طهرانچی: تلفن همراه در امتحانات دانشگاه آزاد می شود

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه از این ترم در امتحانات گوشی همراه را آزاد خواهیم کرد، گفت: باید واقعیت هوش مصنوعی به عنوان ابزار مکمل آموزشی را بپذیریم. اگر این را بپذیریم، می توانیم از جایگزینی آن با خلاقیت دانشجو جلوگیری کنیم.

خبرگزاری تسنیم, نشست هم اندیشی راهبران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

طهرانچی در این نشست با بیان اینکه از سال 2015 تا 2025 با شعارهای غلط و عدم راهبری درست به جایگاه اشتباهی در علم و فناوری در دنیا رسیده ایم، گفت: به فرمایش رهبری اگر دست برتر در علم و فناوری را داشتیم، ضاحیه و غزه رخ نمی داد. هرجا کوتاهی کنیم، دیگران بیدارند.

تحولات فناوری خط مشی دانشگاه آزاد در سال جدید است

وی ادامه داد: ما امروز در یک مرحله اورژانسی هستیم. جریانات تحول بین بودن و نبودن با ما سخن می گویند. تبدل و تحول را اگر دریابیم می مانیم و درغیر اینصورت باقی نخواهیم ماند. در واقع امروز مدیران گروهی وجود دارند که هیچ دانشجویی در گروه آموزشی خود ندارند. این یعنی آن ها وجود ندارند. سنت های الهی تبدیل ندارد و بر اساس قرآن کریم، فقط آنچه که نفع مردم در آن باشد، ماندنی است. ما امروز نباید دغدغه ای جز باقی ماندن نظام آموزش عالی در ایران بزرگ داشته باشیم.

طهرانچی در ادامه با اشاره به داستان قوم لوط در قرآن کریم، خاطرنشان کرد: لوط در محاجه با قوم خود می گوید اگر من قوت و رکن شدید داشتم، این اتفاق رخ نمی داد. قوه حاصل توانایی، کارآمدی و مدیریت تحول است. رکن شدید نیز حاصل دانایی، پایداری و مدیریت تبدیل است. باید ترفندی داشت تا پایداری و کارآمدی رخ دهد که به این ترفند ها سیاست می گویند. بدون سیاست و سیاستگذاری تبدیل و تحول رخ نمی دهد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه نیازمند سیاست علمی است، گفت: ما تاکنون بیشتر گمان کرده ایم که دانشگاه باید علم را برای سیاست تولید کند درحالی که اگر سیاست برای علم نباشد، علم برای سیاست نیز کارا نیست. سیاست برای علم بخشی از سیاست عمومی کشور است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اگر دانشگاه آزاد اسلامی مدعی است بیش از 40 درصد از بارآموش عالی را بدوش می کشد باید سیاست خود را داشته باشد که ذیل آن هدایت و راهبری آموزش انجام می شود.

وی با بیان اینکه آنچه هوش مصنوعی از اساتید بزودی خواهد گرفت، بخش تکراری آموزش است، گفت: بر این اساس دیگر جزوه های تکراری کاربردی نخواهند داشت. ما باید ذیل سیاست علمی، سیاست آموزشی که نوعی آگاهی هوشمندانه در زمینه انتخاب میان دو یا چند راه برای تحقق نظام آموزشی احسن است، را داشته باشیم. باید توجه داشته باشیم که در این میان فقط یک راه نجات برای پایداری دانشگاه وجود دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه گروه های آموزشی برخلاف گذشته برای امر اداری آموزش، بسیج نشده اند، اظهار داشت: هوش مصنوعی و سامانه ها حتما بهتر از افراد از پس امر اداری برخواهند آمد. گروه های آموزشی برای راهبری آموزش ایجاد شده اند. مسئله ما اداره آموزش نیست؛ بلکه راهبری آموزش است. مدیران گروه ها راهبر آموزش در حوزه تخصصی خود خواهند بود و دیگر کاری با فرآیندهای اداری آموزش ندارند. این فرآیندها از طرق ادارات دیگر پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: یکی از تغییرات دانشگاه در نظام مکاتبات، علاوه بر معاون آموزشی، مدیران گروه های استانی و کشوری دانشی نیز به عنوان بالاسری مدیران گروه وجود دارند.راهبر آموزشی سوق دهنده آموزش به سمت هدفی معین با اتخاذ سیاست های اجرایی و تعامل دو طرفه و تاثیرگذاری در حوزه مخاطبان اعم از استاد و دانشجو است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه آموزش دانشگاه،ارتقای سرمایه انسانی و حفظ هویت ملی کشور را برعهده دارد، گفت: تربیت قوه عاقله امری هوشمندانه، آگاهانه و با هدف است. دانشگاه در 1404 با 4 مقوله اصلی اقتصاد ملی، امنیت منطقه ای، تحولات فناورانه و ذائقه اجتماعی سر و کار خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: گروه های کشوری راهبر نظام دانایی بخش سازنده جامعه خلاق خواهند بود. همچنین شکل گیری جامعه نوآور برعهده دانشکده های موضوعی خواهد بود.در این میان «سیاست آموزشی دربرگیرنده» شامل رصد چالش ها، تعیین راهبردهای لازم در غلبه بر چالش ها و تحقق تحول در نظام آموزش در حوزه دانشی است.

طهرانچی با بیان اینکه غرب به این نتیجه رسیده است که فرهنگ مقاومت به توپ و تفنگ نیست، بلکه به نظام تعلیم و تربیت است که فرزندان غزه را رشد و نمو می دهد، گفت: دانشگاه و مدرسه نهادهای برآمده از مدرنیته بودند اما همین ها هم برای آن ها کافی بنظر نرسید بلکه بدنبال جهانی سازی آن هستند. تاکنون در هر کشوری متخصصان علوم اجتماعی برنامه درسی آن کشور را تعیین می کردند، اما امروز می گویند هر فرد خود برنامه درسی اش را مشخص کند. به عبارتی شخصی سازی برنامه درسی در مقابل برنامه درسی هویت گرا برای عبور از هویت ملی قرار گرفته است.

وی افزود: امروز 10 درصد دانش آموزان ما ریاضی می خوانند؛ 90 درصد از ریاضی گریزان اند. هنرستان دیگر برای مهارت آموزی نیست، بلکه مسیر فرار از ریاضی شده است. در حالی که ریاضی است که زندگی می سازد. ما تاکنون نظام یاددهی یا روش تدریس داشتیم که غرب روش یادگیری را بجای آن مورد توجه قرار داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در دانشگاه هویت گرا تعلیم و تربیت رسمی مستلزم وجود معلم و شاگرد است، گفت: مفهوم نقش و کنش معلم و شاگرد به دیدگاه فرد نسبت به ماهیت انسان وابسته است.اما در عصر تحول انسان-ماشین نقش معلم برعهده ماشین قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه سازمان یاددهنده ای است که اولا خود باید یادگیرنده باشد. ما نباید نگاه ماشینی به آموزش داشته باشیم. سوال مطرح این است که آهنگ منحنی یادگیری دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده در دنیای پرشتاب امروز چقدر است؟ ما نمی توانیم هیچ کار خود را به فردا بسپاریم. مشاغل رویه پذیر به ماشین سپرده خواهد شد. اگر معلمی رویه پذیر نباشد، به ماشین سپرده نخواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی واقعیت امروز ماست، گفت: ما از این ترم تحصیلی در امتحانات گوشی همراه را آزاد خواهیم کرد. اینکه ما هوش مصنوعی را به رسمیت نمی شناسیم و به اتفاقات به هنگام پاسخ نمی دهیم؛ در تبدل و تحول موفق نخواهیم بود. ما باید امروز واقعیت هوش مصنوعی را به عنوان ابزار مکمل آموزشی بپذیریم. اگر این را بپذیریم، می توانیم از جایگزینی آن با خلاقیت دانشجو جلوگیری کنیم و از آن در آموزش بهره مند شویم. 
 
وی ادامه داد: موضوع بعدی لزوم تغییر نقش استاد است. استاد دیگر صرفا مطرح کننده درس عادی در کلاس نیست. آیا با روش های گذشته دانش و درک تخصصی دانشجوها بالا می رود؟ این تغییر کار دشواری است اما باید آن را در مدت کوتاهی دنبال کرد. نمی توان این تغییر را به زمان سپرد؛ زیرا صحبت از بودن و نبودن است.

طهرانچی خاطرنشان کرد: نقش استاد از مداومت در یاددهی به تحریک یادگیری و مراقبت از بروز تنبلی شناختی در دانشجو به لحاظ وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی و دوری از تحلیل عمیق و کاهش مهارت های نوشتاری و استدلالی تغییر می کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دستیار آموزشی در چارچوب تحولی ما نقش اساسی دارد، گفت: ما امروز 20 هزار دستیار آموزشی را در کنار 20 هزار استاد دانشگاه قرار داده ایم تا به عنوان پیش برنده این تحول نقش ایفا کنند. دانشگاه باید شکاف دیجیتالی موجود را نیز برطرف کند. عدالت در دسترسی به ابزار هوش مصنوعی و جلوگیری از شکاف دیجیتالی یکی از وظایف دانشگاه است که ما امروز به جد به دنبال آن هستیم. البته هوش مصنوعی برخلاف لغت فارسی آن در حقیقت یک فناوری گردآوری، تحلیل، پردازش و قیاس اطلاعات است.

طهرانچی ادامه داد: سوگیری الگوریتیمی امروز در دنیا یک موضوع جدی است لذا سواد هوش مصنوعی از الزامات امروز اساتید ماست که لازم است دوره هایی برای آن در دانشگاه تعریف شود. در جریان این تحول، تربیت انسان هایی با اخلاق تقابلی در استفاده از هوش مصنوعی به عنوان ابزار تقلب با تقویت ارزش های اخلاقی و طراحی تکالیف خلاقانه تر نیز باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دانش فردی، رابطه استاد و دانشجو و نتیجه آن که جامعه خلاق خواهد بود برعهده گروه های کشوری است، گفت: راهبران گروه های آموزشی باید سیاست های اجرایی مدون خود را ظرف مدت کوتاهی آماده اجرا کنند. در این میان دستیاران، دبیران و مجریان به کمک تحقق چرخش های تحولی خواهند آمد.

طهرانچی افزود: دانشگاه باید در جریان تبدل و تحول، هم سیاست های تدافعی و هم تهاجمی داشته باشد. ماشین جای انسان نمی نشیند. ما هستیم که بد عمل می کنیم و نتیجه مصیبت بار این بدعملی را می بینیم. 
 
انتهای پیام/

نظرات

captcha