معرفی 46 معلم مرکزی به عنوان نمونه منطقه برای انتخاب در سطح ملی

اراک- سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی از معرفی 46 معلم تین استان به عنوان نمونه منطقه برای انتخاب در سطح ملی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهرعبدالرضا پیرحسینلو بعدازظهر چهارشنبه در نشست خبری واز برگزاری 40 برنامه ویژه گرامیداشت هفته معلم در استان مرکزی اظهار کرد: نواخته شدن زنگ «سپاس معلم» در دبستان شاهد نیایش، برگزاری مجموعه ای از برنامه های فرهنگی و آموزشی، دیدار با معلمان پیشکسوت، تجلیل از معلمان ناحیه یک اراک، کلنگ زنی دبستان شهدای صفری و گلباران مزار شهدای فرهنگی از جمله این برنامه ها است.

وی ادامه داد: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، اعزام گروهی از معلمان نمونه به دیدار مقام معظم رهبری و سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه در مصلای بیت المقدس اراک همچنین ارائه میز خدمت آموزش و پرورش با حضور مدیران استانی در ستاد اقامه نماز، اجرای مراسم دیدار با یکی از معلمان بیمار صعب العلاج، برگزاری آئین تجلیل از معلمان، تجدید میثاق با آرمان های امام خمینی (ره) در زادگاه ایشان از جمله برنامه های پیش بینی شده در هفته معلم است.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: در فرایند انتخاب معلمان و کادر برتر سال جاری، 46 معلم به عنوان معلمان نمونه منطقه ای، سه معلم در سطح استانی و پنج نفر از کادر تخصصی مدارس به عنوان منتخبین استانی برگزیده شدند و همچنین، یک مشاور و یک مدیر نیز از استان مرکزی موفق به کسب عنوان برتر در سطح کشوری شدند.

وی افزود: این انتخاب ها بر اساس ارزیابی مستندات، امتیازدهی دقیق و انجام مصاحبه های تخصصی صورت گرفته است.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: روند انتخاب معلمان نمونه به طوری است که در هر مدرسه، کمیته ای مسئول ارزیابی عملکرد فرهنگیان و بررسی مستندات آنان است و این مستندات شامل تقویم اجرایی، فعالیت های جهادی، ابتکارات، اختراعات و سایر اقدامات شاخص معلمان می شود.

وی افزود: پس از بررسی اولیه، معلمان منتخب به مرحله منطقه ای و سپس به سطح استانی معرفی می شوند که در نهایت، برترین افراد از میان منتخبین استان ها، به عنوان معلمان نمونه کشوری انتخاب خواهند شد.

تأکید بر عدالت آموزشی در استان مرکزی

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی با تأکید بر ضرورت تحقق عدالت آموزشی اظهار کرد: نباید اجازه دهیم هیچ دانش آموزی در استان بدون فضای آموزشی مناسب باقی بماند و برای تحقق این هدف باید اقدامات مؤثر و گام های اساسی برداشته شود.

وی ادامه داد: خیران مدرسه ساز استان مرکزی خدمات ارزشمندی در توسعه فضاهای آموزشی ارائه کرده اند و این افراد جزو برترین خیرین مدرسه ساز کشور هستند که با تعامل و هم افزایی این نیک اندیشان بخش زیادی از کمبودهای آموزشی در حال رفع شدن است و امیدواریم با تداوم این مسیر، بتوانیم به تحقق عدالت آموزشی که مورد تأکید رئیس جمهور نیز هست، دست پیدا کنیم.

پیرحسینلو ادامه داد: در راستای تحقق عدالت اجتماعی، نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی از دستورهای ویژه رئیس جمهور است که به طور مستمر از سوی دفتر ریاست جمهوری پیگیری می شود و وزیر آموزش و پرورش نیز با جدیت این موضوع را پیگیری می کند و هدف اصلی، دستیابی به شاخص های تعیین شده در سرانه فضای آموزشی برای تمامی دانش آموزان است .

وی افزود: اگرچه در حال حاضر با کمبود مدرسه مواجه نیستیم، اما برای تحقق عدالت در توزیع فضای آموزشی نیازمند اقدامات بنیادین و گام های مؤثرتری هستیم.

وی در ادامه افزود: موضوع تأمین فضای آموزشی در پروژه 8 هزار و 100 واحدی مسکن ملی از چالش های جدی است، که حداقل کمبود 10 یا 12 مدرسه وجود دارد که مسئله ای قابل توجه و نیازمند رسیدگی است.

وی افزود: با پیگیری ها و دستور ویژه استاندار مرکزی و تعامل مؤثر با اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری ها، انتظار می رود بخش زیادی از این چالش در سال آینده مرتفع شود البته تلاش مستمر استاندار در موضوع تأمین مدارس برای پروژه های مسکن مهر، نهضت ملی مسکن و سایر طرح های ساخت وساز گسترده، قابل تحسین است.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به هزینه های بالای نگهداری سالن های ورزشی اظهار کرد: هزینه ماهیانه نگهداری برخی از این سالن ها تا 40 یا 50 میلیون تومان می رسد که استفاده کنندگان از این سالن ها، شهروندان همین استان هستند و باید امکانات در شأن آنان حفظ شود.

پیرحسینلو افزود: در صورتی که گروهی از دانش آموزان به صورت شخصی سالن را رزرو کنند، مشمول تعرفه افراد حقیقی خواهند شد، اما اگر در قالب فعالیت های مدرسه ای اقدام شود، استفاده رایگان یا با حداقل هزینه ممکن خواهد بود.

وی با قدردانی از خیران مدرسه ساز گفت: در استان مرکزی هیچ مدرسه خشت و گلی وجود ندارد و تنها 10 مدرسه کانکسی با جمعیتی کمتر از 5 دانش آموز فعال است.

پیرحسینلو درباره وضعیت بازماندگان از تحصیل در استان مرکزی اظهار کرد: به دلیل حساسیت موضوع، آمار دقیق قابل اعلام نیست، اما در حال حاضر وضعیت استان در این زمینه با نرخ کمتر از میانگین کشوری مطلوب است، طبق سیاست های وزارتخانه، هدف ما آن است که هیچ دانش آموزی از تحصیل بازنماند و این موضوع به طور جدی در جلسات آینده پیگیری خواهد شد.

برنامه ریزی برای پوشش کامل تحصیلی در دوره ابتدایی

وی با اشاره به اهمیت شناسایی و بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت: هرچند آمار این گروه در استان بالا نیست، اما حتی یک نفر هم برای ما مهم است و با فرا رسیدن تابستان، این فرصت مغتنم است تا با همکاری مراکز بهداشتی، ثبت احوال، نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی، سمن ها و خیرین، موانع بازگشت این دانش آموزان رفع شود.

پیرحسینلو تصریح کرد: انسان همواره در حال یادگیری است و تابستان نیز فرصتی برای آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی است، نه تعطیلی که برخی والدین با ثبت نام فرزندانشان در کلاس های فشرده، آن ها را از آموزش واقعی مهارت های زندگی محروم می کنند و تابستان فرصتی برای آموزش های غیررسمی و رشد شخصیتی و اجتماعی دانش آموزان است.

وی ادامه داد: در 15 سال گذشته عمده تمرکز بر ابزارهایی مانند دیتا پروژکتور بوده که این به معنای الکترونیکی سازی و نه هوشمندسازی واقعی است در اصل هوشمندسازی، تولید محتوای پویا و متناسب با نیاز دانش آموزان است.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: هدف گذاری ما، هوشمندسازی واقعی 20 درصد از مدارس استان در هر سال است و استفاده از هوش مصنوعی در کنار طرح هایی مانند نماز و نماد در دستور کار قرار دارد.

پیرحسینلو یکی از چالش های اصلی آموزش و پرورش استان را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: اکنون حدود 58 هزار ساعت کمبود آموزشی معادل حدود 2 هزار نفر نیرو داریم که بخشی از آن از طریق دانشگاه فرهنگیان و بخش دیگر از طریق ماده 28 و نیروهای قراردادی جبران می شود.

نظرات

captcha