نقدی بر برنامه های هفته معلم؛ تکرار ملال آور

اظهارات مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در تشریح برنامه های هفته معلم، اگر چه از ظاهری پرطمطراق دارد، اما با نگاهی دقیق تر، تصویری از یک روال تکراری و فاقد نوآوری نمایان می شود.

خبرگزاری تسنیم از یاسوج،  اظهارات عصر امروز ایوب رضایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست با خبرنگاران در تشریح برنامه های هفته معلم، اگر چه از ظاهری پرطمطراق با 32 عنوان و 416 ریزبرنامه حکایت دارد، اما با نگاهی دقیق تر، تصویری از یک روال تکراری و فاقد نوآوری نمایان می شود، برنامه هایی نظیر همایش پیاده روی خانواده، نواختن زنگ سپاس معلم، شب شعر و مسابقات ورزشی سال ها است که به عنوان بخش جدایی ناپذیری از این مناسبت تکرار شده اند و پرسش اینجاست که آیا این تکرار، ثمری جز رفع تکلیف و گذران وقت دارد؟

در حالی که تجلیل از معلمان نمونه کشوری و استانی، اقدامی ارزشمند و ضروری است، اما نباید به این محدود شود، آیا صرف اهدای لوح تقدیر و جوایز، می تواند قدردانی واقعی از زحمات بی شائبه معلمان باشد؟ آیا این برنامه ها، قادرند چالش های اساسی و مشکلات معیشتی معلمان را التیام بخشند؟

دیدار با خانواده معلمان شاهد و سرکشی از معلمان ایثارگر نیز، اگر چه از نظر اخلاقی و انسانی قابل ستایش است، اما نباید به عنوان تنها راه ارتباط با این قشر فداکار تلقی شود، لازم است ارتباطی مستمر و برنامه ریزی شده با این عزیزان برقرار شود و نیازهای آن ها به طور جدی پیگیری شود.

پویش سپاس معلم، جشنواره ها و محافل انس با قرآن، جشن های ویژه و دیدار با پیشکسوتان تعلیم و تربیت، همگی از برنامه هایی هستند که می توانند در جای خود مفید و موثر باشند، اما به شرط آنکه با رویکردی نوآورانه و خلاقانه اجرا شوند، متاسفانه، اغلب این برنامه ها به صورت کلیشه ای و بدون توجه به نیازها و خواسته های واقعی معلمان برگزار می شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش در بخشی از سخنان خود، به نقش مهم و اثرگذار معلم در توسعه اشاره کرد،  این سخن کاملا درست و بجاست، اما سوال اینجاست که آیا برنامه های هفته معلم، در راستای تقویت این نقش و ارتقای جایگاه معلمان طراحی شده اند؟ آیا این برنامه ها به معلمان انگیزه می دهند تا با انرژی و اشتیاق بیشتری به کار خود ادامه دهند؟

باید گفت که برنامه های هفته معلم فرصتی مغتنم برای تجلیل از مقام والای معلمان و قدردانی از زحمات آن ها است، اما این فرصت، نباید با برگزاری برنامه های تکراری و روتین هدر رود. لازم است مسئولان آموزش و پرورش، با رویکردی نوآورانه و خلاقانه، برنامه هایی را طراحی و اجرا کنند که به طور واقعی، به ارتقای جایگاه معلمان و بهبود وضعیت آموزش و پرورش کمک کنند.

نقد ساختاری و محتوایی

کلیشه ای بودن برنامه ها؛ همایش پیاده روی خانواده، نواختن زنگ سپاس معلم، شب شعر و مسابقات ورزشی، به عنوان عناصر ثابت و تکراری در اغلب برنامه های هفته معلم حضور دارند. این برنامه ها، اگرچه از نظر ظاهری جذاب به نظر می رسند، اما فاقد عمق و محتوای مناسب بوده و نمی توانند به طور موثر، قدردانی از معلمان را به نمایش بگذارند.

عدم توجه به نیازهای واقعی معلمان؛ تجلیل از معلمان نمونه کشوری و استانی، اقدامی ارزشمند است، اما نباید به عنوان تنها محور برنامه ها قرار گیرد. لازم است برنامه های هفته معلم، به مسائل معیشتی، رفاهی، آموزشی و حرفه ای معلمان نیز توجه داشته باشد. معلمان، نیازمند حمایت های مالی، بیمه ای، درمانی، مسکن، فرصت های آموزشی و ارتقای شغلی هستند.

سطحی نگری در ارتباط با معلمان شاهد و ایثارگر؛ دیدار با خانواده معلمان شاهد و سرکشی از معلمان ایثارگر، اقدامی ارزشمند است، اما نباید به دیدارهای مناسبتی محدود شود. لازم است ارتباطی مستمر و برنامه ریزی شده با این عزیزان برقرار شود و نیازهای آن ها به طور جدی پیگیری شود.

فقدان نوآوری و خلاقیت؛ پویش سپاس معلم، جشنواره ها و محافل انس با قرآن، جشن های ویژه و دیدار با پیشکسوتان تعلیم و تربیت، ظرفیت های بالقوه ای برای ایجاد تحول در نظام آموزشی دارند. اما متاسفانه، اغلب این برنامه ها به صورت کلیشه ای و بدون توجه به نیازها و خواسته های واقعی معلمان برگزار می شوند.

پیشنهادات و راهکارها

تغییر رویکرد؛ لازم است رویکرد برنامه های هفته معلم، از حالت نمایشی و تشریفاتی به حالت محتوایی و عملی تغییر یابد. به جای تمرکز بر برگزاری برنامه های متعدد و متنوع، باید بر کیفیت و اثربخشی برنامه ها تمرکز شود.

مشارکت معلمان در برنامه ریزی؛ معلمان باید در تمامی مراحل برنامه ریزی، طراحی و اجرای برنامه های هفته معلم مشارکت داشته باشند. نظرات، پیشنهادات و انتقادات معلمان، باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

توجه به نیازهای واقعی معلمان؛ برنامه های هفته معلم باید به مسائل معیشتی، رفاهی، آموزشی و حرفه ای معلمان نیز توجه داشته باشد. ارائه تسهیلات رفاهی، فرصت های آموزشی، ارتقای شغلی و حمایت های مالی، می تواند به افزایش انگیزه و رضایت شغلی معلمان کمک کند.

تنوع بخشی به برنامه ها؛ برنامه های هفته معلم باید متنوع و جذاب بوده و با سلیقه ها و علایق مختلف معلمان سازگار باشد. برگزاری کارگاه های آموزشی، سمینارهای تخصصی، بازدیدهای علمی، مسابقات فرهنگی و هنری، اردوهای تفریحی و برنامه های ورزشی، می تواند به ایجاد تنوع و جذابیت در برنامه ها کمک کند.

استفاده از ظرفیت های فضای مجازی؛ فضای مجازی، ظرفیت های فراوانی برای ارتباط با معلمان و برگزاری برنامه های متنوع و جذاب دارد. برگزاری وبینارها، مسابقات آنلاین، نظرسنجی ها و ایجاد گروه های بحث و تبادل نظر، می تواند به افزایش مشارکت معلمان در برنامه ها کمک کند.

تقدیر شایسته از معلمان؛ تقدیر از معلمان باید به صورت شایسته و در خور شان آن ها انجام شود. به جای اهدای جوایز تکراری و بی ارزش، باید جوایزی نفیس و کاربردی به معلمان اهدا شود. همچنین، باید از معلمان برگزیده در سطح جامعه تقدیر شود و نقش آن ها در توسعه کشور برجسته شود.

برنامه های بلندمدت؛ برنامه های هفته معلم، نباید به یک هفته محدود شود. لازم است برنامه هایی بلندمدت برای حمایت از معلمان و ارتقای جایگاه آن ها در جامعه طراحی و اجرا شود.

به گزارش تسنیم، برنامه های هفته معلم، فرصتی ارزشمند برای قدردانی از زحمات معلمان و ارتقای جایگاه آن ها در جامعه است. اما این فرصت، نباید با برگزاری برنامه های تکراری و کلیشه ای هدر رود. لازم است مسئولان آموزش و پرورش، با رویکردی نوآورانه و خلاقانه، برنامه هایی را طراحی و اجرا کنند که به طور واقعی، به ارتقای جایگاه معلمان و بهبود وضعیت آموزش و پرورش کمک کنند.

علاوه بر جمع آوری مدارس سنگی و کانکسی که اقدامی مبارک است، توجه به کیفیت آموزش و تربیت، ارتقای سطح دانش و مهارت معلمان و بهبود شرایط کاری آن ها، از جمله اقداماتی است که می تواند به تحول اساسی در نظام آموزشی منجر شود.

انتهای پیام/

نظرات

captcha