بررسی علت تغییرات سود عملیاتی "رافزا"
به گزارش کدال نگر بورس 24، شرکت رایان هم افزا در خصوص تغییرات بیش از 30 درصدی سود عملیاتی دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 1403 نسبت به دوره مشابه سال قبل توضیحاتی ارائه نمود.
افزایش قیمت بلیت، اگر بدون در نظر گرفتن مخاطب و توان مالی او انجام شود، صرفاً راه حلی کوتاه مدت برای هزینه های سرسام آور سالن های سینما و تولیدات فرهنگی است.
در حالی که طی روز های گذشته، پلتفرم فیلیمو با افزایش اشتراک ماهانه از 165 هزار تومان به 198 هزار تومان، موج تازه ای از گرانی را در این صنعت کلید زد، پلتفرم فیلم نت به عنوان یکی دیگر از سکو های مطرح دنیای وی او دی ها نیز از روز گذشته برای جا نماندن از عرصه رقابت گرانی محصولات و حرکت شانه به شانه با دیگر رقبا هزینه اشتراک ماهانه اش را از مبلغ 150 هزار تومان به رقم 190 هزار تومان رساند.
افزایش قیمت مکرر در پلتفرم ها
در واقع این افزایش قیمت با توجه به هزینه روز های قبل از گرانی، در پلتفرم فیلیمو معادل 20 درصد و در پلتفرم فیلم نت چیزی حدود 6/26 درصد است. البته پلتفرم فیلم نت به بهانه فرا رسیدن ایام تعطیلات عید نوروز، طرح موقت تخفیفی ارائه کرده که بر اساس آن و در شرایط خاص مورد نظر این پلتفرم چیزی حدود 60درصد تخفیف به مشتریان ارائه می دهد. نکته مهم آنکه ارقام یادشده بعد از افزودن 10درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به حدود 220 هزار تومان (در پلتفرم فیلیمو) و حدود 210 هزار تومان (در پلتفرم فیلم نت) می رسد و از آنجا که هم اکنون تنها چهار سرویس اشتراکی ایرانی به تولید و پخش جدی سریال های خانگی می پردازند، پرداخت مجموع این ارقام برای بسیاری از اقشار مخاطبان به معضل و گرفتاری جدیدی بدل خواهد شد.
فیلیمو که حدود سه ماه پیش همراه با رقیبش فیلم نت به پیشواز بلیت 100 هزار تومانی سینما رفته بودند و به همین بهانه بهای بلیت اکران آنلاین خود را حتی پیش از اعمال افزایش قیمت بلیت و اکران فیلم ها روی پرده سینما ها گران کرده بودند، همزمان با اکران آنلاین فیلم «عزیز» به فاصله حدود سه ماه، یک بار دیگر بلیت اکران آنلاین را افزایش داد و 130 هزار تومان تعیین کرد که با احتساب مالیات، به 143 هزار تومان می رسد!
صنعت نمایش خانگی به روزمرگی افتاد؟شروع یک گرانی سینمایی
همزمان با شروع اکران نوروزی 1404، سقف قیمت بلیت سینما ها به 110 هزار تومان افزایش یافت. با توجه به شناوربودن این قیمت در پردیس های مدرن، ممتاز و درجه1 و همچنین تفاوت قیمت میان سالن های شهرستان، میانگین قیمت بلیت در سال 1404 را معادل 85 هزار تومان می رسد.
دی ماه سال گذشته بود که هزینه هر قطعه بلیت برای سینما های مدرن، 80 هزار تومان شد و این عدد برای سینما های عادی تا 40هزار تومان هم می رسید. حال پس از گذشت یک سال و دو ماه، مطابق با اعلام رئیس شورای صنفی نمایش و با عنایت به افزایش هر ساله بلیت سینماها، بلیت سینما با سقف قیمتی 110هزار تومان به فروش می رسد. در سامانه های فروش بلیت، قیمت هر قطعه بلیت 110هزار تومان شده که البته با تدبیر سینما ها و با هماهنگی با شورای صنفی نمایش، قیمت بلیت فعلاً به صورت شناور به فروش رسید؛ این بدان معناست که سینما های مدرن و پردیس های درجه یک، بلیت 110 هزار تومانی، سینما های درجه2، بلیت 80 هزار تومانی و در بعضی سانس های سینما های مدرن و درجه2، بلیت 60 هزار تومانی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.
با این اوصاف در سالن های کوچک تر بعضی پردیس ها و در سینما های درجه2، بلیت با عدد 88 هزار تومان به فروش می رسد. همچنین در برخی پردیس ها، قیمت بلیت از سانس کم مخاطب در میانه روز با عدد 60 هزار تومان شروع و در سانس های پیک و طلایی عصر یا شب، به عدد 110 هزار تومان می رسد. با این اوصاف میانگین قیمت بلیت سینما های کشور در سال 1404، 85 هزار تومان می رسد. قیمت شناور به این معنا که در سانس های کم جمعیت عصرگاهی می توان بلیت های ارزان قیمت و در سانس های شلوغ تر استانداردی از قیمت بلیت را درنظر گرفت؛ البته نه 110 هزار تومان!
همچنین با عدم اجرای دو روز نیم بها در هفته، حداقل طرح قیمت شناور را اجرا و در بالا بردن قیمت بلیت سینما بازنگری شود. با این دست فرمان، می توان گفت در آینده ای نزدیک تماشای فیلم در سینما هم از سبد خانوار ایرانی حذف خواهد شد. با تصمیم شورای صنفی نمایش و به دنبال تورم کم سابقه سال جاری، قیمت بلیت سینما ها در پردیس های سینمایی به 110 هزار تومان خواهد رسید. این تغییر قیمت بر اساس تصمیم شورای صنفی نمایش است که برای تصویب نهایی باید به تأیید سازمان سینمایی برسد.
سینما؛ تفریح لوکس
چند روز پیش و در بحبوحه افزایش قیمت بلیت سینما و واکنش های متفاوتی که در بین اهالی فرهنگ و هنر بخصوص سینما، دوستان نسبت به این اتفاق شکل گرفت همایون اسعدیان، رئیس شورای صنفی نمایش اعلام کرد که همزمان با این افزایش، قیمت بلیت سینما ها به جای یک روز، دو روز در هفته نیم بها خواهد بود. دی ماه 1402 و پس از افزایش قیمت بلیت سینما ها به 80 هزار تومان نیز اعلام شد که سینما ها به موجب این افزایش، دو روز در هفته نیم بها خواهند بود، اما پس از مدتی با واکنش های سینماداران و به رغم نتایج دلخواه اقتصادی برای سینما، بلیت نیم بها به همان یک روز بازگشت و در روز های سه شنبه ثابت ماند.
در شرایط فعلی نیز اکران نوروزی و تلاقی آن با ماه رمضان، محک خوبی برای سینماداران و شورای صنفی نمایش خواهد بود تا هم نتیجه افزایش قیمت بلیت بر اقبال مردم از سینما ها مشخص شود و هم تصمیم گیری دقیقی برای روز های نیم بها گرفته شود. با افزایش قیمت اشتراک پلتفرم ها که پس از گرانی 25 درصدی بلیت سینما اتفاق می افتد، به نظر می رسد موج تازه ای از گرانی در محصولات فرهنگی رخ داده یا در حال رخ دادن است.. راه حل این معضل در یک نگاه ساده این است که سینما نباید به تفریحی لوکس تبدیل شود، بلکه باید همچنان در دسترس عموم مردم باقی بماند. حفظ تعادل بین هزینه های سینماداران و قدرت خرید مردم، می تواند تضمین کننده بقای سینمای ایران باشد.
افزایش قیمت بلیت، اگر بدون در نظر گرفتن مخاطب و توان مالی او انجام شود، صرفاً راه حلی کوتاه مدت برای هزینه های سرسام آور سالن های سینما و سینماگران است که در آینده ای نه چندان دور، سینمای کشورمان را با موضوع جدی و مهم بحران مخاطب مواجه می کند. به کلام دیگر، وقتی قیمت بلیت از دسترس عموم مردم خارج شود، به تدریج از این تفریح فرهنگی حذف خواهند شد و این دقیقاً نقطه ای است که بحران کاهش مخاطب آغاز می شود.
منبع: جوان
انتهای پیام/
{{name}}
{{content}}