استراتژی قیمت گذاری رقابتی

علی جوانمردی؛ تحلیل گر کسب و کارو توسعه برند ایرانی

قیمت گذاری رقابتی فرآیند انتخاب استراتژیک نقاط تاثیر قیمت برای کالاها یا خدمات شما بر اساس قیمت گذاری رقبا در بازار یا جایگاه شما است، نه اینکه قیمت ها را صرفاً بر اساس هزینه های تجاری یا حاشیه سود هدف قرار دهید. در یک کلمه قیمت گذاری رقابتی بر اساس قیمت تمام شده تعیین نمی گردد.

قیمت گذاری رقابتی معمولاً توسط کسب وکارهایی استفاده می شود که محصولات یکسان یا بسیار مشابهی را در یک بازار برای مدت طولانی می فروشند، زیرا قیمت این محصولات اغلب به سطح تعادل می رسد و تثبیت می گردد.

استراتژی قیمت گذاری رقابتی با استفاده از یک استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر رقابت، تعیین می گردد و بطور رسمی اعلام می شود. کسب وکارها هنگام تعیین قیمت برای کالاها یا خدمات خود سه انتخاب دارند:

قیمت های پایین تر: مربوط به زمانی است که قیمت کالاها یا خدمات شما پایین تر از قیمت های رقبای شما در بازار مربوط به صنعت شما است. این استراتژی می تواند برای کسب وکارهایی که قادر به بهره برداری از طریق صرفه جویی در قیمت گذاری و کاهش دادن آن با توجه به مقیاس و فراوانی عرضه هستند، سودآور باشد.

نقاط قیمت پایین تر همچنین می توانند به عنوان بخشی از استراتژی ضرر استفاده شوند. استراتژی ضرر اغلب توسط کسب وکارهایی که برای اولین بار وارد بازار می شوند، اجرا می شود. تکنیکی است که در آن کالاها یا خدمات در یک نقطه قیمت پایین تر تعیین می شوند که سودآور نیست اما مشتریان جدید را جذب می کند یا به یک کسب وکار امکان می دهد کالاها یا خدمات اضافی و سودآورتری را به آن مشتریان بفروشد. بنابراین در این نوع استراتژی قیمت گذاری هدف ارتباط با مشتریان و دیده شدن در بازار است.

قیمت های بالاتر:وقتی است که قیمت کالاها یا خدمات شما بالاتر از قیمت های رقبای شما در بازار شماست. این استراتژی توسط کسب وکارهایی استفاده می شود که کالاها یا خدماتی با ویژگی ها یا مزایای بیشتری نسبت به رقبای خود ارائه می دهند. نقاط قیمت بالاتر معمولاً توسط کسب وکارهایی استفاده می شوند که شهرت برند خوبی دارند و در مقایسه با سایر کسب وکارها در بازار خود و صنعت مرتبط با کسب و کارشان از جایگاه  ویژه ای برخوردارند. و محصول “پریمیوم” یا “لوکس” ارائه می دهند.

قیمت گذاری گزاف: وقتی کسب وکارها محصول جدیدی را به بازار معرفی می کنند، می توانند از قیمت گذاری گزاف به عنوان یک استراتژی قیمت گذاری رقابتی استفاده کنند. قیمت گذاری گزاف تکنیکی است که بالاترین قیمت اولیه ای را که مشتریان هنگام بالا بودن تقاضا پرداخت می کنند، تعیین می کند و سپس آن قیمت را به مرور زمان کاهش می دهند.

وقتی تا حد امکان درآمد کسب شد و رقابت در بازار شروع شد، کسب وکارها می توانند قیمت محصولات خود را کاهش دهند تا مشتریان جدید آگاه به هزینه را جذب کنند و در عین حال در برابر رقبایی که اکنون محصولات مشابهی تولید می کنند، رقابت پذیر بمانند.

قیمت های برابر: قیمت کالاها یا خدمات شما برابر با قیمت های رقبای شما در بازار یا برابر با قیمت غالب بازار است. کسب وکارهایی که قیمت های برابری را با رقبای خود انتخاب می کنند، معمولاً سعی می کنند با انجام کارهایی مانند ایجاد تجربیات خرید منحصر به فرد یا ارائه جایگزین های جذاب تر برای محصولات (مثلاً استفاده از مواد یا فرآیندهای تولید پایدار برای جذب مخاطبان آگاه به محیط زیست) خود را متمایز کنند.

تطبیق قیمت: وقتی کسب وکارها قادر به جمع آوری، تجزیه و تحلیل و اقدام به موقع بر اساس داده های قیمت گذاری یا نوسانات رقیب نیستند، تطبیق قیمت یکی دیگر از استراتژی های قیمت گذاری رقابتی است.

کسب وکارهایی که گزینه های تطبیق قیمت را برای مشتریان خود ارائه می دهند، می توانند بدون نیاز به دنبال کردن دقیق استراتژی های قیمت گذاری رقبای خود یا به روزرسانی مداوم سیستم نقطه فروش، فروشگاه اینترنتی را در بازار رقابتی نگاه دارند.

قیمت گذاری رقابتی دارای ویژگی های خاصی است. هنگامی که به داده های جامع قیمت گذاری رقبا مجهز هستید، اجرای یک استراتژی قیمت گذاری رقابتی می تواند از چندین طریق مختلف برای کسب و کار شما مفید باشد.

مهم نیست که شما یک کسب و کار کاملاً جدید را شروع می کنید یا سال هاست که در بازار خود فروش داشته اید، افزایش ترافیک، خود بخود به فروشگاه شما ،  چه ترافیک تجارت الکترونیک باشد و چه ترافیک حضوری در فروشگاه کمک می کند تا برند خود را معرفی کنید.

با استفاده از یک استراتژی قیمت گذاری رقابتی، می توانید استراتژی ها و تاکتیک های تخفیف مانند ارائه قیمت پایین تر از رقبای خود یا اجرای یک کمپین فروش پیشرو در ضرر را در نظر بگیرید، که هر دو می توانند به شما در جذب مصرف کنندگان و مشتریان بیشتر، کمک کنند.

هچنین استراتژی های قیمت گذاری رقابتی، به ویژه آن هایی که نرم افزار قیمت گذاری را برای ثبت داده های رقبا پیاده سازی می کنند، شما را قادر می سازند تا تغییرات قیمت گذاری رقبای خود را در لحظه تجزیه و تحلیل کرده و به آن ها واکنش نشان دهید. این امر نه تنها به شما کمک می کند تا در درازمدت تصمیمات استراتژیک تری بگیرید، بلکه به شما کمک می کند تا از دست دادن سهم بازار جلوگیری کنید و با اطمینان از اینکه قیمت های شما همیشه مرتبط با بازار باقی می مانند، خریداران کمتر به رقبای شما روی می آورند و بیشتر احتمال دارد که کالاها یا خدمات کسب و کار شما را خریداری کنند.

تگ ها سرمقاله قیمت گذاری رقابتی هزینه های تجاری

نظرات

captcha