بررسی علت تغییرات سود عملیاتی "رافزا"
به گزارش کدال نگر بورس 24، شرکت رایان هم افزا در خصوص تغییرات بیش از 30 درصدی سود عملیاتی دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 1403 نسبت به دوره مشابه سال قبل توضیحاتی ارائه نمود.
یک مقام مسئول گفت: در حال حاضر تنها 40 درصد از عوارض صادرشده آزادراه شیراز - اصفهان وصول شده که این مبلغ فقط هزینه های نگهداری را پوشش می دهد، همچنین قطعه 8 در انتظار تامین مالی است.
به گزارش خبرنگار مهر، رضا محمدیان، مدیرعامل شرکت ساخت و بهره برداری آزادراه شیراز - اصفهان، امروز (شنبه، 25 اسفند) در نشست خبری از برنامه های نوروزی این آزادراه خبر داد و گفت: هفته گذشته بررسی جامع از کل مسیر آزادراه انجام شد. علاوه بر آماده سازی تجهیزات راهداری، تمامی کمبودها برطرف شده و نظامات راهداری، تقسیم وظایف و شیفت های شبانه روزی مشخص شده است. نیروهای جایگزین نیز برای مواقع ضروری تعیین شده اند.»
وی افزود: پنج پایگاه راهداری موقت در قطعات 1 تا 6 مسیر فعال است که کل آزادراه را پوشش می دهند. برخی قطعات، به ویژه قطعه یک، به دلیل سرمای شدید و یخبندان حتی در روزهای بدون بارش، نیاز به تجهیزات ویژه دارد. در این محدوده دمای هوا از اول آذرماه تا پایان اسفندماه تا 8 درجه زیر صفر می رسد، همچنین سه جایگاه ثابت مجتمع خدمات رفاهی و سه جایگاه سوخت سیار فعال شده اند که شامل پارکینگ، سرویس بهداشتی، رستوران و خدمات عبوری است. همچنین ایستگاه های نماز و سرویس های بهداشتی در نقاط مختلف مسیر به صورت موقت طرح نوروزی راه اندازی شده است.
محمدیان با اشاره به اقدامات ایمنی مسیر ادامه داد: حدود 90 درصد از روشنایی 60 کیلومتری مسیر تکمیل شده است. مسیرهای مه گیر نیز برای افزایش ایمنی رانندگان تجهیز شده اند، همچنین 10 کیلومتر دیگر شناسایی شده که در سه ماهه اول سال آینده روشنایی آن ها تکمیل خواهد شد.
وی گفت: 50 کیلومتر از آزادراه دارای روسازی بتنی است که نیاز به تیغه های برف روب پلی اورتان دارد. همچنین برای یخ زدایی از مواد خاصی استفاده می شود که علاوه بر جلوگیری از آسیب به محیط زیست، هزینه بالایی دارد؛ برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست، به جای نمک، از مواد خاصی استفاده می شود که تأثیر کمتری بر طبیعت دارد. هرچند استفاده از این روش در کل مسیر هنوز مقرون به صرفه نشده، اما امیدواریم در آینده این امکان فراهم شود.
این مقام مسئول با اشاره به مشکلات وصول عوارض ادامه داد: 6 ایستگاه عوارضی فعال هستند و محاسبه به صورت پیمایشی انجام می شود. حداقل عوارض 5 هزار تومان و حداکثر 120 هزار تومان برای خودروهای سواری است. بااین حال، مشکل اصلی ما، میزان پایین وصول عوارض است. در حال حاضر طی 5 گذشته، تنها 35 تا 40 درصد از قبض عوارض های صادرشده، وصول شد که این مبلغ فقط کفاف هزینه های نگهداری را می دهد و هنوز نتوانسته ایم بازگشتی برای سهامداران داشته باشیم.
وی افزود: در سال 1403، برای وصول عوارض جریمه ای در نظر گرفته نشد، اما در لایحه بودجه 1404، پیش بینی شده هنگام تمدید بیمه نامه یا شماره گذاری خودرو، بدهی عوارض ابتدا پرداخت شود، همچنین اگر مجلس شورای اسلامی تصویب کند، از سال آینده نرخ عوارضی های از کارت های بانکی کسر شود که اگر این طرح تصویب شود، میزان وصولی ما می تواند به 90 درصد برسد.
محمدیان درباره نقش خودروهای سنگین در این آزادراه گفت: این مسیر برای تردد خودروهای سبک و سنگین طراحی شده، اما بیشترین منفعت را کامیون ها دارند. این مسیر برای آن ها حدود دو ساعت زمان صرفه جویی می کند و از هزینه سوخت و استهلاک آن ها می کاهد. اما از سوی دیگر، استهلاک آزادراه را به شدت افزایش می دهد. اگر این روند ادامه پیدا کند، به جای پنج سال، ممکن است ظرف سه سال نیاز به بازسازی اساسی داشته باشیم.
وی افزود: برای کنترل وزن کامیون ها، سامانه «توزین در حرکت» طی شش ماهه نخست سال آینده راه اندازی خواهد شد. این سامانه که شامل دوربین، دکل و سنسورهای هوشمند است، تمامی کامیون هایی که بیش از 25 تن بار دارند را شناسایی و به مسیرهای دیگر هدایت می کند. هدف ما جلوگیری از تردد این خودروهای سنگین در آزادراه است، زیرا فشار مضاعفی به مسیر وارد می کنند.
وی تاکید کرد: این آزادراه با طول 220 کیلومتر، دارای حداکثر سرعت 110 کیلومتر برای کامیون ها و 120 کیلومتر برای خودروهای سواری است. عوارض تردد برای خودروهای سواری 120 هزار تومان، کامیون ها 350 هزار تومان و برای ماشین های تریلی 600 هزار تومان تعیین شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و بهره برداری آزادراه شیراز - اصفهان ادامه داد: آزادراه شیراز - بوشهر یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی کشور است که نقش اساسی در جابه جایی محصولات پتروشیمی دارد، بر همین اساس، مذاکراتی با صنایع پتروشیمی انجام شده تا بخشی از سرمایه گذاری مورد نیاز این آزادراه را تأمین کنند، زیرا اغلب بارها مربوط به آنها است.
وی تاکید کرد: قطعه 7 دیرهنگام توسط وزارت راه به ما ابلاغ شد، قطعه 8 هم الحاق شده است. هر دو تفاهم نامه مشارکت متفاوت است که 70 درصد دولت و 30 درصد شرکت بهره برداری است. ما پیشرفت را به 50 درصد رساندیم، کارفرما برای تأمین مالی دیر عمل کرد، یک ملک به عنوان مولدسازی به ما داده اند و هم اکنون قطعه 7 حدود 65 درصد پیشرفت دارد.
محمدیان افزود: قطعه 8 که 13 کیلومتر طول دارد، هنوز وارد مرحله اجرایی نشده و تنها قرارداد و توافقنامه سرمایه گذاری آن امضا شده، مسئولان پروژه امیدوارند این بخش در سال آینده وارد فاز عملیاتی شود. اجرای این قطعه، که در محدوده شهری شیراز قرار دارد، وابسته به تأمین مالی از سوی کارفرماست که تاکنون به نتیجه نرسیده است.
وی خاطرنشان کرد: به گفته کارشناسان، سرمایه گذاری در پروژه های آزادراهی به دلیل بازده پایین و دوره بازگشت طولانی سرمایه، برای بخش خصوصی اقتصادی نیست. به عنوان مثال، یک سرمایه گذار اگر 8 هزار میلیارد تومان در آزادراه سرمایه گذاری کند، پس از 14 سال می تواند آن را برداشت کند، که در شرایط تورمی کشور، از نظر اقتصادی توجیه پذیر نیست.
مدیرعامل شرکت ساخت و بهره برداری آزادراه شیراز - اصفهان در پایان اظهار کرد: یکی دیگر از چالش های این محور، ضعف پوشش تلفن همراه در برخی بخش ها، به ویژه در قطعات 1 و 2 است که بیشترین نیاز به ارتباطات جاده ای دارد. با تلاش های انجام شده، میزان نقاط بدون آنتن از 40 درصد به 25 درصد کاهش یافته است، اما همچنان در برخی مناطق، دسترسی به ارتباطات مخابراتی با مشکل روبه رو است.
{{name}}
{{content}}