امام جمعه شهر مهستان گفت: ظهور حضرت مهدی (عج)، نقطه اوج تکامل بشریت و تحقق نهایی هدف خلقت است. خداوند جهان را بیهوده نیافریده و بشریت را در مسیری هدفمند قرار داده که نهایت آن، برپایی عدالت جهانی و عبودیت کامل در سایه حکومت صالحان خواهد بود.

![]()
به گزارش ایکنا از البرز، حجت الاسلام
مجید صفدری، امام جمعه مهستان، 30 اسفندماه در پانزدهمین نشست از سلسله جلسات
آیات مهدوی با اشاره به جایگاه والای مهدویت در منظومه آفرینش، اظهارکرد: جهان هستی و خلقت انسان، بی هدف و بیهوده نبوده و بر اساس حکمت الهی به سوی مقصدی متعالی در حرکت است. وی با استناد به آیه 115 سوره مبارکه مؤمنون که می فرماید: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ» تصریح کرد: این آیه، انسان را متوجه حقیقتی بنیادین می کند که آفرینش، نه سرگردانی و بیهودگی، بلکه مسیری هدفمند است که مقصد نهایی آن، بازگشت به سوی خداوند متعال است. صفدری بیان کرد: این بازگشت، نه تنها در قیامت، بلکه در همین دنیا نیز باید محقق شود. بشریت در مسیر خلقت خود، به نقطه ای خواهد رسید که حقیقت عبودیت و کمال انسانی را درک کند. این نقطه، چیزی جز عصر ظهور حضرت مهدی (عج) نیست، عصری که در آن، بشریت به اوج بلوغ عقلانی و اخلاقی خواهد رسید. امام جمعه مهستان با تأکید بر این که تحقق حکومت مهدوی، مرحله تکامل بخش خلقت انسان است، اظهار داشت: در اندیشه دینی، غایت آفرینش، رسیدن به جامعه ای الهی و عادلانه است که در آن، بشر از تمامی قیود ظلم، فساد، جهل و تبعیض رها شده و به مقام بندگی واقعی خداوند نائل شود.
عصر ظهور؛ دوران بلوغ عقلانی و اجتماعی بشر
صفدری در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنی از امام باقر (ع) «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَاد فَجَمَعَ بهَا عُقُولَهُمْ وَکَمُلَتْ بهَا أَحْلَامُهُمْ» (الکافی، ج 1، ص 56)؛ گفت: این روایت به روشنی نشان می دهد که در دوران ظهور، تحولی عظیم در بُعد عقلانی و معرفتی انسان ها رخ خواهد داد. عقل بشر که در طول تاریخ، به دلیل ظلم، فساد و انحرافات فکری و فرهنگی در محدودیت و نقصان بوده، در دوران ظهور به تکامل خواهد رسید. وی توضیح داد: امروز، علی رغم پیشرفت های تکنولوژیک و علمی، هنوز شاهد بحران های اخلاقی، اجتماعی و معنوی هستیم که نتیجه محدودیت های فکری و معنوی انسان معاصر است. اما در حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)، عقل ها به کمال می رسند، خرد انسانی شکوفا می شود و انسان ها با آگاهی کامل، مسیر بندگی خداوند را در پیش خواهند گرفت. صفدری تصریح کرد: قیام حضرت مهدی (عج)، بازگرداندن بشریت به مسیر فطری و الهی است. امروز جهان در گرداب ظلم و فساد گرفتار شده و بسیاری از انسان ها، از حقیقت وجودی و هدف اصلی خلقت خود دور افتاده اند. اما ظهور حضرت مهدی (عج)، به معنای بازگشت بشر به مسیر صحیح و تحقق وعده الهی است که انبیای الهی و اولیای خداوند در طول تاریخ برای آن تلاش کرده اند. وی با اشاره به سخن امام صادق (ع) که می فرماید: «لَوْ أَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَیَّامَ حَیَاتِی» (الغیبة نعمانی، ص 245) گفت: این بیان، نشان دهنده عظمت مقام امام عصر (عج) و بزرگی مأموریت ایشان در هدایت بشریت است. دوران ظهور، دوران تحقق تمام وعده های الهی است که از آغاز خلقت، به انسان داده شده بود.
انتظار؛ مسئولیتی بزرگ در مسیر آمادگی برای ظهور
امام جمعه مهستان با تأکید بر نقش انتظار در آماده سازی فردی و اجتماعی برای ظهور، اظهار داشت: انتظار، یک مفهوم پویا و مسئولیت آور است. انتظار، نه صرفاً یک حالت ذهنی، بلکه یک وظیفه عملی است که باید در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان متجلی شود. وی توضیح داد: انتظار یعنی آمادگی. یعنی ساختن جامعه ای که شایسته حضور ولی خدا باشد. یعنی تطهیر جان ها از آلودگی ها و آماده سازی بسترهای اجتماعی برای تحقق عدالت الهی. صفدری در ادامه به این نکته اشاره کرد که قرآن کریم، ظهور را به عنوان نجات بخش بشریت معرفی کرده و در سوره حدید می فرماید: «لِیُخْرِجَکُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» (حدید: 9) گفت: این آیه نشان می دهد که عصر ظهور، دوران خروج بشر از تاریکی های ظلم، جهل، تبعیض و فساد به سوی نور ایمان، عدالت و حقیقت است. امام جمعه مهستان وظیفه منتظران در دوران غیبت را یادآور شد و گفت: جامعه ای که در انتظار ظهور است، باید در مسیر عدالت گستری و اصلاح حرکت کند. اصلاح فردی، مبارزه با ظلم، تقویت ایمان و استحکام پیوندهای اخلاقی و اجتماعی، همگی از مسئولیت های سنگین منتظران واقعی است. وی افزود: منتظر کسی است که نه تنها در آرزوی ظهور است، بلکه خود را برای یاری امام عصر (عج) مهیا می کند. کسی که در مسیر ظلم و فساد حرکت می کند، در حقیقت از منتظران واقعی محسوب نمی شود. صفدری تأکید کرد: ظهور حضرت مهدی (عج)، تحقق وعده الهی برای رساندن انسان ها به مقصد نهایی خلقت است. این مقصد، جامعه ای سرشار از توحید، عدالت و عبودیت حقیقی است که در آن، انسان به جایگاه واقعی خود در نظام آفرینش خواهد رسید. وی خاطرنشان کرد: برای درک بهتر این حقیقت، باید فرهنگ مهدویت در جامعه نهادینه شود و همه افراد، با شناخت صحیح آموزه های مهدوی، خود را برای این واقعه عظیم آماده کنند. ظهور، تنها یک رویداد نیست، بلکه نقطه اوج تاریخ بشریت و آغازی برای دوران جدیدی از کمال و سعادت انسان هاست که در آن، معنویت، عقلانیت و عدالت، حاکم بر جهان خواهد شد. انتهای پیام
{{name}}
{{content}}