رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق زنجان مطرح کرد

پیشنهاد میزبانی دبیرخانه حمل و نقل شمال غرب در زنجان

ایسنا/زنجان رئیس کمیسیون بازرگانی و لجستیک اتاق بازرگانی زنجان گفت: زنجان پس از بندرعباس دومین بندر خشک کشور از نظر میزان واردات کالا محسوب می شود و ظرفیت تبدیل شدن به هاب لجستیکی شمال غرب کشور را دارد.

حسین بازرگانی امروز (شنبه 6 اردیبهشت) در همایش پتانسیل ها و بسترهای ترانزیت و هاب لجستیکی در ایران و استان زنجان با اشاره به سابقه توجه به موضوع لجستیک در استان، اظهار کرد: موضوع لجستیک نخستین بار سال 1381 در جمع نخبگان زنجان مطرح شد. از آن زمان، تلاش هایی برای تبدیل زنجان به محل ترانزیت کانتینرهای صادراتی و وارداتی آغاز شد.

وی با اشاره به خبر منتشر شده مبنی بر آنکه سازمان اموال تملیکی با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی قرارداد بسته تا تأمین همه کانتینرهای وارداتی و صادراتی از این مسیر صورت گیرد، افزود: گرچه این اقدام در سطح ملی مثبت است، اما برای ما زنجانی ها که سال ها در تلاش برای توسعه ترمینال کانتینری در استان بودیم، گامی به عقب تلقی می شود.

بازرگانی ادامه داد: در شعاع 400 کیلومتری استان زنجان، حدود 60 درصد تولید داخلی کشور متمرکز شده و همین میزان از حمل و نقل نیز در همین محدوده انجام می شود. این آمار جایگاه ویژه زنجان را در زنجیره تأمین و ترانزیت کشور نشان می دهد.

وی با اشاره به توانمندی های استان در حوزه حمل و نقل، اظهار کرد: استان زنجان دارای شش شرکت بزرگ حمل و نقل است که یکی از آن ها بزرگ ترین ناوگان حمل سوخت کشور را با 250 دستگاه تریلی تانکر در اختیار دارد و این موضوع موجب شده تاکنون کمبود سوختی در شمال غرب کشور تجربه نشود.

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق زنجان همچنین با اشاره به موقعیت فرودگاه زنجان، گفت: این فرودگاه از نظر موقعیت، ایمنی، باند مناسب، خلوتی مسیر و عدم ترافیک جاده ای، یکی از فرودگاه های کم نظیر کشور است. همچنین گمرک و مرز هوایی نیز در فرودگاه مستقر شده اند و منطقه ویژه اقتصادی نیز در مجاورت آن قرار دارد.

وی درباره حمل و نقل ریلی، افزود: ایستگاه بناب از فعال ترین ایستگاه های راه آهن کشور است. طبق آمار موجود، حدود 70 درصد بارهای وارداتی کشور به مقصد ایستگاه زنجان حمل می شوند و 30 درصد صادرات ریلی نیز از همین استان انجام می شود.

بازرگانی با اشاره به کریدور شمال - جنوب، عنوان کرد: با توجه به خطرات موجود در مسیر کانال سوئز، کشورهایی نظیر امارات، پاکستان و روسیه تمایل زیادی برای استفاده از کریدور شمال - جنوب دارند که از خاک ایران می گذرد. دو سال پیش نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی امارات برای تحقق این کریدور با ایران وارد مذاکره شد.

وی گفت: زنجان در سال های 1399 و 1400 پس از بندرعباس، بیشترین حجم واردات کالایی را به خود اختصاص داده و از این منظر دومین بندر خشک کشور به شمار می رود. طبق آمار سال 1403، میزان واردات کالایی به زنجان 532 هزار تن بوده که 153 هزار تن آن از طریق حمل و نقل ریلی انجام شده است.

بازرگانی با پیشنهاد استقرار دبیرخانه ای منطقه ای در استان، افزود: پیشنهاد می کنم دبیرخانه کمیسیون حمل و نقل شمال غرب کشور در زنجان مستقر شود تا با هم افزایی بیشتر، استان نقش پررنگ تری در ترانزیت و لجستیک کشور ایفا کند.

انتهای پیام

نظرات

captcha