در کمیسیون فرهنگی شورای شهر همدان چه گذشت؟

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر همدان در جلسه اخیر این کمیسیون بر ضرورت بازنگری در نظام اطلاع رسانی شهرداری تاکید کرد.

خبرگزاری تسنیم از همدان، علی رضایی در جلسه کمیسیون فرهنگی شورا شهر همدان، گفت: با وجود وظایف و خدمات گسترده شهرداری در حوزه های مختلف (عمرانی، خدماتی، حمل و نقل، فرهنگی، اجتماعی و...) متاسفانه از گذشته تاکنون شاهد ضعف در اطلاع رسانی با توجه به ذائقه مردم هستیم.

وی افزود: شهروندان درک درستی از عملکرد مجموعه مدیریت شهری ندارند و همین موضوع باعث ایجاد شکاف میان توقعات مردم و توان اجرایی شهرداری شده است. شهرداری می تواند با برون سپاری و با استفاده از مشاوران متخصص در حوزه اطلاع رسانی و مطالعات علمی، ساختار کارآمدتری را برای اطلاع رسانی طراحی کند تا این خلاء برطرف شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر همدان در ادامه با تأکید بر اهمیت آموزش شهروندی گفت: سند آموزش شهروندی که در دوره پنجم شورا تدوین شده، نیاز به بازنگری و به روزرسانی دارد. آموزش ها باید به گونه ای باشد که منجر به تغییر نگرش و رفتار شهروندان در قبال مدیریت شهری شود.

وی با انتقاد از سهم اندک حوزه فرهنگی در بودجه 1404 شهرداری تصریح کرد: از مجموع 5680 میلیارد تومان بودجه، تنها 6 درصد به بخش فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اختصاص یافته که این میزان پاسخگوی نیازهای شهر همدان نیست.

تشکیل شورای راهبری آموزش شهروندی با حضور شهردار

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر پیشنهاد داد: شورای راهبری آموزش شهروندی به ریاست شهردار و با حضور کارشناسان و اعضای شورا باید تشکیل شود، برای نمونه هر سه ماه یک بار باید این جلسات برگزار گردد تا ضمن بررسی پیشرفت ها، اقدامات و ضعف ها، تصمیمات مؤثری در جهت پیشبرد اهداف اتخاذ شود.

رضایی تأکید کرد: برنامه های آموزشی باید به گونه ای طراحی شود که امکان ارزیابی تأثیر آن ها بر نگرش و رفتار شهروندان فراهم باشد. آموزش در مدارس، اردوهای شهروندی و برنامه های محله محور سه مسیر مؤثر در حوزه آموزش شهروندی هستند که می توانند در تغییر نگرش و رفتار شهروندان اثرگذار باشد.

 مسگریان: آموزش شهروندی مسیر مشارکت عمومی در توسعه شهری است

رئیس شورای شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت آموزش شهروندی در ارتقای فرهنگ عمومی و توسعه پایدار شهری، بر اثرگذاری جلسات شورای راهبری آموزش شهروندی و پیگیری جدی مصوبات آن تأکید کرد.

محمود مسگریان با اشاره به جایگاه ویژه آموزش های شهروندی در مدیریت شهری گفت: برگزاری منظم جلسات شورای راهبری آموزش شهروندی و پیگیری مصوبات آن می تواند به شکلی محسوس، کیفیت زندگی شهری را تحت تأثیر قرار دهد. چرا که آموزش صحیح در نهایت منجر به افزایش مشارکت شهروندان در فرآیند توسعه شهری می شود.

وی با بیان اینکه امروز شهروندان از منابع متعددی اطلاعات دریافت می کنند و آگاهی عمومی نسبت به گذشته افزایش یافته، افزود: مردم همدان با دغدغه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و شهری به ما مراجعه می کنند، که این نشان می دهد مطالبه گری در سطح شهر رشد کرده و این فرصت با بهره گیری از آموزش شهروندی می تواند به بهترین شکل به نفع مدیریت شهری به کار گرفته شود.

مسگریان همچنین از اقدامات سازمان فرهنگی شهرداری تقدیر کرد و گفت: در ماه های اخیر این سازمان در حوزه های مختلف گام های خوبی برداشته که شایسته قدردانی است. این مسیر باید با قدرت ادامه یابد و با انسجام میان نهادهای مختلف، به نتایج ملموس تری برسیم.

کاوسی امید: آموزش شهروندی باید از کودکی آغاز شود

عضو شورای شهر همدان در جلسه شورای راهبری آموزش شهروندی، بر اهمیت انسجام بخشی به فعالیت های فرهنگی و آغاز آموزش های شهروندی از سنین پایه تأکید کرد.

اکبر کاوسی امید با بیان اینکه برگزاری این گونه جلسات می تواند نقطه عطفی در هم افزایی شورا و شهرداری در حوزه آموزش شهروندی باشد، گفت: این جلسه انسجام بخشی خوبی در حوزه آموزش شهروندی ایجاد خواهد کرد و می تواند به ارتقای اثربخشی اقدامات فرهنگی منجر شود.

وی با تقدیر از فعالیت های سازمان فرهنگی شهرداری همدان افزود: با وجود بضاعت محدود، برنامه های شاخصی نظیر کنگره 8 هزار شهید استان همدان و جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان که با کیفیت بسیار خوبی برگزار شد که شایسته تقدیر است و این سازمان توانسته با منابع محدود، عملکرد درخشانی از خود به جا بگذارد.

این عضو شورا با تأکید بر اینکه آموزش های شهروندی باید کودک محور باشد، گفت: اگر بخواهیم تحولی پایدار در رفتارهای اجتماعی شهروندان رقم بزنیم، باید آموزش را از سنین پایه آغاز کنیم.

کاوسی امید افزود: در کشورهای پیشرفته، آموزش آداب و رفتار اجتماعی از سنین پایین نهادینه می شود، اما متأسفانه در سیستم آموزشی ما، بیشتر بر مهارت آموزی صرف تمرکز شده و به همین خاطر آموزش های شهروندی جایگاه مناسبی ندارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر ادامه داد: سازمان فرهنگی باید فعالیت های خود را به صورت منظومه ای منسجم طراحی کند؛ به ویژه در زمینه اطلاع رسانی برای گروه های سنی مختلف، موضوعاتی نظیر تفکیک زباله و حفاظت از محیط زیست باید با روش های جذاب و متناسب ارائه شود.

کاوسی امید در پایان با اشاره به فضای همکاری خوب میان بخش های مختلف مدیریت شهری خاطرنشان کرد: با تداوم این هم افزایی و طراحی برنامه های منسجم، می توان گام های موثری در ارتقای فرهنگ شهروندی برداشت و آینده ای روشن تر برای همدان رقم زد.

 حیدری: آموزش شهروندی رسالت اصلی مدیریت شهری است

عضو شورای شهر همدان نیز در این جلسه با تأکید بر نقش کلیدی آموزش شهروندی در ارتقای فرهنگی شهر، از افزایش چندبرابری اعتبارات این حوزه در فصل بودجه خبر داد و آن را گامی مهم در جهت بهبود شاخص های فرهنگی شهر دانست.

مهدی حیدری اظهار کرد: آموزش شهروندی اصلی ترین رسالت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری است.

وی افزود: دستگاه های مختلفی با ساختارهای عریض و طویل در حوزه فرهنگ فعال اند، اما آنچه به طور خاص بر عهده شهرداری است و شاید هیچ دستگاهی متولی مستقیم آن نباشد، همین حوزه آموزش شهروندی است.

حیدری با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی و اجتماعی کشور، مسئولیت مدیریت شهری در این حوزه را سنگین تر از گذشته توصیف کرد و افزود: خوشبختانه با حضور مدیر فعلی سازمان، شاهد تحولات مثبتی هستیم که با حذف اقدامات غیرضرور، تمرکز بودجه و برنامه ریزی ها به سمت حوزه های اثربخش سوق داده شده است.

ارتقای فرهنگ ترافیک از ایستگاه آموزش می گذرد

رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل شورای شهر همدان همچنین به اهمیت آموزش شهروندی در حوزه ترافیک پرداخت و گفت: یکی از ابعاد اصلی آموزش شهروندی، موضوعات مرتبط با ترافیک و حمل ونقل است؛ از نحوه پارک خودرو گرفته تا حفظ تجهیزات شهری نظیر ایستگاه های اتوبوس و علائم ترافیکی که متأسفانه آسیب دیدن این امکانات نشان دهنده ضعف در فرهنگ سازی است.

وی تأکید کرد: در تنظیم بودجه سال جاری، اعتبارات آموزش شهروندی چند برابر شده که امیدواریم این منابع در مسیر درست و هدفمند هزینه شود تا بتوانیم شاهد ارتقای سطح کیفی زندگی شهری باشیم.

حیدری در پایان با اشاره به تغییر ادبیات نسل جدید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی برای مخاطب شناسی دقیق و تولید محتوای متناسب با هر گروه سنی تأکید کرد و گفت: اگر به درستی برای شهروندان تولید محتوا کنیم، می توانیم سطح فرهنگ عمومی جامعه را در ابعاد مختلف ارتقا دهیم.

شهابی نیا: برنامه های فرهنگی باید ماندگار و اثرگذار باشند

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با تأکید بر اهمیت رویکرد علمی و مسأله محور در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شهرداری، خواستار توجه جدی به برنامه ریزی هدفمند و رصد آسیب های اجتماعی در محلات شد.

سعید شهابی نیا، گفت: شورای راهبری آموزش شهروندی گام مهمی در مسیر انسجام فعالیت های فرهنگی است که با هدایت درست این شورا، می توان برنامه ها را از پراکندگی خارج کرده و به سمت اثربخشی و ماندگاری سوق داد.

وی با تأکید بر ضرورت برگزاری با کیفیت و جذاب رویدادهای فرهنگی، خاطرنشان کرد: مردم از ما انتظار دارند که در مناسبت های مهم ملی و مذهبی؛ برنامه های اثرگذار، باشکوه و به یادماندنی برگزار کنیم و معتقدم این رویدادها باید به گونه ای طراحی شوند که در ذهن شهروندان ماندگار باشند.

وی با اشاره به نقش مهم مسأله شناسی در موفقیت برنامه های فرهنگی، ادامه داد: شناخت دقیق مسائل و نیازهای شهروندان، پایه هر اقدام اجرایی مؤثر است که باید ابتدا مسأله را بشناسیم و سپس متناسب با آن، آموزش ها و برنامه های فرهنگی را طراحی و اجرا کنیم.

این عضو شورای شهر از تشکیل تیمی تخصصی برای رصد آسیب های اجتماعی در محلات شهر خبر داد و گفت: با تشکیل تیم های رصد می توانیم مشکلات هر محله را به صورت دقیق شناسایی و احصاء کنیم و بر این اساس؛ آموزش های متناسب با نیاز همان منطقه را ارائه دهیم، چرا که با نگاه محله محور راه برای اجرای برنامه های هدفمند و اثربخش هموار می شود.

در ادامه این جلسه رجبی رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان نیز به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در سال گذشته و همچنین سیاست‎ها و برنامه ‎های پیش رو در سال جاری پرداخت.

انتهای پیام/

نظرات

captcha