بررسی علت تغییرات سود عملیاتی "رافزا"
به گزارش کدال نگر بورس 24، شرکت رایان هم افزا در خصوص تغییرات بیش از 30 درصدی سود عملیاتی دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 1403 نسبت به دوره مشابه سال قبل توضیحاتی ارائه نمود.
دبیر کارگروه بازنگری آیین نامه ارتقا مرتبه حوزه علوم انسانی، اجتماعی و هنر نکاتی را درباره پیش نویس آیین نامه اتقا اساتید که در حال نهایی شدن است را مطرح کرد.
بر اساس این مصوبه مقرر شد، آیین نامه جدید در سه فصل مستقل: 1 ـ حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر، 2 ـ حوزه علوم پزشکی و 3 ـ حوزه سایر علوم (علوم پایه، فنی ـ مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، دامپزشکی و …) و یک فصل مشترک تدوین شود.
تهیه فصل مربوط به علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر این آیین نامه به شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شد. شورای تحول از فروردین ماه سال گذشته عملیات تدوین این بخش از آیین نامه را به عهده گرفت و با همراهی مرکز سیاست های علمی کشور آن را دنبال کرد.
روزهای پایانی سال گذشته، وزیرعلوم در نشستی با دستاندرکاران تدوین پیش نویس آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در گروه علوم انسانی، اجتماعی و هنر، این پیش نویس را بررسی و قرار شد گزارش نهایی این آیین نامه پس از بررسی نهایی در کارگروهی مشترک بین وزارت علوم و شورای تحول اردیبهشت سال 1404 به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.
در گفتگو با سحر کوثری، معاون پژوهش و فناوری، موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور و دبیر کارگروه بازنگری آیین نامه ارتقا مرتبه حوزه علوم انسانی، اجتماعی و هنر که در تمام جلسات تدوین آیین نامه حضور داشته روند تهیه پیش نویس و ویژگی های آیین نامه جدید را بررسی کردیم .
تسنیم: آیین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی علوم انسانی، اجتماعی و هنر چه ویژگی هایی دارد؟
کوثری: بهمن ماه سال 1402 ماده واحده ای با عنوان "تعیین اصول حاکم بربازنگری آیین نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری" ویژگی ها و چارچوب اصلی این آیین نامه را مشخص کرد .
یکی از مهمترین ویژگی های آیین نامه ارتقا اعضای هیئت علمی در بخش علوم انسانی توجه به تفاوت ها، تنوع رشته ها و توانمندی متفاوت افراد و همچنین تفاوت موسسات پژوهشی و آموزش عالی و حتی زیرنظام های آموزش عالی است. زیرا ارتقای فردی با اعتلای نهادی به هم گره خورده است و هر دو در کنار هم باید دیده شود. لذا تفاوت ماموریتی در بازنگری آیین نامه جدید به رسمیت شناخته شده است .
برخی از پژوهشگاه ها ذیل دستگاههای اجرایی فعالیت می کنند و بر همین اساس، پژوهش های تقاضامحور در آنها اهمیت ویژه ای دارد. برخی از این مراکز مانند دانشگاه فرهنگیان با ماموریت ویژه ای تاسیس شدند که در این ماده واحده و بازنگری صورت گرفته فضا و ماموریت این دانشگاه ها در ارتقای اساتید بیشتر مورد توجه قرار گرفته و فضا برای ارتقا اعضای هیئت علمی این دانشگاه مهیاتر شده است .
**تفاوتهای فردی در آیین نامه ارتقا اساتید به رسمیت شناخته شده است
ممکن است این سوال پیش آید که تفاوتهای فردی به رسمت شناخته شده یعنی چه؟ برای توضیح این موضوع باید به این نکته اشاره کرد که ممکن است یک نفر در حوزه آموزش توانمند باشد که باید برای ارتقای این فرد مسیر مشخصی را فراهم کرد تا از مسیر آموزش این ارتقا تحقق یابد. از طرف دیگر ممکن است فرد دیگری پژوهشگر خوبی باشد. یعنی توانایی او در حوزه تنظیم مقاله و یا در حل مسائل و چالش های جامعه بروز پیدا کند که این مسئله در آیین نامه بازنگری شده مورد توجه قرار گرفته و مسیرهایی برای آن پیش بینی شده است تا همه این افراد بتوانند از طریق مسیرهای پیش بینی شده ارتقا مرتبه پیدا کنند. در صورتی که در نسخه های قبلی چنین فضایی فراهم نبود و تنها یک مسیر دیده شده بود .
تسنیم: مهمترین تفاوت پیش نویس بازنگری شده آیین نامه ارتقا با آیین نامه قبلی چیست؟
کوثری: یکی از تفاوت های شاخص این است که در پیش نویس آیین ارتقا جدید، مسیرهای متعددی برای ارتقا اعضای هیئت علمی دیده شده است. ماده واحده و مواضع 4 گانه شورای تحول برای بازنگری آیین نامه ارتقا به عنوان سیاستهای حاکم در این بازنگری مورد نظر قرار داشت. البته در فرایند بازنگری برخی سیاستهای میانی نیز باید دیده می شد از جمله اینکه این آیین نامه باید به گونه ای نوشته شود که باعث آزرده خاطر شدن اعضای هیئت علمی نشود چرا که باید به گونه ای باشد که تلاش همه اساتید در ارتقا مرتبه دیده شود .
سیاست میانی دیگر این بود که بتوانیم در بازنگری صورت گرفته از نظرات حداکثری ذینفعان استفاده کنیم و صداهای مختلف در این زمینه را بشنویم. در تصمیم گیری های که وجود داشت برخی از موارد را به اتکای سیاستهای کلی و میانی می توانسیم پاسخ دهیم اما در برخی موارد با دوگانه ها و چندگانه هایی مواجه بودیم که به راحتی نمی توانستیم در مورد آنها تصمیم گیری کنیم. سعی کردیم این تنوع را به رسمیت بشناسیم و این تفاوت ها را ببینیم. لذا با ایجاد کمیته هایی با حضور طیف های مختلف و ذی نفعان، تلاش شد مسائل و نکات مورد نظر همه شنیده شود .
**بیش از 2 هزار نفر ساعت، کار کارشناسی بر روی بازنگری آیین نامه ارتقا انجام شد
تنوع بخشی، درگیر کردن اکثریت افراد و ذینفعان حین بازنگری از جمله نکاتی بود که در بازنگری آیین نامه ارتقا مد نظر قرار گرفت. بیش از 2 هزار نفر ساعت، کار کارشناسی بر روی این موضوع انجام شد. طیف های مختلفی از دانشگاهها و شهرستان های مختلف در جلسات کمیته های جانبی حضور یافتند.حتی از استانها و مناطق کم برخوردار نمایندگان اعضای هیئت علمی در این کمیته ها حضور داشتند. افرادی که در هیئتهای ممیزه فعالیت می کردند و سالها در کمیسیون ها تجربه داشتند، معاونان و مدیران مراکز آموزش عالی در جلسات فعال بودند و حضور داشتند؛ لذا تلاش کردیم به صورت حداکثری افراد و ذی نفعان را با این موضوع درگیر کنیم .
کارهای پژوهشی متعددی بر روی این موضوع تعریف شد. موسسه تحقیقات سیاست های علمی، هسته اصلی این کار بود اما به این معنی نیست که نظرات دانشگاههای بزرگ کشور در این زمینه شنیده نشد. ما نظرات مکتوب آنها را گرفتیم و در جلسات کارشناسی مطرح و مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت .
در جلسات کارگروه منتخب، کارشناسان دانشگاههایی نظیر دانشگاه تهران و علامه حضور داشتند و نهایتا جمع بندی همه نظرات در موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور انجام شد؛ لذا نظرات اساتید در این پیش نویس دیده شده است .
تسنیم: نحوه جمع بندی آیین نامه چگونه است؟ آیا سه بخش علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی به صورت تفکیک در آیین نامه جدید دیده شده است؟
کوثری: این طور نیست برای بخش علوم انسانی و زیرنظام های مختلف، بخش جداگانه ای در آیین نامه بازنگری شده دیده شده باشد. در بخش علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی یک جدول آموزشی در این بازنگری داریم و هر سه حوزه را مد نظر قرار دادیم. اینگونه نیست تفکیک شده باشد. وقتی آیین نامه می خواهد بازنگری شود باید چارچوب آن هم حفظ شود. اگر بخواهیم وضعیت تک تک رشته ها را در این آیین نامه به صورت جدا لحاظ کنیم قطعا عملیاتی نمی شود زیرا تعداد رشته ها زیاد است و نمی توانیم شرایط همه را جداگانه در نظر بگیریم .
** امتیاز ویژه برای مترجمان در آیین نامه ارتقا اساتید
کاری که ما کردیم این بود که موادی را در آیین نامه ببینیم و اجازه دهیم رشته های مختلف ضوابط خاصی را برای خود تعریف کنند و بر اساس آن ضوابط اعضای هیئت علمی مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند. البته برای مواردی که فراوانی زیادی داشته است، مثلا در حوزه ترجمه، اعضای هیئت علمی که تخصصشان مترجمی است و کار و حرفه اصلی آنها ترجمه است یک بند و امتیاز ویژه دیده شده است. یا برای افرادی که در حوزه هنر فعال هستند و آثار بدیعی خلق می کنند یا افرادی که در دانشگاههای مهارتی فعالیت می کنند، ضوابط جایگزین تعریف شده است .
تسنیم: وضعیت اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان نیز دیده شده است؟
کوثری: دانشگاه فرهنگیان در ماده واحده از حیث ماموریت ها و زیرنظام ها و ماموریت ویژه خود در زیرنظام آموزش عالی دیده شده است و ویژگیهای خاص آن در بازنگری مد نظر بوده است.
انتهای پیام/
{{name}}
{{content}}