بررسی علت تغییرات سود عملیاتی "رافزا"
به گزارش کدال نگر بورس 24، شرکت رایان هم افزا در خصوص تغییرات بیش از 30 درصدی سود عملیاتی دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 1403 نسبت به دوره مشابه سال قبل توضیحاتی ارائه نمود.
در این گزارش رفتار کاربران شبکه های اجتماعی در جهان اسلام و مسلمانان در اروپا و جنوب شرق آسیا و همچنین رسانه های رسمی درباره سریال «معاویه» بررسی شده است.
به گزارش مشرق، تولید و پخش سریال «معاویه» از شبکه «MBC» عربستان با واکنش های مختلفی مواجه شده است. در این گزارش سعی کردیم با رصد رسانه های رسمی و فضای مجازی، نوع واکنش کشورها و افکار عمومی در جهان اسلام از کشورهای عرب زبان، شبه قاره هند، و جنوب شرق آسیا تا ترکیه و حوزه اروپا را بررسی کنیم؛ نتیجه این رصد رسانه ای در ادامه می آید:
لازم به تأکید است که واکنش رسمی و فضای مجازی ایران، عراق و مصر و دیگر موضع گیری های جسته وگریخته رسانه ها، شخصیت ها و مقامات در جهان اسلام در این گزارش نیامده و تلاش شده تا مناطق و کشورهایی در دنیای اسلام هدف بررسی قرار گیرد که کمتر به آن پرداخته شده و یا چندان به آن توجهی نشده است.
«معاویه» در حوزه اروپا و جنوب شرق آسیا
دیدگاه مسلمانان در کشورهای اروپایی در شبکه های اجتماعی را می توان ذیل چهار عنوان کلی تقسیم بندی کرد:
1- نگرانی های تاریخی و فرقه ای: برخی از کاربران نسبت به نحوه نمایش تاریخ اولیه اسلام، به ویژه نمایش چهره هایی مانند امام علی (ع)، معاویه و درگیری آن ها انتقاد دارند.
2- بازنمایی فرهنگی: بسیاری از مسلمانان اروپایی به فیلم ها و سریال های تاریخی اسلام علاقه مند هستند، اما سریال معاویه را تحریف وقایع یا ناتوانی در بازنمایی اسلام می دانند؛ به گونه ای که با هویت مسلمانان انطباق ندارد.
3- نقد سینمایی و هنری: گروهی دیگر از کاربران شبکه های اجتماعی در این حوزه اگرچه کیفیت تولید، لباس و تنظیمات را مناسب ارزیابی کردند، اما به دیالوگ ها و نحوه نمایش شخصیت های تاریخی انتقاد دارند.
4 -رسانه های غربی و ادراک عمومی: برخی از کاربران نگران این موضوع هستند که غیرمسلمانان این سریال را به اشتباه تفسیر کنند و موجب تقویت روایت های تاریخی تفرقه انگیز در حوزه اروپا و جنوب شرق آسیا شود.
سریال معاویه در وب سایت reddit.com نیز قرار گرفته، اما با پخش 3 قسمت از آن تنها حدود 100 کامنت منتشر شده است که می تواند نشان دهنده استقبال نه چندان زیاد از سریال باشد. وب سایت تحلیلی parrot analytics در یک بررسی گزارش داده که تقاضای مخاطبان برای مجموعه معاویه کمتر از یک دهم میانگین سریال های تلویزیونی در آلمان است.
پاکستان و شبه قاره هند
بررسی های ما در فضای مجازی نشان داد که در رسانه های رسمی پاکستانی و شبه قاره هند واکنش خاصی به سریال «معاویه» نداشتند و تنها «بی بی سی اردو» در گزارشی به اطلاعاتی درباره این سریال از جمله ساختار، کارگردان و بازیگران و همچنین واکنش های بین المللی به آن (مثل ممنوع شدن پخش آن در برخی کشورها) پرداخته است.
شبکه های اجتماعی اردوزبان نیز نسبت به پخش سریال معاویه ساکت بودند و تاکنون هیچ واکنشی نشان نداند؛ تنها یکی از مفتیان اهل سنت درباره این سریال با انتشار پیامی تصویری به شدت سریال معاویه را نقد و آن را بهانه ای برای تثبیت نظام موروثی آل سعود تفسیر کرد.
بازتاب «معاویه» در جامعه ترکیه
رصد رسانه ها و فضای مجازی ترکیه ای نشان می دهد که سریال «معاویه» هنوز در ترکیه دوبله نشده، اما با زیرنویس زبان ترکی در دسترس عموم قرار داد. برخی از رسانه های خبری ترکیه به موضوع سریال «معاویه» پرداخته اند، اما نوع پوشش خبری آن ها انتقادی نیست و بیشتر جنبه گزارشی دارد. به عنوان مثال سایت خبرترک (HaberTürk) صرفاً به مشخصات و عوامل و نحوه تولید این سریال و واکنش های عراق، مصر و ایران نسبت به آن پرداخته است. روزنامه «نفس» نیز با استفاده از تیتر «سریال معاویه جهان عرب را به دو بخش تقسیم کرد»، تلاش کرده تنها به واکنش های جهان عرب بپردازد.
همچنین در سایت رسمی «سازمان دیانت ترکیه»، در جایگاه مهم ترین و اولین سازمان دینی این کشور، هیچ اشاره ای به این سریال نشده و این سازمان هیچ نظری درباره سریال معاویه منتشر نکرده است حساب وبسایت «دیلی اسلامیت» در شبکه اجتماعی «ایکس» با انتشار پیامی به پخش این سریال و زیرنویس خودکار آن اشاره کرده و در این پیام از «حضرت معاویه» نام برده است که نوع واکنش کاربران به این توئیت جالب توجه بوده است.
چند نمونه از نظرات کاربران ترک زبان:
@Filistinligenc_حالا که اینطور است فیلم شیطان را هم بسازند و به اسم اصحاب پیامبر به خورد مردم دهند
@MKA550733145283 سریالی که برازنده رژیم سعودی است. منبع مشروعیت وجود آل سعود، ذهنیت معاویه است.
@Fatihipek9Ipek معاویه چگونه «حضرت معاویه» شد؟!
@bidayet23 برای ایجاد فتنه میان مسلمانان این سریال ازسوی موساد تولید شده است
همچنین «رضا اویلوم» استاد دانشگاه و منتقد سینما در ترکیه گفت که «جامعه ترکیه عموماً به این گونه سریال ها اهمیتی نمی دهد و بیشتر ترجیح می دهد بر دیگر تحولات در کشورها تمرکز داشته باشد. به همین دلیل تحلیل و یا اخبار قابل توجهی در رسانه های ترکیه در خصوص سریال معاویه وجود ندارد. خیلی از مردم حتی خبر ندارند چنین سریالی تولید شده است.» «مصطفی کمال اردومول» از روزنامه نگاران کهنه کار ترکیه نیز افزود: رسانه های ترکیه و جامعه واکنشی به این موضوع نداشته است.
موضع گیری و پیام تصویری «ذلفی لیوانلی» نویسنده و هنرمند مشهور ترکیه ای درباره سریال «معاویه» نیز بیان کننده بخشی از فضای عمومی حاکم بر افکار عمومی مسلمانان ترکیه است.
تحلیل فنی و محتوایی «معاویه» در شبکه «الجزیره»وب سایت شبکه «الجزیره» به عنوان یکی از رسانه های تأثیرگذار در جهان عرب با انتشار گزارشی مسائل فنی و محتوایی سریال «معاویه» را بررسی کرد. به نوشته الجزیره «بحث و جدل ها در خصوص سریال معاویه تا حد زیادی قابل پیش بینی بود، اما انتقادات درباره ضعف های فنی و بی دقتی در تولید این سریال جای بررسی دارد. این در حالی است که یک بودجه 100 میلیون دلاری برای تولید سریال معاویه صرف شده؛ بودجه ای که تاکنون صرف هیچ کار تولیدی عربی نشده است. تولید کنندگان این سریال، عنان کار را به دست خیال خود داده تا تاریخ را دوباره بنویسند و شخصیت هایی بسازند که با آنچه در کتب تاریخی آمده مغایرت داشته باشند. در برخی موارد مانند جنگ های بدر و احد یک بررسی خیلی کوتاه و سریع اتفاق افتاده و آن طور که باید به این تحولات پرداخته نشده است. شکل خانه ها، طراحی صحنه، لباس ها حتی نورپردازی با ویژگی های اجتماعی و فرهنگی آن دوره کاملاً در تضاد است. در خصوص شخصیت ابوبکر نیز با وجود آنکه راویان وی را دارای یک بدن نحیف توصیف کرده اند، در این سریال با یک بدن قوی ظاهر شده که بسیار تعجب آور است. تغییرات صورت گرفته در این سریال از حد و مرز خود خارج شده و حتی لباس زنان در این دوره از تاریخ شبه جزیره عرب و اسلام به صورت نامناسبی طراحی شده است. زنان مسلمان در آن دوره بنا به روایت کتب تاریخی چنین لباس هایی نمی پوشیدند.»
نگارنده در ادامه می نویسد: در این سریال حتی سال تولد معاویه بن ابوسفیان که در کتب تاریخی سال 15 قبل از هجرت پیامبر (ص) ثبت شده، 13 قبل از هجرت مطرح شده است. علاوه بر این، معاویه در این سریال قبل از فتح مکه، مسلمان نشان داده می شود و در حال وضو گرفتن به تصویر کشیده شده است؛ این در حالی است که کتب تاریخی به اسلام آوردن معاویه بعد از ورود سپاه مسلمانان به مکه اشاره کرده اند. تولید کنندگان این سریال به خود زحمت نداده اند از کارشناسان تاریخی برای به تصویر کشیدن این مرحله حساس از تاریخ مسلمانان استفاده کنند؛ به عنوان مثال یکی دیگر از اشتباهات تاریخی در این سریال استفاده از شمشیرهای دمشقی است که تا آن دوره شناخته شده نبوده اند. در ابتدای کار سریال، با توجه به دکورهای باشکوه و بودجه هزینه شده، تصور می شد با قوی ترین سریال اسلامی در تاریخ سینمای کشورهای عربی رو به رو هستیم اما معلوم شد که این سریال ضعف محتوایی دارد. نحوه سخن گفتن معاویه که انتظار می رفت بلیغ و حماسی باشد ضعیف و سست، بدون احساس است. شخصیت ها در این سریال عمق ندارند و سطحی هستند. تولید کنندگان سریال معاویه حتی در جزئیات شخصیت معاویه و ابعاد سیاسی زندگی وی و معاونانش غور نکرده اند. آنها باید می دانستند که در برابر یک تنش 14 قرنی قرار دارند که تا به امروز به پایان نرسیده است.
از عربستان چه خبر؟
تاکنون هیچ مقام رسمی حکومت عربستان، به عنوان سفارش دهنده و کارفرمای اصلی سریال «معاویه» به این سریال واکنش نشان نداده است، اما کاربران عرب زبان در شبکه اجتماعی ایکس با هشتگ «#مسلسل_معاویه» درباره این سریال بحث می کنند؛ رصد و بررسی این هشتگ نشان می دهد که نخبگان و فعالان بعضاً سرشناس سعودی رویکردی حمایتی از این سریال دارند و برخی نیز رویکردی انتقادی دارند و کاربرانی از کویت و بحرین نیز از این سریال انتقاد می کنند و خواستار توقف آن هستند. مثلاً «جاسم الجزاع» از کویت می نویسد که «ظاهرا پخش سریال معاویه باید متوقف شود. این سریال متناسب آن دوره نیست. صحنه های ناپسندی از صحابه آن دوران به تصویر کشیده است.»
«بدر بن سعود» نویسنده سعودی در گفتگو با روزنامه «ریاض» با حمایت تلویحی از سریال معاویه گفت که «به طور طبیعی این نوع آثار همواره محل مجادله و اختلاف است اما پس از آنکه ابهامات برطرف شد، این اختلافات نیز رنگ باخته و نمایش سریال به روال عادی بر می گردد. سریال عمر نیز چنین واکنش هایی را داشت اما بعداً دیدیم که در نقاط مختلف جهان به نمایش گذاشته شد. به جای پرداختن به حواشی باید فکر کرد که این شخصیت های استثنایی را چگونه به جهان معرفی کنیم.» با این حال «عبدالعزیز القدیر» حقوقدان سعودی با مقایسه سریال «عمر» و سریال «معاویه» گفت: عمر شاهکار فصاحت زبانی است و نمی توان آن را با معاویه مقایسه کرد که یک دیالوگ سرد و بی روح و خالی از بلاغت بر آن حاکم است. علاوه بر این سریال عمر دارای مولفه های بسیار ارزشمندی بود و تا به حال رقیبی برای آن تولید نشده است.
«ترکی الحمد» نویسنده و استاد دانشگاه و از چهره های سرشناس سعودی نیز دراین باره گفت: «امیدوارم که سریال معاویه بتواند وظیفه تاریخی خود را به درستی ادا کند. معاویه یک شخصیت بزرگ برای اسلام و مسلمانان است. این اثر را باید به دور از حب و بغض ارزیابی کنیم.» وحید الغامدی، نویسنده سعودی هم افزود: امیدوارم چهره های مذهبی و رجال دین دخالت نکنند و اجازه دهند مردم سریال را مشاهده کنند.
کاربری عربستانی به نام «السید احمد» نیز نوشت: از زمانی که شمشیر علیه امام علی علیه السلام کشیده شد و تاریخ تحریف شد، مزدورانی هستند که با نوشتن و ساختن سریال های این چنینی ارتزاق می کنند. هر گاه دچار اختلاف شدی به علی علیه السلام پناه اقتدا کن.
جمع بندی
شاید اتکا به داده های رسانه های رسمی و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای بررسی و تحلیل واقعیت یک پدیده چندان دقیق نباشد، اما نمی توان یک سره آن را هم رد کرد؛ در واقع هم اکنون رصد رفتار کاربران شبکه های اجتماعی جزئی مهم از تحلیل وقایع و کشف نظر و دیدگاه نخبگان و توده مردم یک جامعه است.
بررسی رسانه های کشورهای مختلف جهان اسلام و رصد رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی در کشورهای عرب زبان، شبه قاره هند، و جنوب شرق آسیا تا ترکیه و حوزه اروپا نشان می دهد که سریال پرهزینه «معاویه» سعودی ها تا این لحظه توجه چندانی به خود جلب نکرده و نتوانسته اصطلاحاً در جهان اسلام موج ایجاد کند و عمده حمایت ها از این سریال از طرف کاربران سعودی است و یا از طرف کسانی ست که نگاه صرف ایدئولوژیک دارند و صرفاً از «خشم و ناراحتی رقیب» خوشحال می شوند و چیزی ایجابی برای دفاع از این سریال ندارند.
به نظر می رسد که نتیجه گیری درباره واکنش نهایی افکار عمومی به سریال «معاویه» هنوز زود باشد، اما رفتارهای تاکنونی در سطح رسمی و مردمی در جهان اسلام نشان می دهد که سریال «معاویه» صرف نظر از ضعف های فنی و تاریخی که کارشناسان به آن اشاره می کنند، ماهیتاً نمی تواند «محل و نقطه اجماعی» برای گردهم آمدن مسلمانان ایجاد کند، به طوری که همه آن را «آشنا» ببینند؛ در عوض ماهیت و کارکرد آن سیاسی، شخصی و متفرق کننده است؛ از این رو جای تعجب نیست که نتوانسته در دل جریان ها و طیف های مختلف در جهان اسلام جا باز کند و حتی هواداران آن هم چندان شوروشوقی برای دفاع از آن ندارند.
{{name}}
{{content}}