یادداشت/

ای حسن در قیام حسینی !

دوران امام حسن علیه السلام یکی از سخت ترین دوران ها بود، دشمن چهره منحوس و ضداسلامی خود را در نقاب « اسلام راستین » ! پنهان کرده بود. از این روی ادامه جنگ بی نتیجه بود و بر طرح فریب می افزود.

به گزارش مشرق ، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

1- حضرت آقا درباره صلح امام حسن علیه السلام می فرمایند: « صلح امام مجتبی(ع)، همان قدر ارزش داشت که شهادت برادر بزرگوارش، امام حسین(ع) ارزش داشت و همان قدر که آن شهادت به اسلام خدمت کرد، آن صلح هم همان قدر یا بیشتر به اسلام خدمت کرد.» ... اما، چگونه؟ بازهم از قول حضرت ایشان بخوانید!

« جنگ نظامی را امام حسن با آن دشمنی که قبلاً باید افشا بشود و سپس با آن مبارزه بشود متوقف کرد تا جنگ سیاسی، جنگ فرهنگی، جنگ تبلیغاتی و جنگ اسلامی خود را با او شروع بکند. نتیجه این شد، که بعد از آنی که امام حسن از دنیا رفت و امام حسین علیه السلام هم 10 سال دیگر همان راه امام حسن را ادامه داد، وضعیت دنیای اسلام به آن جایی رسید که دیگر می توانست فرزند پیغمبر- یعنی فرزندی از فرزندان پیغمبر- آنچنان شهادتی را بپذیرد که تا آخر تاریخ دنیا آن شهادت بماند همچنانی که ماند، و منشأ آثار مقاومت آمیز و بزرگ بشود همچنان که شد، و اسلام را زنده نگه بدارد همچنان که زنده نگه داشت ».

2- دوران امام حسن علیه السلام یکی از سخت ترین دوران ها بود تا آنجا که به قول حضرت آقا این دوران از دوران تمامی امامان علیهم السلام سخت تر بود. دشمن چهره منحوس و ضداسلامی خود را در نقاب « اسلام راستین » ! پنهان کرده بود. شمار فراوانی را به وارونه نمایی و شماری دیگر را به چرب و شیرین دنیا فریفته بود. از این روی ادامه جنگ بی نتیجه بود و بر طرح فریب می افزود.

این گونه بود که « جنگ نظامی را امام حسن با آن دشمنی که قبلاً باید افشا بشود و سپس با آن مبارزه بشود متوقف کرد تا جنگ سیاسی، جنگ فرهنگی، جنگ تبلیغاتی و جنگ اسلامی خود را با او شروع بکند» و چنین کرد. یَا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِی سَبیلِ اللهِ فَتَبَیَّنُوا... ای اهل ایمان هنگامی که در مسیر خدا گام برمی دارید تحقیق و تفحص کامل کنید (جهاد تبیین ).

از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است در وصف آن روزها که امام حسن علیه السلام به امامت رسیده بود. می فرمایند: « و لُبسَ الإسلامُ لُبسَ الفَروِ مَقلُوبا... به اسلام پوستین وارونه پوشانده اند. » (خطبه 108 نهج البلاغه) .

3- « ابوالحسن مدائنی » از مورخان بزرگ قرن دوم هجری نقل می کند که معاویه به یکی از جاعلان حدیث گفت 100 هزار دینار می دهم این حدیث را جعل کنی که پیامبر(ص) فرموده اند آیه «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللهِ وَاللهُ رَؤُوفٌ بالْعِبَاد» (بقره/207 ) درباره ابن ملجم است! ترجمه آیه شریفه این است؛ « و در میان مردم کسانی هستند که از جان خود در راه رضای خدا می گذرند و خدا نسبت به این گونه از بندگان، رئوف و مهربان است.»

جعل کننده گفت؛ ای معاویه! این آیه درباره علی (ع) است و من با جعل این حدیث آخرتم را می فروشم، باید بیشتر بدهی! ابوالحسن مدائنی می نویسد معاویه 400 هزار دینار پرداخت کرد به شرط آن که این حدیث را هم از قول رسول خدا(ص) جعل کند که فرموده اند آیه « وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیُشْهِدُ اللهَ عَلَی مَا فِی قَلْبهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ » (سوره بقره/204) نیز - نستجیر بالله- درباره علی علیه السلام نازل شده است! ترجمه این آیه نیز چنین است « و از مردم، کسانی هستند که گفتار آنان، در زندگی دنیا مایه اعجاب تو می‏شود، (در ظاهر، اظهار محبت شدید می‏کنند) و خدا را بر آنچه در دل دارند گواه می‏گیرند. (این در حالی است که) آنان، سرسخت ترین دشمنانند».

4- تعداد شهدای کربلا، اگرچه در مقایسه با جمعیت مسلمانان آن روز، اندک و کم شمار بودند ولی همین تعداد اندک بودند که بزرگ ترین و ماندگارترین حماسه ماندگار تاریخ بشریت را آفریدند و از انحرافی که دشمنان رقم زده بودند جلوگیری کردند، آنها دست پرورده جهاد تبیین و روشنگری های مشترک امام حسن و امام حسین علیهماالسلام بودند.

قیامی که به قول حضرت امام رضوان الله تعالی علیه، اسلام را زنده نگاه داشته است. و اگر صلح امام حسن علیه السلام و روشنگری های حضرتش نبود، عاشورای حسینی (ع) رقم نمی خورد و پوستین وارونه ای که امیر مؤمنان (ع) به تأسف از آن یاد می فرمود، از تن اسلام بیرون آورده نمی شد.

راستی این شعار در گرماگرم انقلاب اسلامی چه حکیمانه بود؛ « ای خمینی، خمینی، خمینی ... ای حسن در قیام حسینی ». توصیف قیام حسینی (ع) و آمیختگی آن با جهاد تبیین حسنی (ع) بود که در قیام خمینی کبیر تجلی دوباره یافته بود.

میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد.

نظرات

captcha