خیابان ابوذر رهنان؛ از یک گذر معمولی تا محور تفرجی در دل بافت تاریخی

اصفهان-مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با اشاره به پروژه بازآفرینی «خیابان ابوذر رهنان» توسط این سازمان گفت: این گذر با ارتقاء فضای پیاده محور به فضایی گردشگرپذیر تبدیل شد.

محمدعلی ایزدخواستی در گفت وگو با خبرنگار مهر از اجرای پروژه ای خبر داد که به گفته او، مصداقی عینی از بازتعریف فضاهای شهری در تعامل با بافت های تاریخی است. پروژه «خیابان ابوذر رهنان» با رویکردی نوین و نگاه به میراث و گردشگری شهری، طی 2 سال اخیر طراحی و اجرا شده و اکنون به عنوان یک نمونه موفق در بازآفرینی شهری شناخته می شود.

خیابان ابوذر رهنان پس از ارتقا فضای پیاده محور و و طراحی میدان گاه مرکزی

خیابان ابوذر رهنان؛ از یک گذر معمولی تا محور تفرجی در دل بافت تاریخی

وی درباره آغاز و روند اجرای پروژه خیابان «خیابان ابوذر رهنان» اظهار کرد: این پروژه را دو سال پیش طراحی کردیم و سال گذشته توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان و منطقه 11 شهرداری اصفهان به مرحله اجرا رساندیم. خیابان ابوذر در مجاورت بافت تاریخی ارزشمند رهنان قرار گرفته که شامل بازار، حمام، مسجد و سایر عناصر تاریخی منطقه است. این خیابان به عنوان یکی از شریان های اقتصادی اصلی رهنان با مشکلات متعددی مواجه بود که مهم ترین آن، محدودیت عرض پیاده روها و عدم پاسخگویی به حجم بالای عابران پیاده به ویژه در ساعات پررفت وآمد بود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با اشاره به مشکلات ترافیکی و ظرفیت های بالقوه خیابان ابوذر افزود: علاوه بر محدودیت در تردد عابران پیاده، این محور شهری در ساعات مختلف روز دچار اختلال ترافیکی می شد و عملاً از چرخه بهره وری خارج می گردید. از سوی دیگر، موقعیت مکانی خاص این خیابان در مجاورت بافت تاریخی، فرصتی بی نظیر برای تبدیل آن به یک مسیر تفرجی و گردشگری فراهم می کرد؛ به نوعی به آن نگاه شد به عنوان خیابانی مانند چهارباغ، یعنی فضایی که هم محلی برای رفت وآمد و خرید باشد و هم امکان گردش و قدم زدن شهروندان را فراهم کند.

وی با اشاره به راهکارهای اتخاذ شده گفت: امکان حذف کامل تردد خودروها در این خیابان وجود نداشت، بنابراین تصمیم گرفتیم عرض گذر خودرویی را کاهش داده و آن را به خیابانی یک طرفه با عرض کنترل شده تبدیل کنیم. فضای باقی مانده به پیاده روها اختصاص یافت. طراحی به گونه ای انجام شد که باغچه هایی در کناره خیابان ایجاد شد، مسیرهای کندرو و تندرو برای عابران پیش بینی گردید، پیاده روی کنار مغازه ها به عنوان مسیر کندتر و پیاده روی سمت فضای سبز به عنوان مسیر تندتر طراحی شد تا فضای شهری هم کارآمد باشد و هم پاسخگوی نیازهای مختلف کاربران.

خیابان ابوذر رهنان پس از ارتقا فضای پیاده محور و و طراحی میدان گاه مرکزی

از پیاده رو تا میدان گاه رویدادی؛ خیابانی با چهار پیاده رو

ایزدخواستی درباره جزئیات بیشتر این پروژه تصریح کرد: با اجرای این طرح، خیابان ابوذر که پیش تر تنها دو پیاده رو داشت، اکنون به خیابانی با چهار مسیر پیاده روی متفاوت تبدیل شده است. کف سازی با سنگ فرش مناسب، نصب پایه چراغ های روشنایی جدید و ایجاد میدان گاهی در میانه خیابان که به صورت ذاتاً رویدادی طراحی شده، این مسیر را به یک گذر تفرجی بدل کرده است؛ به طوری که افراد می توانند از یک سر خیابان وارد شده و در پایان مسیر به بناهای تاریخی برسند. این فضا می تواند ضمن قدم زدن، گردشگران را به سمت محوطه های تاریخی هدایت کند و آنان را با اهمیت بافت تاریخی منطقه آشنا سازد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت انتخاب این منطقه خاص برای اجرای پروژه گفت: سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان، مناطقی را برای پروژه های مداخله انتخاب می کند که از لحاظ تاریخی، فرهنگی و بافتی دارای اهمیت باشند. خیابان ابوذر نیز در منطقه یک شهر اصفهان قرار دارد و به دلیل موقعیت تجاری آن به ویژه در زمینه فروش محصولات چوبی، از نقاط پرمراجعه برای شهروندان سراسر اصفهان به شمار می آید. همچنین مردم بومی رهنان نیز به فضاهای شهری مناسب نیاز دارند. طبیعت و زیست بوم این منطقه نیز ظرفیت خوبی برای توسعه چنین فضاهایی ایجاد کرده بود.

خیابان ابوذر؛ الگویی برای سرمایه گذاری گردشگری در رهنان

مسئول بافت تاریخی شهر اصفهان با تاکید بر ظرفیت گردشگری منطقه گفت: یکی از اهداف اصلی ما از اجرای این پروژه، جلب توجه گردشگران به بناهای تاریخی پیرامونی خیابان ابوذر بود. امیدواریم این فضا زمینه ای برای معرفی تاریخ و هویت منطقه رهنان فراهم کند و فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری های آتی در حوزه گردشگری و خدمات شهری ایجاد شود.

ایزدخواستی در پایان، در پاسخ به پرسشی درباره جزئیات فنی پروژه خاطرنشان کرد: پروژه خیابان ابوذر به طور کامل به پایان رسیده و اجرا شده است. اگر بخواهیم آن را با پروژه «گذر آقانجفی» مقایسه کنیم، از لحاظ سیاست اجرایی و ساختار فضاسازی، مشابهت های زیادی بین آن دو وجود دارد. تفاوت اصلی در این است که خیابان ابوذر یک محور خودرویی نیز هست که پیاده روهای آن تقویت شده اند، درحالی که گذر آقانجفی صرفاً یک مسیر پیاده راهی محسوب می شود.

نظرات

captcha