عبدالرضا باقری با اشاره به نقش پرورشی معلمان در کنار نقش آموزشی آنها گفت: جزو مسئولیت های ذاتی معلم است که رفتار خود را اصلاح کند تا بتواند الگویی برای شاگردان شود.

عبدالرضا باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی در گفت وگو با ایکنا از خراسان رضوی، ضمن تبریک
هفته معلم اظهار کرد: پیشرفت در زمینه های مختلف که امروزه در کشور شاهد آن هستیم، همه حاصل زحمات معلمانی است که تلاش کردند تا چنین شاگردانی را پرورش دهند و همه افرادی که دست اندرکار در کشور هستند، روزی مسیر یادگیری آن ها از آموزش و معلمی آغاز شده است. وی بیان کرد: زمانی که بنده سه سال داشتم، به مکتب و در محضر بی بی فاطمه ملا مشغول یادگیری قرآن بودم و خانه بی آلایش ایشان اولین محل یادگیری بنده بود. تمام معلمان جامعه ارزشمند هستند و باید از همه این افراد به نیکی یاد کنیم. معلم جایگاه بسیار والا و مقدسی دارد که ما باید بدانیم در چه جایگاه ارزشمندی قرار گرفته ایم و قدر آن را بدانیم. عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی با اشاره به مقدس بودن روز معلم گفت: معلمی شغلی است که باید راجع به آن عشق داشته باشی تا بتوانی وظایف خود را به درستی انجام دهی، ضمن اینکه مسئولیت شدید بر دوش افراد خواهد گذاشت و اگر بخواهی نقش معلمی را به درستی ایفا کنی، باید به یاد داشته باشی درست است که دانشجو تمایل دارد با نمره بالا دروس را پشت سر بگذارد، اما اگر به درستی درس خود را یاد نداشته باشد، تو نمی توانی به آن نمره دهی. باقری تصریح کرد: همیشه به دانشجویان خود می گویم که اگر درسی را قبول نشدی، به حساب معلم بودن من بگذار نه به حساب رفتار من، چرا که معلمی مرا به انجام این امر وادار می کند، از نظر من شغل معلمی دانشگاه سخت تر است، زیرا باید به طور مداوم در حال تفکر و مطالعه باشی. شاگردان ما، فرزندان جامعه هستند و بنده هر وقت به دانشگاه می آیم تصور می کنم که این شاگردان فرزندان خود من هستند و باید برای موفقیت آنها از هیچ تلاشی فروگذار نکنم. این استاد دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: معلم به نوعی الگو برای شاگردان خود است، انضباط و نحوه برگزاری کلاس مورد توجه دانشجو قرار می گیرد و یکی از وظایف معلمی تدریس و وظیفه دیگر آن الگوهایی است که در ذهن بچه ها قرار می دهد. ما در شرایط فعلی گذر نسلی از دانشگاه هستیم، دانشگاه هایی که دوره آموزش و پژوهش را پشت سر گذاشته و به
دانشگاه های جامعه محور ورود پیدا می کنند، اگر دانشگاه قبلاً تنها کارشناس پرورش می داد، اکنون دیگر اینگونه نیست و باید پاسخگوی نیاز و حل مشکلات جامعه باشد. وی با بیان اینکه دانشجوی فارغ التحصیل باید بتواند نه تنها برای خود بلکه برای دیگران موقعیت شغلی ایجاد کند، بیان کرد: مطالبات از دانشگاه فراتر از گذشته شده است و استاد باید خود را با این تغییرات تطبیق دهد، معلم باید یاد بگیرد و یاد بدهد و دانشجویان به نوعی همکار ما هستند. باقری با بیان اینکه زمانی در کشور استرالیا مشغول به تحصیل بوده است، اظهار کرد: استاد راهنمای بنده در استرالیا یکی از متخصصان معروف رشته ام بود، اما همیشه بسیار ساده و بی آلایش در میان ما حضور پیدا می کرد و همواره در تکاپو و تلاش بود. این افراد الگوی بی نظیری برای من هستند، زیرا هیچ چشم داشتی به هیچ کس نداشته و همین دلیلی برای پیشرفت و موفقیت این افراد است. عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی ادامه داد: معلم در هر کجای دنیا، باید عشق و تعهد به کار خود داشته باشد، چرا که شاید به لحاظ مالی هیچوقت تأمین نشود، ولی مسیری است که انتخاب کرده و باید با تمام عشق در آن مسیر گام بردارد که امیدوارم توانسته باشیم به سهم خود به درستی انجام وظیفه کرده باشیم. بنده هروقت متوجه می شوم فردی معلم است، برای وی احترام ویژه ای در هر سطحی که قرار دارد، قائل هستم. جامعه ما به دلیل اعتقاد به اینکه پیامبر اسلام(ص) یک معلم و راهنما برای همه ما بود، احترام بیشتری برای معلمان قائل هستند. باقری با اشاره به نقش پرورشی معلمان در کنار نقش آموزشی آنها گفت: جزو مسئولیت های ذاتی معلم است که رفتار خود را اصلاح کند تا بتواند الگویی برای شاگردان شود، اما به طور مطلق نمی توان گفت که هرکس استاد دانشگاه است، الزاما الگوی اخلاقی برای دانشجویان خود است. مقام معلمی ایجاب می کند که رفتار خود را متناسب با جایگاهی که در آن هستیم تنظیم کنیم و شرایط دانشگاه باید طوری باشد که انتظارات جامعه را برآورده کند. انتهای پیام
{{name}}
{{content}}