بررسی علت تغییرات سود عملیاتی "رافزا"
به گزارش کدال نگر بورس 24، شرکت رایان هم افزا در خصوص تغییرات بیش از 30 درصدی سود عملیاتی دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 1403 نسبت به دوره مشابه سال قبل توضیحاتی ارائه نمود.
باشگاه استقلال از جنبه مالی، زیانده است و در این فصل ازمسابقات لیگ برتر، هلدینگ خلیج فارس به عنوان مالک اصلی این باشگاه، ترجیح داده بجای جذب اسپانسر و تبلیغ بر روی پیراهن آبی ها، شمار قابل توجهی از بازی ها را با درج نام خود بر لباس بازیکنان سپری کند.
در این میان کسب درآمد از راه درج برند شرکت ها بر روی پیراهن بازیکنان یا به عبارت دیگر تبلیغات روی پیراهن بازیکنان فوتبال
در مسابقات ورزشی، یکی از روشی های معمول و درآمدزا در فوتبال دنیا است.
کسب سود و درآمد در ورزش فوتبال یا بهتر بگویم در صنعت فوتبال تا به آنجا پیش رفته و مورد توجه قرار گرفته است که فعالان و صاحبان این صنعت از هر فرصتی برای سود و درآمد بیشتر استفاده می کنند که یکی از این موارد درج تبلیغات بر روی لباسهای ورزشی بازیکنان از دستکش و جوراب ورزشی گرفته تا پیراهن است.
این شیوه از کسب درآمد تا به آنجا پیش رفته است که بازیکنان فوتبال نه تنها در زمین مسابقه بلکه در زمین تمرین و یا حتی در اوقات فراغت و بیرون از مستطیل سبز، با درج نام و آرم شرکت های مختلف و اسپانسرها بر پیراهن های خود به کسب درآمد برای خود و نیز باشگاهشان اقدام می کنند؛ تا جایی که بازیکنان تبدیل به تابلوهای تبلیغاتی متحرک تبدیل شده و این رخداد به بالا رفتن گردش مالی ورزش و صنعت فوتبال کمک شایانی می کند.
البته رقم های دریافتی توسط بازیکنان و تیم های فوتبال در این زمینه نیز از بازیکن به بازیکنی دیگر، از تیم های لیگ برتری تا لیگ های پایین تر و نیز میزان موفقیت و یا عدم موفقیت آنها و همچنین در سطح ملی و بسته به نوع مسابقات متفاوت است و فرق می کند.
همچنین از آنجا که تیم های لیگ برتر به راحتی در سراسر دنیا شناخته می شوند، کمپانی های بزرگ با پرداخت های هنگفت، برند مورد نظر خود را توسط این تیمها تبلیغ می کنند. بعلاوه این که برای تیم های مطرح فوتبال و لیگ های شناخته شده که سالانه به درآمد هنگفتی دست می یابند، تبلیغات روی پیراهن بازیکنان تیم های معروف فرصت مناسب برای بازاریابی است.
از نگاه تبلیغاتی نیز فرصت بازاریابی با درج برند شرکت ها روی پیراهن بازیکنان فوتبال، روشی حمایت شده و تاثیرگذار است که در برخی موارد این شیوه تبلیغات، بیشتر از معرفی برندها و آگهی های دور زمین فوتبال اثرگذار بوده و کاربردی تر جلوه می کند.
به همین منظور از آنجا که تیم های لیگ برتر به راحتی در سراسر دنیا شناخته می شوند، شرکت های بزرگ با پرداخت های هنگفت، برند موردنظر خود را توسط این تیم ها تبلیغ می کنند. این شرکت ها گاهی اوقات اسپانسر و حامی مالی بازی های دوستانه فوتبال هم می شوند و با عقد قراردادهایی، سالانه مبلغی را به باشگاه های فوتبال پرداخت می کنند.
در این میان شرکت هایی هستند که بالاترین مبلغ قرارداد برای «اسپانسر شیپ» یک تیم فوتبال را دارند و عنوان تبلیغات روی پیراهن اصلی تیم را که قیمتی بالاتر دارد بدست می آورند.
نمونه هایی از گران ترین تبلیغات روی پیراهن بازیکنان فوتبال
در ادامه این بحث به چند مورد از هزینه ها یا بهتر بگوییم سرمایه گذاری هایی که شرکتهای مختلف و به نام دنیا با تبلیغ بر روی پیراهن باشگاهها و بازیکنان انجام می دهند، اشاره می کنیم:
منچستر یونایتد و قرارداد 80 میلیونی با شورلت
باشگاه منچستر یونایتد موفق ترین تیم لیگ جزیره، یکی از پردرآمدترین تیمهای فوتبال است که بالاترین مبلغ قرارداد اسپانسر را با شرکت آمریکایی شورلت دارد. به عنوان مثال برای فصل 2014 – 2015 «شورلت» با قرارداد 80 میلیون دلاری جایگزین برند (Aon) روی پیراهن تیم منچستر یونایتد شده است.
بارسلونا و قرارداد 45 میلیون دلار با هواپیمایی قطر
این تیم طی قرارداد 45 میلیون دلاری، اجازه تبلیغ هواپیمایی قطر (قطر ایروی) را به این شرکت بر روی پیراهن خود عربی داده است. بر این اساس «قطر ایر وی» با پرداخت سالانه 45 میلیون دلار تا سال 2016 اجازه تبلیغ برند خود را روی پیراهن بازیکنان بارسلونا داشته است.
بایرن مونیخ و قرارداد 40 میلیون دلاری دویچه تلکام
«دویچه تلکام» بزرگترین اپراتور تلفن همراه در آلمان است. این شرکت با پرداخت سالانه 40 میلیون دلار تا سال 2017، برند شرکت دویچه تلکام را روی پیراهن بازیکنان بایرن مونیخ آگهی می کند.
رئال مادرید و قرارداد 39 میلیون دلاری هواپیمایی امارات
«پرواز امارات» در سالهای گذشته یکی از تبلیغات ثابت روی پیراهن بازیکنان تیم «رئال مادرید» بوده است. این تیم برای تبلیغ شرکت اماراتی سالانه 39 میلیون دلار دریافت می کند. گفتنی است این شرکت اماراتی پیش تر تبلیغاتی را روی پیراهن تیمهای آرسنال، هامبورگ، پاریسن ژرمن و المپیاکوس انجام داده است.
لیورپول و قرارداد 31 میلیون دلاری «استاندارد چارترد»
«استاندارد چارترد» با قرارداد 31 میلیون دلاری در سال، برند خود را روی پیراهن اصلی تیم لیورپول آگهی کرده است. این قرارداد تا سال 2016 اعتبار دارد.(بازار خبر، 1392)
در این میان اما در فوتبال ما، به نوعی کج سلیقگی، شاید بیسوادی، شاید بی توجهی و هر شاید دیگر موجب شده تا باشگاه ها از این موهبت برخوردار نباشند.
نمونه بارز این ادعا، وضعیت تبلیغات روی پیراهن باشگاه استقلال است. تیم بدهکاری و زیاندهی که مالک آن هلدینگ خلیج فارس است و مشخص نیست با چه استدلالی بجای جذب اسپانسر و تبلیغ بر روی پیراهن این باشگاه در مسابقات، ترجیح داده در این فصل از لیگ برتر در شمار قابل توجهی از بازی ها نام خود را بر لباس آبی پوشان پایتخت درج کند.
تا اینجای کار مالکان باشگاه استقلال هم نتایج بازی های این فصل را از دست داده اند؛ هم درآمدهای بی شمار را ... !
*مهدی حاجی وند - کارشناس اقتصاد ورزش
انتها پیام/
{{name}}
{{content}}