جزئیات سهم 30 درصدی اموال تملیکی از فروش وسایل نقلیه قاچاق

معاون سازمان اموال تملیکی جزئیات افزایش سهم سازمان از 10% به 30% از فروش وسایل نقلیه قاچاق، متروکه و ضبطی را مطرح کرد.

خبرگزاری تسنیم، روز گذشته موضوع افزایش سه برابری سهم سازمان اموال تملیکی از فروش وسایل نقلیه قاچاق و متروکه مطرح شد. این موضوع بر اساس حکم قانون بودجه 1404 مبنی بر"منابع حاصل از فروش اموال تملیکی و فروش  از طریق مزایده و حراج ماشین الات، موتور سیکلت و سواری متروکه قاچاق  وضبطی دارای حکم حاکم شرح با رای مراجع رسیدگی کننده بدون نیاز به مجوزهای ورود و با شماره گذاری ملی کارمزد 30درصد حاصل فروش برای طرح های اولویت دار سازمان اموال تملیکی." ابلاغ شده است. در ادامه برای جزئیات بیشتر موضوع با سعید غلامی باغی معاون سازمان اموال  تملیکی گفتگویی داشته ایم که در ادامه قابل مشاهده است.

سهم اموال تملیکی از حراج خودروهای متروکه و قاچاق 3 برابر شد

تسنیم: به عنوان معاون فروش سازمان اموال تملیکی، لطفاً در مورد تصمیم اخیر برای افزایش سهم سازمان از 10% به 30% از فروش وسایل نقلیه مانند خودرو، ماشین آلات، موتورسیکلت های قاچاق و متروکه توضیح دهید. هدف اصلی از این افزایش چیست؟

غلامی باغی: بله، این تصمیم در راستای سیاست های بازدارنده دولت و مجلس شورای اسلامی اتخاذ شده است. بررسی های آسیب شناسانه نشان می دهد که هزینه های نگهداری، انبارداری و تعیین تکلیف کالاهای رسوب کرده در بنادر و گمرکات بسیار بالاست. متأسفانه نرخ قبلی 10% انگیزه ای برای صاحبان کالا ایجاد نمی کرد تا وسایل نقلیه خود را به موقع ترخیص کنند. بسیاری ترجیح می دادند کالاهایشان متروکه شود و پس از فروش در مزایده، تنها 10% از ارزش آن را دریافت کنند.

اما با افزایش سهم سازمان به 30%، هم درآمد عمومی افزایش می یابد و هم هزینه رسوب کالا در گمرکات برای مالکان به حدی بالا می رود که انگیزه ای برای نگهداری طولانی مدت کالا وجود نخواهد داشت. این یک تدبیر مهم برای کاهش حجم کالاهای راکد در بنادر، مانند آنچه اخیراً در بندر شهید رجایی شاهد بودیم، است.

تسنیم: آیا این افزایش نرخ شامل همه انواع وسایل نقلیه می شود؟ و آیا آیین نامه اجرایی آن نهایی شده است؟

غلامی باغی: در حال حاضر، این مصوبه بیشتر بر روی وسایل نقلیه قاچاق تمرکز دارد، اما جزئیات نهایی در آیین نامه های اجرایی مشخص خواهد شد که هنوز تصویب نشده است. ما منتظر هستیم تا پس از نهایی شدن آیین نامه، با همکاری سازمان برنامه و بودجه، شرایط دقیق تر اعلام شود. اما آنچه مسلم است، این افزایش نرخ به صورت هدفمند برای کاهش قاچاق و انباشت کالا در گمرکات طراحی شده است.

تسنیم: با این افزایش، درآمد سازمان چقدر رشد خواهد کرد؟ آیا آمار دقیقی از فروش سال گذشته دارید؟

غلامی باغی: ببینید، اگر کل فروش وسایل نقلیه در سال گذشته حدود 2000 میلیارد تومان بوده، با نرخ 10%، درآمد سازمان 200 میلیارد تومان می شد. همچنین اگر نیمی از این فروش متعلق به وسایل نقلیه باشد بازهم میتوان یک تخمین از ارقام بدست آورد. اما با نرخ جدید 30%، این رقم نیز افزایش می یابد. این افزایش درآمد هم به خزانه دولت کمک می کند و هم هزینه های رسیدگی به کالاهای متروکه را پوشش می دهد.

تسنیم: آیا این تصمیم  باعث شود شائبه های گذشته در مورد شرکت صاحبان کالا در مزایده های سازمان را مرتفع شود؟

غلامی باغی: سازمان اموال تملیکی هیچ امتیاز خاصی برای صاحبان کالا در مزایده ها قائل نیست. هر فردی، حتی مالک اصلی کالا، باید مانند سایر شرکت کنندگان در مزایده، کل مبلغ را پرداخت کند. ما هیچ فرمول یا روش ترجیحی برای آنها نداریم. هدف اصلی، شفافیت و جلوگیری از سوءاستفاده است.

تسنیم: آیا این حکم تاثیری در کاهش رسوب خواهد داشت؟

غلامی باغی: پیام ما این است که این سیاست ها برای نظم بخشی به بازار و کاهش قاچاق طراحی شده است.  سازمان اموال تملیکی نیز تمام تلاش خود را برای اجرای عادلانه این قانون به کار خواهد بست.

انتهای پیام/

نظرات

captcha