رسیدن به فرهنگ غنی و پویا از طریق تقویت جایگاه معلمان محقق می شود

مصطفی اسدی گفت: برای دستیابی به یک جامعه توسعه یافته نیاز است که معلمان در فرآیند توسعه نقش محوری و اساسی داشته باشند. اگر به دنبال امنیت هستیم، باید به معلمان توجه کنیم و اگر خواهان فرهنگی غنی و پویا هستیم راه آن از طریق تقویت معلمان می گذرد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مصطفی اسدی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی امروز 8 اردیبهشت ماه در نشست خبری اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی به مناسبت بزرگداشت مقام معلم، اظهار کرد: تمام افراد به نوعی با آموزش و پرورش مرتبط هستند. بنابراین پیش از اینکه این هفته را به همکاران خود تبریک بگوییم، لازم است به جامعه از این منظر تبریک بگوییم. ما به سعادت جامعه ای می رسیم که در تراز و معیار انسانی و بشری باشد و این امر جز با تلاش معلمان امکان پذیر نیست. معلمان تراز جامعه و سازندگان تمدن ها هستند.  خداوند متعال در کلام خود در سوره های مختلفی چون الرحمن و قلم به تعلیم و آموزش اشاره کرده است. معلمان در طول تاریخ به عنوان نمایندگان این تعلیمات از سوی پروردگار در راستای رشد و تعالی جامعه گام برداشته اند.

وی ادامه داد: اگر به مقام معلمان توجه کنیم و در راستا ارتقا وضعیت فکری، جایگاهی، منزلتی و معیشتی آن ها تلاش کنیم، قطعاً به ارتقا منزلت خود نیز کمک خواهیم کرد. عموماً جوامعی که در آن ها معلمان مورد احترام قرار می گیرند و در صدر جامعه نشسته اند، به پیشرفت های چشمگیری دست یافته اند. برای دستیابی به یک جامعه توسعه یافته نیاز است که معلمان در فرآیند توسعه نقش محوری و اساسی داشته باشند. اگر به دنبال امنیت هستیم، باید به معلمان توجه کنیم و اگر خواهان فرهنگی غنی و پویا هستیم راه آن از طریق تقویت معلمان می گذرد. هیچ شکی در این امر وجود ندارد که در صورت تضعیف جایگاه معلمان و دور شدن آن ها از حقوق اولیه خود جامعه به سمت توسعه نخواهد رفت. در واقع این دو موضوع به هیچ وجه قابل جمع نیستند.

اسدی با بیان اینکه رسانه ها در این زمینه می توانند نقشی هدایت گر ایفا کنند و با ارتقاء آموزش و پرورش به پیشرفت جامعه کمک کنند، تصریح کرد: این رسالت نیازمند تعهد جدی از سوی رسانه ها است تا بتوانند آموزش و پرورش را به چالش بکشند و وضعیت موجود را بهبود ببخشند. درخصوص بیان کمبودها و ضعف ها باید گفت که این انتقادات باید به زبان ایجابی مطرح شوند. در واقع ما خواهان راهی برای مطالبه گری از دستگاه های مختلف آموزش و پرورش هستیم. اگر به دنبال ترقی در اقتصاد، فرهنگ، سیاست و دیگر حوزه ها هستیم باید چالش هایی که در آموزش و پرورش وجود دارند، مورد توجه قرار گیرند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: انتخاب های ما در این خصوص باید به گونه ای باشد که به سمت ریل گذاری درست حرکت کنیم و باید مشخص کنیم که با کدام وسایل نقلیه به مقصد خواهیم رسید. تمامی افراد نیز باید در کنار آموزش و پرورش قرار بگیرند و مسئولیت های اجتماعی خود را به درستی ایفا کنند. ما نباید خود را از این مسئولیت ها معاف کنیم و باید اراده ای قوی برای ایجاد تغییرات مثبت در این حوزه داشته باشیم. اقدام اخیر رئیس جمهور در راستا نهضت عدالت آموزشی قابل تحسین است و باید توجه و تمرکز بیشتری به این امر معطوف شود. حضور و همت مسئولین به ویژه استانداران می تواند نقش مؤثری در برطرف کردن بی عدالتی های آموزشی ایفا کند.

نهضت عدالت آموزشی

وی درخصوص اقدام رئیس جمهور در راستا نهضت عدالت آموزشی، بیان کرد: آموزش و پرورش و رفع نگرانی ها و دغدغه های موجود در این حوزه به ویژه در زمینه فضای آموزشی مهم است. لازم است که فضای آموزشی عادلانه ای برای تمام آحاد جامعه فراهم شود. تلاش های مستمر در حال انجام است و خوشبختانه امروز مدارسی که نیاز به تخریب دارند، شناسایی شده اند. این مدارس شامل کلاس های ناکافی و فرسوده هستند و در حال حاضر در استان های مختلف شناسایی شده اند. بیش از 75 درصد از این مدارس شناسایی و برنامه ریزی شده و پروژه های مرتبط با آن ها در حال اجرا می باشد. امیدواریم تا پایان سال 25 درصد باقی مانده نیز شناسایی و پیشبرد پروژه های مربوطه صورت گیرد. این برنامه نیازمند همت و همکاری مردم و مسئولین است و ارتباط میان این دو گروه باید تقویت و تعمیق شود. در صورتی که موفقیت هایی در برنامه آموزش و پرورش حاصل شود این ظرفیت ها می توانند در سایر برنامه های ملی نیز به کار گرفته شوند. نقش رسانه ها در این روند بسیار حیاتی است. پوشش رسانه ای و ثبت این پیشرفت ها نه تنها برای ما ارزشمند است، بلکه در تاریخ سازی و تمدن سازی تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: امید داریم که بتوانیم به عظمت های گذشته خود بازگردیم و به یاد آوریم که ایرانیان در گذشته علم را به بشریت اهدا می کردند. در حال حاضر ما در تلاش برای بازگشت به هویت اصلی خود هستیم و به سوی دوره های طلایی خود پیش می رویم. علم به عنوان قدرت و برهان امروز در برابر چالش های جهانی و به ویژه فشارهای قدرت های بزرگ از جمله آمریکا ما را یاری می کند. ما تنها بر پایه موشک ها و پهپادها ایستادگی نکرده ایم، بلکه بر پایه اندیشه و تفکر که توانایی تولید فناوری های پیشرفته و سلاحات را به ما می دهد، ایستاده ایم. اندیشه ما اجازه تجاوز به حدود کشورمان را نمی دهد

وی افزود: هفته معلم هر سال باید با سال های گذشته تفاوت داشته باشد. گزارشاتی که تهیه می کنیم باید متنوع و راهگشا باشد و به سمت حل مسائل پیش برود. یکی از مسائل مهمی که اکنون مطرح است موضوع عدالت آموزشی و فضای آموزشی است که توسط رئیس جمهور شناسایی شده و ما اکنون در تلاشی برای بررسی ابعاد این موضوع هستیم. ما بر روی کیفیت آموزشی و کاربرد هوش مصنوعی تمرکز داریم و کارگروهی در این زمینه در استان تشکیل داده ایم. از نخستین روزی که به این مسئولیت منصوب شدم، به مسئول فناوری اداره کل اعلام کردم که هوش مصنوعی برای من یک برنامه راهبردی است. به وضوح مشخص است که دنیای آینده تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت و ما باید به این ابزار قدرتمند تسلط پیدا کنیم. این موضوع به عنوان یکی از مسیرها و راهکارهای اصلی، نیازمند ریل گذاری صحیح است تا بتوانیم در آینده نسبت به هوش مصنوعی و تکنولوژی های مرتبط تسلط داشته باشیم.

اسدی درخصوص پرونده های خشونت های برخی معلمان در سیستم اموزشی، بیان کرد: در مواجه چنین مواردهایی دو حالت وجود دارد. یک بخش، بخش اداری و سازمانی این پرونده ها است که در آن مقدمات لازم طی می شود تا به مراحل رسیدگی به تخلفات اداری برسد و حکم برای فرد صادر شود. واضح است که این احکام نمی توانند به سرعت صادر شوند، زیرا مراحل قانونی و زمان بندی خاص خود را دارند و لازم است که فرد متخلف به پاسخگویی بپردازد. مرحله بعدی مرحله اجرای تصمیمات قانونی است. در اینجا اگر بزه ای احراز شود، ممکن است فرد به طور موقت از مسئولیت خود معلق شود و حکمی که در آینده صادر می شود، ممکن است تأیید یا تشدید کند.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در هر جامعه و در هر برنامه ای معمولاً وجود یک درصد معین از تخلفات طبیعی است. برای مثال در یک جامعه یک صد هزار نفری در استان خراسان وجود یک تا سه مورد تخلف به عنوان یک درصد منصفانه ارزیابی می شود. ما یک جامعه نسبتاً منزه و پاک داریم و نباید یک یا چند مورد نقض و خطا باعث تغییر ادراک کلی ما از کل معلمان و سیستم آموزشی شود.

انتهای پیام

نظرات

captcha