بررسی علت تغییرات سود عملیاتی "رافزا"
به گزارش کدال نگر بورس 24، شرکت رایان هم افزا در خصوص تغییرات بیش از 30 درصدی سود عملیاتی دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 1403 نسبت به دوره مشابه سال قبل توضیحاتی ارائه نمود.
هر ساله در عید فطر مردم جویبار با برپایی جشنواره کباب دورهمی زیبایی را به راه می اندازند و در کنار هم عیدانه مهربانی می سازند اما جشنواره غذا در مازندران سازوکار مناسبی دارد؟
البته توجه به این موضوع خود ضرورت دارد که گردشگری در ذات این استان نهفته است، چرا که موهبت های متعددی چون کوه، جنگل، دریا، مزارع شالیزاری و آب و هوای متبوع، همه با هم شرایط را برای حضور مسافر در مازندران فراهم می کند اما آنچه به عنوان یک حلقه زنجیره، تکمیل کننده این صنعت در این استان است، مدل های دیگر گردشگری مانند گردشگری غذا محسوب می شود.
گردشگری غذا به این معنی که مسافر از همان ابتدا مقصد گردشگری خود را بر مبنای "استفاده از غذای مقصد" انتخاب کند و با این موضوع خاص سفر خود را آغاز نماید. به عنوان مثال، استان گیلان در کنار مواهب خدادادی مدت هاست به موضوع گردشگری غذا اهمیت داده و در حال برندسازی است و حال مازندران با برگزاری تعدادی جشنواره به دنبال رسیدن به این هدف یعنی توجه به غذا به عنوان جذب مسافر و گردشگر است.
بر همین مبنا؛ جشنواره های متعددی در مازندران برپا شده است، امروز در یکی از قدیمی ترین بازارهای هفتگی مازندران، این جشنواره در حال برگزاری است.
برپایی جشنواره کباب و ماهی در جویبار
یکی از آن جشنواره های جذاب بومی و لذت بخش برای مسافران، جشنواره کباب و ماهی است که مورد علاقه شمالی هاست.
مدانلو فرماندار شهرستان جویبار چندی پیش، در این زمینه گفته بود که، عرضه کباب و ماهی در جمعه بازار تاریخی جویبار قدمت دیرینه دارد و با توجه به اینکه با عید بزرگ مسلمانان عید سعید فطر در تعطیلات نوروزی شرایطی برای مسافرین و مردم مازندران برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی فراهم کنیم جشنواره کباب و ماهی با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی هنری در محل جمعه بازار برپا شد.
فرماندار جویبار به این موضوع نیز اشاره کرد که، جمعه بازار جویبار یکی از قدیمی ترین بازار سنتی شمال ایران دارای قدمتی بیش از 200 ساله محلی است و مورد استقبال بسیاری از مسافران و گردشگرانی از سراسر کشور و حتی گردشگرانی از کشورهای خارجی قرار گرفت.
گردشگری غذا مکمل صنعت گردشگری در مازندران
مهدی رمضان زاده عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم در ساری در این زمینه با بیان اینکه گردشگری غذا یکی از مهم ترین انوع گردشگری در مازندران محسوب می شود، اظهار کرد: گردشگری غذا به دو شیوه مرسوم است که یکی از آن مدل ها، به گونه ای است که در این شکل گردشگر فقط غذا را به عنوان نیاز هر انسان مصرف می کند و آن محیط را ترک می کند.
وی تصریح کرد: یک نوع دیگر گردشگری غذا به گونه ای است که گردشگر هم غذا را مصرف می کند و هم آموزش می بیند که به آن گردشگری با علایق ویژه هم می گویند.
رمضان زاده با اشاره به اینکه زمانی گردشگری غذا در شهری معنا پیدا می کند که اولویت گردشگر در انتخاب آن شهر مبتنی بر خلاقیت در غذا باشد و در این راستا برای آن شهر برنامه ریزی جهت جذب گردشگر توسط مسئولان صورت می گیرد، گفت: در عمل در استان مازندران که رویدادهای کوچک غذایی در قالب بازارچه های محلی اتفاق می افتد را نمی توان به گردشگری غذا نسبت داد و مستلزم برنامه ریزی های بیشتر در این زمینه هستیم.
نبود نقشه جامع گردشگری غذا در مازندران
عضو گروه گردشگری دانشگاه مازندران تصریح کرد: برای هر نوع گردشگری باید چارچوب و مبانی فکری درنظر گرفت؛ بطور مثال برای بازارهای محلی در استان مازندران باید بازار را تعریف کرد که چه نوع بازاری است و براساس آن چه نیازمندی هایی دارد و در کنار غذا چه کارکردهای دیگری می توان برای آن متصور بود، چه چیزهایی در آن بازار ارائه شده و امنیت آنجا چگونه تامین می شود و یا راه ها و مسیرهای آن بازار و اقامتگاه های لازم در آن محیط چگونه ساماندهی خواهد شد.
رمضان زاده با تاکید بر اینکه مجموع این مسائل یک رویداد غذایی را شکل می دهد، خاطرنشان کرد: در مازندران در حال حاضر برای گردشگری غذا یک نقشه جامع وجود ندارد و مستندسازی غذایی صورت نگرفته است گرچه در شهرستان رامسر به صورت فستیوال برگزار می شود و یا در بازار هفتگی جویبار در قالب جشنواره کباب و ماهی اتفاقات خوبی صورت می گیرد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: به عنوان نمونه در رامسر که مجاور استان گیلان است و این استان سال هاست که در مبحث غذا کار می کند و برنامه ریزی دارد، بسیاری از رستوران های این استان عضو اتحادیه های مرتبط با غذا هستند و بر اصول پذیرایی از گردشگر در بحث غذا مسلط شده اند و همواره فستیوال های غذایی در آنجا برگزار می شود می توان به عنوان مقصد گردشگری غذا حساب کرد.
رمضان زاده افزود: برای گردشگری غذا در استان مازندران نیاز به یک برنامه ریزی کلان و جامع هست. ظرفیت در همه جای استان وجود دارد اما باید در چارچوب یک برنامه ریری کلان باشد و باید هر نقطه از استان در مبحث غذا مورد شناسایی قرار بگیرد و این مقاصد را ماموریت گرا کنیم.
نقش پررنگ جوامع محلی در رشد گردشگری غذا
به گزارش خبرگزاری تسنیم، هرچند توجه به ظرفیت های بومی هر منطقه برای رونق گردشگری آن محیط بسیار مهم و اثربخش است اما بر اساس نظر کارشناسان امر، برای تبدیل به یک رویداد غذایی در مازندران باید استانداردهایی در نظر گرفته شود تا این استان در درون پتانسیل عظیم جاذبه های طبیعی و فرهنگی، یک رویداد غذایی را هم داشته باشد که این امر نیاز به مطالعه و برنامه ریزی دارد تا اهداف و بازارها مشخص شوند که بر اساس آنها برنامه های لازم شکل بگیرد.
این امر می تواند مورد انتفاع جامعه محلی باشد و هم می تواند جامعه گردشگر را پوشش دهد و نیز از درون این فرایند اشتغال و کارآفرینی ایجاد شود.
گزارش: سهیلا ذاکری پاشاکلایی
انتهای پیام/
{{name}}
{{content}}