آغاز به کار قرارگاه جهادی تعویض اسناد دفترچه ای در استان کرمان

کرمان_مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان از آغاز به کار قرارگاه جهادی تعویض اسناد دفترچه ای در استان کرمان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مهدی هاشمی، صبح دوشنبه 18 فروردین ماه در نشست شورای برنامه ریزی ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: سازمان ثبت با توجه به مأموریت های متنوع در حوزه های مستندسازی اراضی و املاک، ثبت شرکت ها و اجرای مفاد اسناد رسمی می تواند نقشی اساسی در تحقق شعار سال و تسهیل سرمایه گذاری جهت تولید ایفا کند و باید از این ظرفیت در حد اعلی استفاده شود.

وی افزود: در این میان حدنگاری و صدور اسناد مالکیت برای تمام پهنه های سرزمینی همواره مورد تاکید رهبر انقلاب، رئیس دستگاه قضا و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار داشته است و بخش عمده برنامه عملیاتی سال 1404 بر مبنای تکمیل حدنگاری اراضی و املاک، تدوین و ابلاغ شده است.

دبیر کمیته استانی هماهنگی اجرای قانون الزام خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از عنصر زمان، در پیشبرد اهداف سازمانی نقش آفرین است و هر جا به زمان توجه نکنیم، دچار عقب ماندگی خواهیم شد لذا برنامه ریزی و اجرای برنامه ها از روزهای ابتدایی سال ضرورت دارد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تصریح کرد: اسناد دفترچه ای قدیمی با توجه به فقدان سامانه های جدید نقشه برداری در سنوات گذشته، عمدتاً بر مبنای اطلاعات توصیفی صادر شده اند و از سوی دیگر، مختصات جغرافیایی این املاک در سامانه های سازمان ثبت اسناد و املاک جانمایی و تثبیت نشده اند.

وی ادامه داد: بر این اساس، این اسناد باید به سرعت به اسناد حد نگار (تک برگ) تبدیل شوند که با بهره گیری از مختصات جغرافیایی از دقت بالایی در جانمایی املاک برخوردارند و با تثبیت در سامانه جامع املاک، مانع صدور اسناد مالکیت معارض می شوند.

هاشمی همچنین با بیان اینکه مطابق قانون جامع حد نگار کشور ارائه خدمات به اسناد دفترچه ای ممنوع است، ابراز کرد: تعویض این اسناد به سند تک برگ، یکی از اقدامات اولویت دار اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در سال جاری محسوب می شود و به منظور راهبری بهتر این موضوع، از امروز قرارگاه جهادی تعویض اسناد دفترچه ای در استان تشکیل می شود.

فرمانده قرارگاه جهادی تعویض اسناد دفترچه ای تاکید کرد: یکی دیگر از الزامات اجرای بهتر قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، داده آمایی پرونده های ثبتی است که فرآیند پاسخ به استعلامات مراجع قضائی و دفاتر اسناد رسمی را تسریع می کند و باید به فوریت دنبال شود.

وی اضافه کرد: عملکرد ادارات ثبت اسناد شهرستان ها به صورت روزانه رصد می شود و کارشناسان ثبتی باید ظرف 48 ساعت از ارجاع پرونده نسبت به تکمیل گزارش کارشناسی اقدام کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان همچنین با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در زمینه ارتقا دانش حقوقی و ثبتی کارکنان گفت: آموزش های ضمن خدمت باید استمرار داشته باشد و قوانین و مقررات به صورت پیوسته مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرند تا وحدت رویه جایگزین تکثر رویه ها شود و فرآیندها تسهیل و تسریع شود.

هزینه تراشی برای مردم، ممنوع است

هاشمی با تاکید بر اینکه هزینه تراشی برای مردم ممنوع است، گفت: به منظور کاهش حداکثری هزینه های مترتب بر حدنگاری و صدور اسناد مالکیت، قراردادهای متعدد به منظور تهیه نقشه اراضی کشاورزی، بافت شهری و نیز مناطق روستایی منعقد شده است برای شهرهایی که نقشه ها نیاز به بروز رسانی دارد نیز در روزهای آینده قرارداد منعقد می شود تا نیاز به ارجاع متقاضیان به نقشه برداران برون سپار وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر صرفه جویی حداکثری منابع و به حداقل رساندن مراجعات حضوری افزود: با بهره گیری از قابلیت های سامانه کاتب، مراجعات حضوری به نحو چشمگیری کاهش می یابد و کاهش مراجعات حضوری علاوه بر تسریع در انجام امور به ارتقا سلامت اداری نیز کمک شایانی می نماید و مورد تاکید جدی است.

نظرات

captcha