شعر سعدی پلی بین مردم و معارف قرآنی است

حجت الاسلام شفیعی شاعر جوان خوزستانی با اشاره به تلاش سترگ سعدی در پاسداری از مفاهیم فرهنگی و دینی ایران زمین گفت: بسیاری از آشنایی و درک مفاهیم قرآنی و دینی مردم ما، مدیون شعر و ادب فارسی سعدی است.

خبرگزاری تسنیم از اهواز، در گنجینه ادب فارسی، نام سعدی شیرازی چون خورشیدی تابان می درخشد. او نه تنها شاعری توانا و سخن وری چیره دست بود، بلکه حکیمی فرزانه بود که با اشعار و نثر دلنشین خود، پلی میان معارف دینی و زندگی روزمره مردم بنا نهاد.

سعدی با تلفیق هنرمندانه آموزه های قرآنی و تجربیات زندگی، آثار جاودانی خلق کرد که همچنان پس از قرن ها، چراغ راه جویندگان حکمت و معرفت است. در روزگاری که هجمه های فرهنگی، اصالت زبان و ادب فارسی را نشانه گرفته اند، بازگشت به آثار سعدی، نه تنها احیای میراث گرانبهایمان است، بلکه تجدید پیمان با هویت ایرانی و اسلامی مان نیز محسوب می شود.

سعدی، شاعر و نویسنده پرآوازه قرن هفتم هجری، یکی از ارکان اصلی ادب فارسی است. او با سفرهای بسیار به سرزمین های مختلف، تجربیات گرانبهایی کسب کرد که در آثارش بازتاب یافت.گلستان و بوستان، دو اثر نثر و نظم او، آینه تمام نمای اندیشه های اخلاقی، اجتماعی و عرفانی سعدی هستند. سعدی با زبانی ساده و روان، مفاهیم عمیق انسانی را به مخاطب منتقل می کند و همواره بر اهمیت نیکوکاری، مدارا و عشق تأکید دارد.

غزل های عاشقانه سعدی نیز از زیباترین و ماندگارترین اشعار در تاریخ ادبیات فارسی به شمار می روند. تاثیر سعدی بر ادبیات فارسی و اندیشه ایرانی غیرقابل انکار است.در این راستا،بررسی جایگاه سعدی در ترویج معارف دینی و اهمیت پاسداشت آثار او، ضرورتی انکارناپذیر است. برای پرداختن به این دغدغه ها گفت وگوی را با حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا شفیعی ادب پژوه و شاعر خوزستان داشتیم.

تسنیم : به نظر شما بزرگترین هنر حضرت سعدی در ادبیات چه بوده است و یا وجه تمایز و علت ماندگاری شعر سعدی در چیست؟

حجت الاسلام شفیعی: سعدی یکی از بزرگ ترین شاعران و نویسندگان ایرانی است که معارف قرآنی و روایی را به زبان فارسی درآورده است. در حقیقت، مردم ایران از طریق شعر و نثر فارسی پلی به معارف قرآنی و حدیثی زده اند. بسیاری از آشنایی و درک مفاهیم قرآنی و دینی مردم ما، مدیون شعر و ادب فارسی سعدی و مولانا است.

سعدی: پیوند دهنده شعر فارسی و معارف دینی

این شاعر جوان خوزستانی افزود: سعدی بدون اینکه از فرم و زیبایی شعر و ادب فارسی خود بکاهد، به مفاهیم دینی و قرآنی پرداخته و غنای دینی و قرآنی را در آثارش حفظ کرده است. شعر سعدی، آکنده از مفاهیم قرآنی و دینی است. نکته ای که در شعر سعدی به چشم می خورد، این است که این شعر، شعری است از جنس زندگی. به عبارتی، سعدی همچون قرآن که کتاب زندگی است، در آثار خود به حقیقت زندگی پرداخته است.

تسنیم : شعر سعدی، گویی امروز  هم  در زندگی جاری و ساری است ، علت آن در چیست؟

حجت الاسلام شفیعی: شعر سعدی این ویژگی را دارد که در دوران ها و حالات مختلف زندگی، به آن رجوع کرد و از حکمت هایش بهره برد. سعدی در آثار خود دو ویژگی مهم دارد: یکی اینکه مفاهیم قرآنی را با تجربه های زندگی اش، که ناشی از سفرهای مختلفش است، آمیخته کرده و دیگر اینکه، با زبان و بیانی ساده و پر از حکمت های دینی، حرف های زندگی را برای مردم به تصویر کشیده است.بنابراین، مردم در هر دو بخش شعر سعدی چه در غزلیات عاشقانه اش که رنگ و بوی محبت دارد و چه در نثرهای حکمی اش احساس همراهی و همدلی می کنند. آنها گویی سخنان سعدی را به عنوان سخنان خود می یابند.

شعر زندگی: حکمت سعدی در تمام فصول حیات

تسنیم : برای پاسداری از این میراث ماندگار سعدی چه پیشنهادی دارید؟

حجت الاسلام شفیعی: برای اینکه بتوانیم میراث سعدی را حفظ و پاس بداریم، باید این نکته را درک کنیم که شعر سعدی باید در زندگی روزمره ما جاری باشد. به ویژه همانطور که در دوران های گذشته کودکان با سعدی آشنا می شدند، باید امروز هم فرزندانمان را با گلستان سعدی و دیگر آثارش آشنا کنیم.

در گذشته در حوزه های علمیه، شعر سعدی و ادب فارسی به طور عام مورد توجه قرار می گرفت و این یکی از راه های انس اهل دین با مفاهیم ادبیات فارسی بود. امروز نیز باید شعر بلند و حکمت آموز فارسی جزو دروس اصلی حوزه های علمیه باشد.

این شاعر جوان خوزستانی گفت: در دانشگاه ها نیز نباید به اندک واحدهای درسی پیرامون شعر و ادب فارسی اکتفا کرد. باید یک موج بازگشت به سعدی در دانشگاه ها شکل بگیرد. سعدی دارای ابیات و جملات مختلفی است که به صورت ضرب المثل در ادبیات عامیانه وارد شده اند. محققان ادبیات فارسی حدود 600 ضرب المثل را که از آثار سعدی آمده است، ذکر کرده اند.

تهاجم فرهنگی و خطر کم رنگ شدن زبان فارسی

تسنیم: تهدید های این میراث ادبی چیست؟

حجت الاسلام شفیعی: مشکلی که امروز ادبیات و میراث فارسی را تهدید می کند، کم رنگ شدن زبان فارسی و ضرب المثل ها است که به واسطه توسعه تلویزیون و شبکه های اجتماعی، به ویژه فضای مجازی، به وقوع پیوسته است. باید این واقعیت را بپذیریم که یکی از اقدامات دشمن در قالب تهاجم فرهنگی، تضعیف این پیشینه فرهنگی و ادبی ایران است. هدف دشمن قطع این پل های ادبی و فرهنگی است و تلاش می کند که این میراث های فرهنگی با امروز ما بی ارتباط شود.

وظیفه امروز: پاسداری از سعدی در برابر هجمه ها

تسنیم : نقش فضای مجازی در این کم رنگ شدن روح ادبی چیست؟

حجت الاسلام شفیعی: امروز در فضای مجازی، هجمه های سنگینی علیه ادبیات فارسی صورت می گیرد. کسانی که دغدغه دینی و ادبی دارند، باید از این ظرفیت برای گسترش و ترویج شعر سعدی، که پر از معارف است، استفاده کنند. کم رنگ شدن زبان و ادبیات فارسی ما می تواند به یک خطای فرهنگی منجر شود، چرا که ما با زبان فکر می کنیم و زندگی می کنیم. اگر زبان و ادبیات فارسی آسیب ببیند، دیگر نمی توانیم ایرانی بیاندیشیم و ایرانی زندگی کنیم.تاریخ نشان می دهد که نظام های استعماری هرگاه به کشوری نفوذ کرده اند، اولین قدم آنها تضعیف زبان و ادبیات آن کشور بوده است. برای مثال، در هندوستان که جزو قلمرو فرهنگی و ادبی فارسی بوده، استعمارگران زبان خود را غالب کردند و گذشته فرهنگی و ادبی این کشور را تحت تاثیر قرار دادند.

زبان فارسی، هویت ایرانی: حفظ آن، حفظ خود

فضای مجازی امروز در حال کاهش اهمیت شعر و ادب است. کسانی که دغدغه حفظ این میراث ها را دارند، باید از آن محافظت کنند. همچنان که سعدی در دوران حمله مغول ها از ادبیات فارسی پاسداری کرد، امروز نیز باید طبق فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی، در مقابل هجمه های فرهنگی و مغول گونه امروز از شعر و ادبیات فارسی حفاظت کنیم.

انتهای پیام/341

نظرات

captcha