ایرلاین هفت دست، هواپیما هیچی!

رشد قارچ گونه شرکت های هواپیمایی کوچک و فقیر سطح کیفیت خدمات رسانی در صنعت هوایی کشور را کاهش داده است.

خبرگزاری تسنیم، ایران چیزی حدود 324 فروند هواپیمای مسافربری در اختیار دارد که بیشتر از نیمی از این هواپیماها زمین گیر هستند و غالب هواپیماهای عملیاتی نیز فرسوده و از رده خارج به شمار می آیند، اما با این حال در سال های گذشته مجوزهای قارچ گونه برای تاسیس شرکت هواپیمایی صادر شده است. به گونه ای که برخی ایرلاین ها کمتر از 4 هواپیما در اختیار دارند.

در مقابل غول های صنعت هوایی جهان بسیار کمتر از ایران ایرلاین دارند، اما شرکت های هوایی بزرگ با ناوگانی که گاه چند برابر ناوگان هوایی ایران است، فعالیت می کنند. صدور مجوز قارچ گونه برای ایجاد ایرلاین بارها به چالش کشیده شده است. در ابتدای دهه نود خورشیدی علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی دولت محمود احمدی نژاد در سخنرانی عجیبی گفت که «راه اندازی شرکت های هواپیمایی انحصاری نیست و هر کس تمایل داشته باشد، می تواند درخواست خود را ارایه کند!» او در ادامه توضیح داد که «به کسانی که بتوانند حداقل چهار فروند هواپیمای مورد تایید برای انجام پروازهایشان داشته باشند، مجوز AOC ارایه می شود تا نسبت به تکمیل و افزایش هواپیما بر اساس شرایط و مجوزهای سازمان هواپیمایی کشوری اقدام کنند.» این قانون عجیب سبب شد که رشد قارچ گونه ایرلاین های ضعیف با حداقل ناوگان و کیفیت و خدمات شکل بگیرد و ماجرا تا آنجا پیش برود که حتی کارخانه ها و تیم های فوتبال برای پروازهای اختصاصی خود اقدام به خرید یکی، دو فروند هواپیما کرده و درخواست تاسیس ایرلاین دهند و شمار قابل توجهی از افراد غیرمتخصص به این ترتیب به صنعت هوایی کشور تزریق شود.

این اتفاقات در حالی رخ داد که ایران حدود 324 فروند هواپیمای مسافربری در اختیار دارد که بخش اعظم آن زمین گیر است. اعدادی که در سال های اخیر درباره شمار هواپیماهای عملیاتی ذکر شده، بسیار متناقض است و بین 70 تا 160 فروند هواپیما را در برمی گیرد. گذشته از این میانگین سن هواپیماهای فعال در خطوط مسافربری ایران به 25 سال می رسید که با واردات هواپیمای نو در زمان اجرای برجام این میانگین سنی به 15 سال کاهش یافت. هر چند که هواپیماهایی با سن نزدیک به 30 تا 40 سال هم در خطوط هوایی ایران وجود دارد. جالب اینکه با وضعیت گفته شده، تعداد ایرلاین های کشور به 24 ایرلاین می رسد. ایرلاین های کوچکی که گاه تنها با دو تا پنج هواپیما فعالیت می کنند.

این در حالی است که شمار ایرلاین های غول های صنعت هوایی جهان از ایران کمتر است! چین با جمعیت حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر و بازار هوایی بین المللی تنها پنج ایرلاین مسافربری دارد. چاینا ساوترن که سومین شرکت هواپیمایی بزرگ جهان و بزرگ ترین ناوگان هوایی آسیا را در اختیار دارد با 860 فروند هواپیما و پرواز به 224 مقصد پروازی در جهان یکی از این ایرلاین های چینی است. چاینا ایسترن با 581 فروند هواپیما، ایر چاینا با 444 فروند هواپیما، هاینان ایرلاینز با 225 هواپیما، شنژن ایرلاینز با 194 فروند هواپیما و کاتای پسیفیک با 171 فروند هواپیما، ایرلاین های چین به شمار می آیند. هند هم با یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت تنها چهار ایرلاین دارد. ایرایندیا، جت ایرویز، اسپایس جت و ایندیگو این ایرلاین ها هستند که فقط تعداد 242 هزار و 365 صندلی برای پروازهای خارجی در هر هفته اختصاص داده اند.

این ماجرا تنها به هند و چین محدود نمی شود و ترکیه که یکی از بزرگ ترین صنایع هوایی جهان را در اختیار دارد و صاحب بزرگ ترین فرودگاه جهان با 76.5 میلیون مترمربع مساحت است، تنها 16 ایرلاین دارد که دو ایرلاین را تعطیل و در سایر ایرلاین ها ادغام کرده است. ترکیش ایرلاینز با 365 فروند هواپیما، پگاسوس ایرلاینز با 94 فروند هواپیما، سان اکسپرس ایرلاینز با 70 فروند هواپیما و آنادولو جت با 66 فروند هواپیما بزرگ ترین ایرلاین های ترکیه به شمار می آیند. امارات هم که با شرکت هواپیمایی امارات در فهرست 10 شرکت هوایی برتر جهان قرار دارد، مشابه ترکیه تقریبا با همین تعداد ایرلاین فعالیت می کند و اگر ایرلاین ها کارگو را حذف کنیم حدود 18 شرکت هواپیمایی در این کشور فعالیت می کنند.

شرکت هواپیمایی امارات 400 هواپیما در اختیار دارد و فلای دبی با 100 فروند هواپیما و هواپیمایی اتحاد با 93 فروند و ایر عربیا با 56 فروند هواپیما بزرگ ترین ایرلاین های امارات به شمار می آیند. متخصصان صنعت هوایی ورود تعداد زیادی ایرلاین های خرد با حداقل امکانات را به صنعت هوایی کشور یک آسیب جدی می دانند و معتقد هستند که باید ایرلاین های کوچک در هم ادغام شده و بساط این گونه مجوزها جمع شود.

منبع: اعتماد

انتهای پیام/

نظرات

captcha