بررسی علت تغییرات سود عملیاتی "رافزا"
به گزارش کدال نگر بورس 24، شرکت رایان هم افزا در خصوص تغییرات بیش از 30 درصدی سود عملیاتی دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 1403 نسبت به دوره مشابه سال قبل توضیحاتی ارائه نمود.
استاندار مرکزی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان گفت: راه اندازی نیروگاه های خورشیدی در مدارس، گامی مؤثر برای ایجاد درآمد پایدار در حوزه آموزش خواهد بود.
وی افزود: هدف از برگزاری این جلسات، تصمیم گیری و اجرای مصوبات است. اگر آموزش وپرورش در اولویت ما نبود، بیش از 20 تا 25 ملک را تغییر کاربری نمی دادیم تا گره ای از مشکلات این حوزه باز شود، ضمن اینکه در بررسی پیشنهادات، فرهنگیان استان که بالغ بر 17 هزار نفر هستند، می توانند ایده های خود را ارائه دهند و از ظرفیت های شورای شهرستان و استان برای بررسی این پیشنهادات استفاده شود بنابراین، نباید خودمان را از تخصص نیروهای بدنه آموزش و پرورش محروم کنیم.
نیروگاه های خورشیدی، چرخ اقتصادی مدارس را می چرخانند
زندیه وکیلی بر بهره گیری از ظرفیت نیروگاه های خورشیدی در تأمین درآمد پایدار مدارس استان تأکید کرد و گفت: مهم ترین مأموریت استان، توسعه نیروگاه های خورشیدی است و در جلسات مختلف تأکید کرده ایم که باید از این فرصت برای آموزش وپرورش استفاده شود و مدارس استان می توانند از این طریق به یک درآمد پایدار 30 تا 40 ساله دست یابند.
استاندار مرکزی ادامه داد: مدارس نیاز به منابع مالی برای تعمیر، مرمت و نگهداری دارند و تاکنون ظرفیت صندوق توسعه ملی، حمایت های بانکی و سرمایه گذاری خیرین در این زمینه فعال شده است. تعدادی از خیرین قبول کرده اند که با احداث نیروگاه های خورشیدی، درآمد این طرح به حساب تعمیرات مدارس واریز شود.
وی بیان کرد: هر شهرستان سهم مشخصی دارد و باید مدارس دارای ظرفیت برای احداث نیروگاه خورشیدی شناسایی شوند که در این راستا، نوسازی مدارس مأموریت ویژه ای دارد و برنامه ای مشخص برای اجرا به آن ها ابلاغ شده و همکاری والدین و معلمان در این زمینه مورد تاکید است و می توان آن ها را برای مشارکت در این طرح تشویق کرد. بنابراین، راه اندازی نیروگاه های خورشیدی در مدارس، گامی مؤثر برای ایجاد درآمد پایدار در حوزه آموزش خواهد بود.
زندیه وکیلی با اشاره به ضرورت بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر در بخش های مختلف، بر اهمیت استفاده از پشت بام مدارس و مراکز خیریه برای احداث نیروگاه های خورشیدی تاکید کرد و افزود: در بازدید از مرکز خیریه معلولین در خانه میران، یک خیر، به جای کمک نقدی برای ساخت وساز، سرمایه گذاری در تأسیس نیروگاه خورشیدی را انتخاب کرد که نتیجه آن، ایجاد درآمد پایدار برای مجموعه بوده است.
استاندار مرکزی تصریح کرد: این نیروگاه در مرکز خیریه معلولین خانه میران، با سرمایه ای حدود 700 تا 800 میلیون تومان احداث شده و اکنون ماهیانه 56 میلیون تومان درآمد دارد که صرف هزینه های نظافت، پزشک و سایر نیازهای این مجموعه می شود، بنابراین مدارس می توانند با استفاده از پشت بام های خود برای احداث نیروگاه های خورشیدی، درآمد پایداری کسب کنند. برق تولیدی این نیروگاه ها به قیمت 3 هزار تومان خریداری می شود، درحالی که نرخ خرید برق 200 تومان است. این یعنی درآمدی 15 تا 20 برابر که می تواند به نفع مدارس باشد.
زندیه وکیلی خاطرنشان کرد: استان مرکزی به دنبال استفاده از این فرصت برای حمایت از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است و تجربه استان اصفهان در این زمینه موفق بوده و ما به عنوان استان دوم این طرح را دنبال می کنیم.
برنامه ریزی های آموزشی باید به سمت بازار کار هدایت شود
استاندار مرکزی با اشاره به ضرورت توجه به رشته های مهارتی و هنرستان ها برای تربیت نیروی کار ماهر گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که مردم، به ویژه والدین، به این نتیجه رسیده اند که بهترین راه برای ورود سریع به بازار کار برای فرزندانشان، انتخاب رشته های مهارتی در هنرستان ها است. این رویکرد، هزینه های دانشگاهی را کاهش داده و به جوانان این امکان را می دهد که سریع تر به شغل های مورد نیاز وارد شوند.
زندیه وکیلی افزود: در گذشته ما نتواستیم به طور مؤثر این برنامه ریزی را در سیستم حاکمیتی پیاده کنیم، اما مردم خود متوجه شده اند که باید چه مسیری را دنبال کنند. فارغ التحصیلان دانشگاهی بسیاری در حال حاضر بیکار هستند، در حالی که صنعت به نیروی کار ماهر نیاز دارد و این مهم می طلبد که هنرستان ها به خوبی برنامه ریزی شوند و ارتباط تنگاتنگی با صنایع مختلف برقرار شود.
وی ادامه داد: واحدهای صنعتی استان مرکزی، از جمله کارخانه ها و صنایع مختلف، آمادگی دارند که در کنار آموزش های تخصصی، دانش آموزان هنرستان ها را به طور مستقیم به بازار کار معرفی کنند. این واحدها به شدت به نیروی کار ماهر نیاز دارند و این ظرفیت را دارند که دانش آموزان را پس از آموزش و فارغ التحصیلی، به طور مستقیم استخدام کنند.
استاندار مرکزی با اشاره به موفقیت های استان هرمزگان در این زمینه تصریح کرد: استان هرمزگان به دلیل نیاز شدید به نیروی کار ماهر، به خوبی از ظرفیت هنرستان ها بهره برداری کرده است و این مدل می تواند در استان مرکزی نیز مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از واحدهای صنعتی در هرمزگان، از جمله کارخانه های فولاد و پتروشیمی، به سرعت در حال توسعه هستند و به همین دلیل نیروی کار ماهر به شدت مورد نیاز است.
وی اضافه کرد: هدف ما این است که دانش آموزان پس از گذراندن دوره های آموزشی، به طور مستقیم وارد بازار کار شوند و به این ترتیب، مشکلات بیکاری و آسیب های اجتماعی کاهش یابد. به همین دلیل، ما از هر نوع حمایتی که لازم باشد، برای تحقق این هدف استفاده خواهیم کرد.
زندیه وکیلی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی های آموزشی باید به گونه ای باشد که دانش آموزان به جای ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی، وارد بازار کار شوند و این نیاز به همکاری نزدیک بین آموزش و پرورش و واحدهای صنعتی دارد.
برنامه ریزی برای توسعه هنرستان ها و واحدهای صنعتی در استان ضروری است
استاندار مرکزی بر لزوم برنامه ریزی دقیق جهت ایجاد و توسعه هنرستان ها و واحدهای صنعتی در شهرستان های مختلف تاکید کرد و گفت: برای شهرستان هایی که ظرفیت بالایی از نیروی کار دارند و متقاضیان زیادی برای جذب نیرو در واحدهای صنعتی وجود دارد، باید برنامه ریزی ویژه ای صورت گیرد.
زندیه وکیلی افزود: برای هر شهرستان باید حداقل یک پتانسیل وجود داشته باشد که در برخی شهرستان ها مثل خنداب و کمیجان ظرفیت های کمتری وجود دارد، اما در مناطق صنعتی مانند ساوه و زرندیه و حتی شهرستان های جدید با وجود پروژه های پتروشیمی و خودروسازی، پتانسیل های زیادی برای جذب نیروی کار وجود دارد.
وی تصریح کرد: باید در شش ماه اول سال آینده برنامه ریزی کنیم تا در شش ماه دوم تعداد هنرستان ها و واحدهای آموزشی به حد کافی رشد کند. این برنامه ریزی باید با مشارکت واحدهای صنعتی صورت گیرد تا بتوانیم نیازهای نیروی کار را پوشش دهیم. بسیاری از واحدهای صنعتی اعلام کرده اند که حاضرند در ساخت مسکن برای کارکنان خود مشارکت کنند تا نیروی کار در همان منطقه باقی بماند و این پیشنهاد می تواند به کاهش مشکلات بیکاری و جذب نیروی کار ماهر کمک کند.
استاندار مرکزی به بررسی های بیشتر در خصوص رشته های مختلف و نیازهای هر شهرستان اشاره کرد و افزود: ما باید ابتدا ماهیت نیاز را بررسی کنیم، نیازها را شفاف سازی کنیم و بعد از آن در رابطه با سخت افزار و ساختمان ها برنامه ریزی کنیم تا به درستی بتوانیم به این نیازها پاسخ دهیم. بعد از آن، هنرستان ها می توانند با توجه به نیازهای بازار کار و مشاوره با صنعتگران برنامه ریزی شوند.
وی ادامه داد: در ارتباط با رشته های کشاورزی و شیلات که در برخی از هنرستان ها تدریس می شود، باید هماهنگی هایی انجام دهیم تا دانش آموزان روستایی بتوانند در این رشته ها تحصیل کنند و پس از فارغ التحصیلی به بازار کار ورود پیدا کنند. این طرح می تواند در مناطقی مانند لرستان و بروجرد که ظرفیت های خوبی در حوزه کشاورزی دارند، اجرایی شود.
زندیه وکیلی تصریح کرد: در جلسه های آینده باید با توجه به ظرفیت های هر شهرستان و نیازهای منطقه ای، برنامه ریزی دقیقی برای راه اندازی هنرستان های شبانه روزی در این شهرستان ها صورت گیرد. این برنامه ها باید به گونه ای باشد که بعد از گذشت دو یا سه سال، فارغ التحصیلان بتوانند وارد بازار کار شوند و شرایط بهبود اشتغال در استان فراهم گردد.
دبیرخانه باید پیش از جلسات شورا تمام بررسی های لازم را انجام دهد
استاندار مرکزی بر اهمیت توجه به استانداردهای ایمنی و نیازهای آموزشی در راه اندازی هنرستان ها تأکید کرد و گفت: دبیرخانه باید قبل از برگزاری جلسات شورا، تمام بررسی های لازم را در خود اداره انجام دهد تا تعداد و رشته های مورد نیاز برای هر شهرستان به درستی مشخص شود.
زندیه وکیلی افزود: ما باید اصل موضوع را در نظر بگیریم که ماهیت نیاز به هنرستان ها در صنایع مختلف است و نباید تنها بر جنبه ساختمان تمرکز کنیم. همچنین نباید این کار را به بهانه فراهم کردن فضا در واحدهای صنعتی انجام داد، چرا که این فضاها ممکن است به دلیل نامناسب بودن شرایط، مشکلاتی برای دانش آموزان به وجود آورد.
وی بیان کرد: تاسیس هنرستان ها باید در شهرک های صنعتی با دقت انجام شود، اما نگرانی من این است که دانش آموزان به مناطق دورافتاده ای مانند شهرک ها منتقل شوند که با فاصله طولانی از محل سکونتشان قرار دارند که در چنین شرایطی باید تمامی موارد ایمنی و بهداشتی به دقت رعایت شود تا هیچگونه حادثه ای رخ ندهد.
زندیه وکیلی ادامه داد: در این راستا، استفاده از اتوبوس های شهری و برون شهری باید با استانداردهای لازم انجام گیرد و نباید کاری انجام دهیم که برای دانش آموزان و خانواده های آنها خطرآفرین باشد. بنابراین، باید از اتوبوس های با استانداردهای ایمن و قانونی برای جابه جایی استفاده شود.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: در صورتی که واحدهای صنعتی علاقه مند به همکاری در این زمینه هستند، ما می توانیم از آنها درخواست کنیم که در ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی کمک کنند و این امر می تواند در راستای ایجاد شرایط مناسب آموزشی برای دانش آموزان و تأمین نیروی کار ماهر در صنایع باشد.
وی افزود: من قول می دهم که با واحدهای صنعتی مذاکره کرده و از آنها درخواست خواهم کرد تا شرایط مناسب برای تاسیس و راه اندازی هنرستان ها فراهم شود چرا که باید به صورت هماهنگ و با در نظر گرفتن تمام جوانب، این پروژه ها را به بهترین نحو اجرا کنیم.
انتهای پیام/711/
{{name}}
{{content}}