فیلم نت اجل معلق ساترا می شود؟

در متن این سریال خط القای موهنی موج می زند که خداوند از زجر بندگان لذت وافری می برد و این شوخی ها اغلب با کلمات زشت و رکیکی ادا می شود.

به گزارش مشرق ، سکوی فیلم نت در دور دوم فعالیت هایش، پس از پشتیبانی گلرنگ مالی از این مجموعه به غیر از سریال پرتماشای پوست شیر، برای دیده شدن آثار نمایشی اش فعالیت خود را متمرکز بر عبور از خط قرمزهایی کرد که سایر رقبایش امکان عبور از آنان را نداشته اند.

جواد رمضان نژاد که از مدیران خوش سابقه در سازمان صداوسیما است و عنوان ارزشمند مدیریت شبکه افق را در کارنامه دارد، حالا در رأس سکوی ناظر ساترا حضور دارد و سریال کمدی اخیرا این پلتفرم که در هفته های آینده توزیع می شود، برای این نهاد نظارتی همچون یک باتلاق است. در گزارشی که پیش از این کیهان منتشر کرد در مورد سریال پوست شیر محصول این پلتفرم، اشاره شد که برای گسترش فضای تبلیغی سریال، از ترانه ای با همین عنوان در پایان فصل نهائی استفاده شد که توسط آوازخوانی لس آنجلسی خوانده شده است و حتی عنوان سریال برداشتی از نام این ترانه است.

در همان گزارش اشاره شد که در سریال بعدی همین پلتفرم، با عنوان داریوش، در تیزرهای تبلیغاتی منتشر شده از ترانه های داریوش اقبالی بهره برداری شده است. استفاده از ترانه های لس آنجلسی، نمایش رقص مختلط زنان در سریال داریوش، نمایش رقص تانگو در سریال «در انتهای شب» ، شوخی های بسیار هنجارشکن جنسی در سریال دفتر یادداشت، نشان دادن علنی پلیس فاسد رشوه گیر، تنها بخش کوچکی از خط قرمزهایی است که این پلتفرم در دوران مدیریت قبلی ساترا موفق به عبور از آن شده است و با شکل گیری فضای اعتراضی رسانه ای و یا مجازی، برخی از صحنه های هنجارشکن پس از انتشار عمومی اصلاح شد.

به نمایش گذاشتن ازدواج سفید در زندگی معمول جوانان بدون اشاره گل درشت در اغلب سریال های فیلمنت بسیار پررنگ به نظر می رسد و این پلتفرم به واسطه پشتوانه های اقتصادی و تشدید شدن فضای تبلیغاتی گسترده به واسطه نادیده انگاری سکوی ناظر، موفق به عبور ازخط قرمزهای عجیب و غریبی شده است.

حالا با تغییر مدیریت مجموعه ساترا این انتظار می رود روند تساهل و تسامح در قبال پلتفرم فیلم نت از حیث نوع ممیزی وارد یک موازنه تازه شود.

بیشتر بخوانید:

بازگشت رضا عطاران با شوخی های جنسی/ چرا ساترا «دفتر یادداشت» فیلم نت را رها کرده است؟

جواد رمضان نژاد که از مدیران خوش سابقه در سازمان صداوسیما است و عنوان ارزشمند مدیریت شبکه افق را در کارنامه دارد، حالا در رأس سکوی ناظر ساترا حضور دارد و سریال کمدی اخیرا این پلتفرم که در هفته های آینده توزیع می شود، برای این نهاد نظارتی همچون یک باتلاق است.

فیلم نت باسابقه عبور از خط قرمزهای عرفی، در سریال کمدی اخیرش از خط قرمزهای شرعی بسیاری عبور می کند. شاید تحمل برخی خط شکنی اخلاقی و عبور از خط قرمزهای عرفی در روند فعالیت های این پلتفرم ، امری معمول است، اما وقتی حکمت پرودگار، تقدیر الهی و فرشته مرگ به سخره گرفته می شود، قطعا بدنه مذهبی جامعه به عبور از چنین خط قرمزهای شرعی واکنش نشان خواهد داد و ساترا به عنوان متولی نسبت به موضوعات نمایشی هجو شده در این سریال باید حساسیت بیشتری را اعمال کند.

از محتوای این سریال هنجارشکن ضدمذهبی شنیده هایی وجود دارد که برای نخستین بار برای طرح آن ضروری است و نباید این سریال بدون اصلاحیه های قطعی نهاد ناظر منتشر شد و از فاصله ایجاد شده در دوره تغییر مدیریت مجموعه ساترا بهره برداری شود. تشریح سکانس های ملتهب بخشی از این گزارش خواهد بود، به این بهانه که ساترا اهمال صورت گرفته در دوران گذشته را ترمیم کند.

شوخی های بسیار وقیح با جبرئیل، میکائیل و حضرت اسماعیل و ابراهیم(ع) و هجو مقدسات عادی سازی شده است و با رفت و برگشت شخصیت اصلی به عالم بعد از مرگ و بازگشت به زندگی، هر آنچه در قالب برنامه زندگی پس از زندگی طی فصل های متمادی در صداوسیما ارائه شده به سخره گرفته می شود. در سکانسی، شخصیت اصلی سریال، خودروی یکی از اقدام دوستش را سرقت می کند تا بتواند با آن مسافرکشی کند و مایحتاج روزانه خود را تامین کند. در جلوی خودروی مذکور یک تسبیح آویزان است و بازیگر سریال با آن صلوات می فرستد و طلب روزی می کند و برای عمق پیدا کردن این مکاشفه فردی با خدا از موسیقی شهرام شب پره خواننده لس آنجلسی استفاده می کند.
در همین سکانس خودروی دیگری به او نزدیک می شود و زمینه تصادف شکل می گیرد، بازیگر کمدی این مجموعه سرش را از ماشین بیرون می کند و فحش رکیکی می دهد و سرش را داخل ماشین می آورد و تسبیح را می بوسد و می گوید خدایا شکرت به مو می رسد اما [...]نمی کنی! (کلمه استفاده شده توسط بازیگر را نمی توان در گزارش گنجاند).

در واقع بازیگر کمدی که چهره ثابت شوخی های هنجارشکن عرفی است، کلمه را به اشتباه می گوید اما معنای سکانس مصداق هتک مقدسات دینی است.

این کاراکتر در ادامه با فرشته ای به نام «اجل معلق» مواجه می شود و در تصادفی می میرد، اما اجل معلق به دلیل استفاده از فیلترشکن نامناسب نمی تواند روح شخصیت اصلی سریال را از کالبد او خارج کند. شخصیت اصلی در بیمارستان به زندگی بازمی گردد و شاهد قبض روح افراد دیگری است و افراد حین مرگ اشتباهات مالی زندگی خودشان را با او در میان می گذارند و شخصیت اصلی سریال، با بهره بری از چشم بزرخی مردم را تلکه می کند.

به عنوان مثال در برشی از سریال فرشته ای از آسمان برای بردن شخصیت پیرمرد دیگری به زمین می آید و شخصیت اصلی سریال قصد دارد به فرشته آسمانی مؤنث شماره تلفنش را بدهد. فرشته مؤنث سفیدپوش اذعان می کند من شما را از تونلی به برزخ می برم و شخصیت اصلی تلاش می کند به اجل معلق می گوید «من حاضرم با این خانوم به تونل برم...» نکته مهم این است که این شخصیت هایی که هجو می شوند، کاراکترهای مذهبی مثل فیلم های سینمایی و سریال های رایج نیستند بلکه شمایل آسمانی هستند اما این شمایل های مقدس توصیف شده در کتاب های آسمانی به سادگی هجو می شوند؛ شمایل های ابدی و ازلی که در فرهنگ ادیان ابراهیمی مقدس هستند.

شخصیت اصلی سریال به زندگی بازمی گردد و توسط مردم تبدیل به چهره مقدسی می شود. او با دسترسی به تبلت اجل معلق از زمان مرگ افراد مطلع است. حتی در سکانسی زنی همراه با فرزندش در مقابل کاراکتر اصلی و دلقک وار سریال از او می خواهد دستی روی سر پسرش بکشد تا شب اداری او متوقف شود.

با ادامه ارتباط شخصیت اصلی سریال با فرشته ای که در سریال اجل معلق نام دارد او اقدام به تلکه کردن مردم می کند. شوخی های بسیار وقیح با جبرئیل، میکائیل و حضرت اسماعیل و ابراهیم(ع) و هجو مقدسات عادی سازی شده است و با رفت و برگشت شخصیت اصلی به عالم بعد از مرگ و بازگشت به زندگی، هر آنچه در قالب برنامه زندگی پس از زندگی طی فصل های متمادی در صداوسیما ارائه شده به سخره گرفته می شود. محصولات شبکه نمایش خانگی، پس از شیوع پاندمی در جعل تاریخ قاجاری و استبداد دوران پهلوی ماهرانه عمل کرده اند و کارکرد آنان در مسیر گفتمانی – تصویری است که شبکه من وتو طی سال های متمادی ارائه کرد.

ساختن چنین اثر شرم آوری با کارت سبزهای مدیریت پیشین ساترا صورت پذیرفته است و امید می رود، مدیری که در حیطه راه اندازی شبکه گفتمانی افق کارنامه موفقی از خود به جای گذاشته است، کارت سبزهایی که فیلم نت تاکنون دریافت کرده را ابطال کند. با غفلت دستگاه های مرجع در دوره قبلی ساترا، یک خط تحریف تاریخی آشکار و القاء دلزدگی نسبت به نظام سیاسی کشورمان آشکارشد. در کنار این خط القایی، آثار کمدی ارائه شده همان مسیر تثیبت شده در سینما پیش گرفتند و شوخی های جنسی در مجموعه نمایش خانگی گسترش پیدا کرد. اما با محصول اخیر فیلم نت شوخی با مقدسات مذهبی دومین پروژه ای است که مسیر آن با این سریال فیلم نت باب خواهد شد.

این سریال حدود شوخی هایش فراتر از هجو مقدسات است و به صورت رسمی با ذات اقدس الهی (نعوذبالله) شوخی می کند. در شاکله ای سیاسی که مقدسات دینی بر آن سایه افکنده است، توزیع چنین مجموعه ای احتمالا با واکنش دستگاه های نظارتی بالادستی همراه خواهد بود.

در متن این سریال خط القای موهنی موج می زند که خداوند از زجر بندگان لذت وافری می برد و این شوخی ها اغلب با کلمات زشت و رکیکی ادا می شود و هجو مقدساتی که درباره زندگی پس از مرگش در کتاب الهی وعده داده شده، به صورتی کوبنده هجو می شود.

ساختن چنین اثر شرم آوری با کارت سبزهای مدیریت پیشین ساترا صورت پذیرفته است و امید می رود، مدیری که در حیطه راه اندازی شبکه گفتمانی افق کارنامه موفقی از خود به جای گذاشته است، کارت سبزهایی که فیلم نت تاکنون دریافت کرده را ابطال کند.

توزیع این سریال به مثابه ادامه تسامح و تسامل مدیریت پیشین با پلتفرم فیلم نت است و اگر توزیع این سریال موجب ملتهب شدن فضای جامعه مذهبی شود، قطعا خسارات آن متوجه سکوی ناظر است.

نظرات

captcha