سردار فتح الهی با اشاره به اجرای لیگ جهاد تبیین در مدارس متوسطه گفت: این طرح ملی با هدف ارتقای سواد رسانه ای، تقویت قدرت تحلیل و تربیت نسل کنشگر و متعهد به ارزش های انقلاب اسلامی، در میان دانش آموزان دختر و پسر طراحی شده و در حال اجراست.

سردار فتح الهی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش وپرورش استان البرز در گفت وگو با ایکنا از البرز از برگزاری
لیگ جهاد تبیین به عنوان یکی از طرح های فاخر و راهبردی حوزه تربیت فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان یاد کرد و گفت: در شرایطی که فرزندان ما با هجمه وسیعی از اطلاعات و اخبار در فضای مجازی روبرو هستند، تربیت نسلی که قدرت تحلیل، تفکر انتقادی و تشخیص سره از ناسره را داشته باشد، از ضروری ترین مأموریت های آموزش و پرورش است. لیگ جهاد تبیین دقیقاً با همین هدف طراحی شده است؛ این یک مسابقه صرف نیست، بلکه یک فرآیند عمیق تربیتی است. وی افزود: این لیگ با محوریت سه منبع اصلی برگزار می شود؛ کتاب زنگ زندگی برای دانش آموزان دختر، کتاب یک اتوبوس صبح برای دانش آموزان پسر، و کتاب اکسیر که برای هر دو گروه و در حوزه سواد رسانه ای و تفکر انتقادی طراحی شده است. این منابع نه تنها مطالعه محور هستند، بلکه بستری برای گفت وگو، تحلیل و تولید محتوای رسانه ای نیز فراهم می کنند. فتح الهی توضیح داد: دانش آموزان در قالب گروه های پنج نفره در مدارس شرکت می کنند. ابتدا طی جلسات منظم هفتگی به مطالعه و تحلیل کتاب ها می پردازند. سپس، آزمون شهرستانی از محتوای کتاب ها برگزار می شود که همراه با بخش تبیینی و گعده های فکری است. در این نشست ها، موضوعاتی با محوریت مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی با رویکرد تفکر انتقادی بررسی می شود. این مسئول بیان کرد: در کتاب زنگ زندگی، نگاهی تطبیقی بین دیدگاه اسلام و غرب نسبت به زن و آزادی مطرح شده و دختران را با مبانی هویت و کرامت زن مسلمان آشنا می کند. در مقابل، کتاب یک اتوبوس صبح، به برخی شبهات رایج اعتقادی در فضای مجازی می پردازد و پسران را به درک دقیق تر از اصول فکری و دینی هدایت می کند. کتاب اکسیر نیز یک راهنمای کاربردی برای یادگیری سواد رسانه ای است و به دانش آموزان کمک می کند تا در مواجهه با اخبار و اطلاعات فضای مجازی، قدرت تحلیل، بررسی منابع، و تشخیص خبر صحیح از جعلی را به دست آورند. معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز با اشاره به مرحله کنشگری رسانه ای پس از آزمون ها گفت: پس از کسب مهارت تحلیل، دانش آموزان وارد مرحله تولید می شوند؛ اینجا دیگر تنها مصرف کننده دانش نیستند بلکه به کنشگر فرهنگی تبدیل می شوند. در این مرحله، گروه ها براساس محتوای کتاب ها، آثار رسانه ای تولید می کنند؛ از ویدئو و پادکست گرفته تا پوستر و پویش های مجازی. آثار منتخب پس از ارسال به دبیرخانه، داوری شده و گروه های برتر به مرحله استانی و سپس کشوری راه می یابند. این مسئول با اشاره به اهمیت این رویداد در تربیت دانش آموزان نسل نو تأکید کرد: ما معتقدیم بچه ها باید یاد بگیرند چگونه در میدان واقعی زندگی، از دانشی که آموخته اند استفاده کنند. امروزه یکی از مهم ترین مهارت های حیاتی برای نوجوانان، توان تحلیل اخبار و تشخیص اخبار نادرست در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی است. وقتی نوجوان ما بتواند با تکیه بر تفکر انتقادی، شایعه را از واقعیت، تحلیل مغرضانه را از گزارش بی طرف، و روایت صحیح را از تحریف شده تمایز دهد، آن گاه می توانیم امیدوار باشیم که نسلی قدرتمند و بصیر در حال شکل گیری است. فتح الهی در پایان از تمام مربیان و دانش آموزانی که در این طرح مشارکت داشته اند قدردانی کرد و گفت: لیگ جهاد تبیین یک فرآیند مستمر و تحول آفرین است؛ نه یک رویداد مقطعی. در این میدان، بچه ها می آموزند، تحلیل می کنند، تولید می کنند و به تدریج در جایگاه سربازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی قرار می گیرند. این مسیر، همان تربیت تمدن ساز است که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تأکید فرموده اند. انتهای پیام
{{name}}
{{content}}