انسان رسانه بودن یکی از ویژگی های زنان تراز انقلاب است

یک پژوهشگر حوزه زنان با اشاره به ظرفیت تربیتی رسانه و نقش زنان در ایجاد جریان تبیینی گفت: یکی از وجوه مشترک همه زنان تراز، انسان رسانه بودن آنها است.

انسیه برومندپور پژوهشگر حوزه زنان و مفسر قرآن در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص چگونگی ایجاد جریان تبیینی با محوریت بانوان گفت: یکی از روش های رها شدن از خوانش های منحرفی که از الگوی سوم زن در سال های اخیر اتفاق افتاده است، این است که ما بتوانیم مبنی بر مستندات قرآنی، کلامی و فلسفی آن را تبیین کنیم و ضمن اینکه هسته اندیشه ای و گفتمان آن باید شکل بگیرد و کار پژوهشی توأم با آن کار گفتمانی انجام شود.

وی افزود: فضای مردمی تحت تأثیر رسانه ها است و بین رسانه ها هم بیشتر رسانه های تصویری موثرند. معمولاً گفته می شود به صورت خاص بیشتر مخاطب اینستاگرام در کشور ما خانم های خانه دار هستند. یعنی هنوز طیف قالب جامعه زنانه ما را زنان خانه دار تشکیل می دهند که البته لایه های مختلفی دارند. ما زنان خانه دار متخصص هم داریم. از این رو فکر نمی کنم که این جمعیت را دقیق بشناسیم. اما خوراک عده زیادی از آن ها رسانه های تصویری است. چیزی که خیلی آن ها را جذب می کند موضوعات زنان و بحث های ذیل سبک زندگی مانند خوراک، پوشاک مد و لباس، لوازم منزل و اینگونه مباحث مورد توجه زنان است.

وی ادامه داد: به نظر می آید ما باید بتوانیم یک فناوری رقیب آن را بسازیم و یا اینکه بتوانیم در آن زمین بازی کنیم و آن رسانه را به استخدام خودمان دربیاوریم. در این زمینه می توان به تربیت انسان رسانه اشاره کرد. جنس زن چنین قابلیتی دارد. اگر به زنانی که به عنوان زن تراز شناخته می شوند دقت کنیم یکی از وجوه مشترک آنها بحث انسان رسانه بودن شان است. علی رغم اینکه ما نمی توانیم از این فضای فناورانه بگذریم مهم تر از آن انسانی است که از آن فضای فناورانه بهره می برد و قرائتی که ارائه می دهد، معنویت و ادبیاتی که ارائه می دهد.

برومندپور همچنین بیان کرد: ما در فهم فضای رسانه ای دچار ایراد هستیم. رسانه را فقط وجه ابزاری آن می دانیم. اصل رسانه آن انسانی است که رسانه بازتاب می دهد. نمونه شاخص این موضوع را می توان خود رهبری معرفی کرد. انسان رسانه ترین کسی که داریم ایشان هستند. یک صندلی ساده، یک دوربین و یک اتاق ساده بدون هیچ فناوری خاصی که پیامش به شدت مخاطب دارد.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه باید یک کار دراز مدت در حوزه تربیت انسان انجام داد، اظهار کرد: این کار با استفاده از ظرفیت های تبلیغی زنان برای تربیت افراد اتفاق می افتد که بتواند روایت خوبی ارائه دهد و همچنین تولید روایت های خوب ارائه کند. مثلاً یکی از چیزهایی که ما امروز خیلی درگیر آن هستیم بحث عفاف و حجاب است. سال ها است سخن ما در حوزه حجاب همان جمله معروف حجاب مصونیت است، محدودیت نیست و همان صدف و مروارید است. روایت جذاب، متعالی و اندیشه ورزانه ای از آن نداریم. روایتی که تمدن ساز باشد و افق خوبی بدهد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه تصویر روی خانم ها اثر بیشتری می گذارد گفت: بانوان چون قدرت رویاپردازی زیادی دارند خیلی راحت تر ایده می گیرند و حرکت می کنند. ولی در دراز مدت تربیت انسان است که مهم است. زن باید بتواند تصویرپردازی کند حتی اگر رسانه اش چند نفر دور و برش باشد و افراد زیادی پای منبرش نباشند. اگر بخواهیم به یک جریان ریشه داری برسیم باید پشت این فناوری انسان رسانه ها باشند.

نظرات

captcha