مردم پیربازار رشت همچنان درگیر مشکلات ناشی از سیلاب 19 بهمن

بیش از یک ماه پس از سیلاب، اهالی پیر بازار با مشکلاتی مانند آب آشامیدنی آلوده، خسارت های ناشی از سیل و عدم پرداخت خسارات مواجه هستند.

خبرگزاری تسنیم از رشت، بیش از یک ماه از وقوع سیلاب 19 بهمن در منطقه پیربازار رشت گذشته است؛ سیلابی که به دلیل سرریز شدن رودخانه مناظر، باعث آب گرفتگی در چندین کوچه و شهرک بنیاد مسکن این منطقه شد و این حادثه مشکلات متعددی برای مردم منطقه به وجود آورد که بسیاری از آن ها هنوز حل نشده است.

مشکلات آب آشامیدنی و خسارت های سیل

اهالی پیربازار با مشکلات جدی در تأمین آب آشامیدنی سالم مواجه هستند. برخی از ساکنان منطقه اعلام کرده اند که آب چاه های خانگی به دلیل نفوذ فاضلاب آلوده شده و حتی آب شهری نیز به لحاظ کیفیت، مورد قبول نیست.

برخی از اهالی پیربازار که توانایی دارند هر چند روز آب آشامیدنی منازل خود را از چشمه تامین می کنند و برخی نیز خریداری می کنند ولی افرادی که توانایی برای خرید یا تامین آب از چشمه را ندارند باید از آب لوله کشی استفاده کنند که قبل از مصرف نیز باید آن را بجوشانند.

علی رغم گذشت بیش از یک ماه از وقوع سیل، برخی منازل به دلیل ورود آب به خانه ها همچنان بوی نم می دهد و سکنه پیربازار هنوز هم لوازم خانه خود را علی رغم نزدیک بود عید نوروز نتوانستند پهن کنند.

یکی از اهالی منطقه در گفت وگو با خبرنگار تسنیم گفت: آب شرب ما بو می دهد و قابل استفاده نیست. حتی وسایل خانه که در سیل آسیب دیده اند، هنوز قابل استفاده نیستند، همچنین هزینه های شستشو و تعمیرات بسیار سنگین شده و خسارت دریافت نکرده ایم.

علی اکبر پورعلی شهردار پیربازار نیز در این خصوص اظهار کرد: بیش از 520 واحد مسکونی و تجاری تحت تأثیر سیلاب قرار گرفته اند که برای پرداخت خسارت به 2 حوزه ستاد بحران و صندوق خسارت طبیعی ارجاع داده شده اند، همچنین از جامانده ها نیز خواسته شده مدارک و مستندات خود را برای تشکیل پرونده به شهرداری و شورای اسلامی شهر ارائه دهند.

اختلاف نظر درباره کیفیت آب آشامیدنی

در پی مشکلات ناشی از سیلاب، شبکه آب و فاضلاب و شهرداری پیربازار اختلاف نظرهایی درباره کیفیت آب آشامیدنی دارند.

عباس حسنی معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب گیلان، در گفت وگو با تسنیم اعلام کرد: شبکه آب و فاضلاب  برای توزیع آب شرب در پیربازار هیچ گونه آلودگی ندارد و آزمایش های روزانه مرکز بهداشت نیز این موضوع را تأیید می کند. مشکل آب آشامیدنی مردم منطقه مربوط به آب های سطحی و چاه های خانگی است که در سیلاب آلوده شده اند.

اما علی اکبر پورعلی شهردار پیربازار نظر متفاوتی دارد و می گوید: آب شهری منطقه پیربازار از 2 حلقه چاه تأمین می شود و به تصفیه خانه مرکزی استان متصل نیست، به همین دلیل کیفیت آب برای مردم قابل قبول نیست و برخی مجبورند از آب چاه های خانگی نیز استفاده کنند که به دلیل سیلاب آلوده شده اند.

درخواست مردم و شهرداری برای حل مشکلات

مردم پیربازار خواستار حل مشکلات اساسی منطقه از جمله لایروبی و دیواره کشی رودخانه مناظر، تأمین آب آشامیدنی سالم و پرداخت خسارت های سیل هستند.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب گیلان نیز اعلام کرد که آماده همکاری با شهرداری و مردم برای توسعه شبکه آب رسانی در مناطقی است که به شبکه لوله کشی متصل نیستند تا از آب شرب سالم استفاده کنند.

پاسخ های نامتناقض مسئولان

اختلاف نظر میان شهرداری و شرکت آب و فاضلاب درباره کیفیت آب آشامیدنی منطقه باعث سردرگمی مردم شده است،  در حالی که شرکت آب و فاضلاب معتقد است هیچ مشکلی در شبکه وجود ندارد، شهرداری تأکید دارد که کیفیت آب شهری اقناع کننده نیست و مردم نیز از وضعیت آب این منطقه گلایه مند هستند.

انتهای پیام/

نظرات

captcha