. دوست داشتم هنوز فیلم 100 ثانیه ای بسازم چون به ساختن این نوع فیلم ها خیلی علاقه مند هستم.

وی در پاسخ به این سوال که در ادامه فیلمنامه «ناتور دشت» چه اتفاقی می افتد، ادامه داد: در فیلمنامه نویسی 2 مقوله داریم؛ پیش داستان و پس داستان. فیلم های خوب فیلم هایی هستند که پیش داستان مهیجی داشته باشد. در چنین فیلمنامه هایی شروع از وسط بحران است. بخشی هم پس داستان است یعنی وقتی فیلم تمام می شود در واقع تمام نمی شود بلکه در تخیل مخاطب می تواند ادامه یابد. اگر فیلمی تمام شد و مخاطب ذهنش درگیر ادامه داستان نشد یعنی پس داستان خوبی نداشته است. این مخاطب است که تخیل می کند ادامه این داستان چیست. از نظر من به عنوان فیلمساز این فیلم در همین نقطه تمام شده است.

این فیلمساز درباره اینکه فیلمنامه «ناتور دشت» چقدر واقعی و چقدر خیالی است، بیان کرد: اثر هنری ترکیبی از تخیل و واقعیت است. اول باید یک واقعیت پتانسیل داشته باشد که بتوان درباره آن خیال پردازی کرد؛ چیزی که به عنوان متریال اولیه نیاز است. در ماجرای روستای کلاله، تلاش های مردمی را وام گرفتیم و آن را به بخشی از درام داستان تبدیل کردیم.

وی اظهار کرد: به نظر من برای ورود به هر مرحله ای به جسارت نیاز است. وقتی می خواهید اولین فیلم 100 ثانیه ای خود را بسازید هم جسارت می خواهید. گاهی استعداد و سواد هست اما ترسی وجود دارد که ناشناخته است و جسارت را از فرد می گیرد. برای فیلمساز شدن اول باید شهامت روبه رو شدن با مخاطب را داشته باشیم. ممکن است در این مسیر شکست هم بخورید اما جسارت بخشی از سوخت حرکتی ما است که باید در هر مرحله ای وجود داشته باشد. حداقل تکلیف با خودتان معلوم می شود و می فهمید که استعداد دارید یا ندارید.

کارگردان «ناتور دشت» افزود: خیلی ها از قضاوت شدن می ترسند. برای فیلمساز شدن نباید ترسید. باید فیلمتان را بسازید بعد به نقدها گوش کنید و خودتان را به مسیر درست برسانید. اینکه هیچ وقت فیلم نسازید کار درستی نیست بلکه باید فیلم را بسازید تا ایرادهای کارتان را متوجه شوید.

خردمندان گفت: برای ساختن فیلم کوتاه به هیچ چیزی نیاز نیست؛ کافی است یک داستان کوتاه و عمیق داشته باشیم و بتوانیم ساختار و مهندسی یک فیلم 100 ثانیه ای را به تولید برسانیم. اولین فیلم های من را مادربزرگ، پدربزرگ و خاله خدابیامرزم بازی کردند.

وی در پاسخ به اینکه چطور باید به ایده فیلم های کوتاه کوتاه رسید، گفت: وقتی می خواهید فیلم 100 ثانیه ای بسازید باید کاشف لحظه هایی باشید که به درد این دسته از تولیدها می خورد. در زندگی ما لحظه هایی وجود دارد که ما قبل و بعد آن آدم های دیگری می شویم. باید در زندگی خودمان و اطرافیانمان بگردیم و این لحظه ها را پیدا کنیم و با دراماتیزه کردن آن، به ایده فیلم کوتاه برسیم.

این کارگردان سینما اظهار کرد: مهندسی فیلم های 100 ثانیه ای متفاوت تر از فیلم کوتاه و بلند است زیرا فرصت بیان داستان کمتر است. در چنین تولیدهایی وقت شخصیت پردازی نیست و فیلم در موقعیت رخ می دهد. با تمرین کردن می توان به این ایده ها رسید. ساختار فیلم هایی 100 ثانیه ای باید پایان بندی غافلگیرکننده داشته و ما را به فکر فرو ببرد.

خردمندان گفت: اگر بتوانید یاد بگیرید در 100 ثانیه فیلم بسازید، مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و تکلیفتان را با فیلم روشن کنید، هر تولید دیگری می توانید انجام دهید. در فیلم بلند برای من هر سکانس یک فیلم کوتاه بود. تمرین ایجاز که در ساخت فیلم کوتاه انجام داده بودم در فیلمنامه نویسی به من کمک کرد که اضافات را دور بریزم. این موضوع باعث صرفه جویی بسیار در هزینه ها می شود.

وی به سینماگران جوان توصیه کرد: کتاب نظری را فراموش کنید و تا می توانید داستان بخوانید. من حسرتم این است که در سال هایی که وقت داشتم، ای کاش به جای 2 هزار داستان، 5 هزار داستان می خواندم. داستان ها ذهن را روایی می کنند، به شما زاویه دید می دهند و تجربه هایی می کنید بدون اینکه هزینه کنید.

خردمندان در پایان بیان کرد: در ساخت فیلم هایم تا 85 درصد به متن وفادارم و تقریباً 15 درصد برای صحنه در فیلمنامه فکر می کنم. همیشه این آمادگی را دارم که در صحنه چیزهایی عوض شود. خصوصاً ستاره و بازیگر برجسته، ایده هایی دارد که روی آن کار کرده است. باید کارگردان آمادگی این را داشته باشد که با بازیگر و حتی لوکیشن منطبق شود.

نمایش فیلم سینمایی و نشست پرسش و پاسخ با کارگردان اثر، امشب 17 اردیبهشت با حضور محمود کریمی و نمایش فیلم سینمایی «بچه مردم» و پنجشنبه 18 اردیبهشت با حضور رسول صدرعاملی و نمایش فیلم «زیبا صدایم کن» در چهاردهمین جشنواره فیلم 100 ادامه خواهد یافت.

نظرات

captcha