آیا برای ظهور آماده ایم

ظهور ناگهانی است و هنگام ظهور، در لحظه نمی توانیم خود را آماده کنیم، باید مسئولیت خود را برای فراهم کردن زمینه ظهور پیدا کنیم و به اوج تقوا، دین داری و پای بندی برسیم.

پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند «زمانی بر مردم می آید که ماندن بر دین حق مانند نگه داشتن گلوله آتش در دست است» بنابراین همراه دعا برای ظهور باید به جامعه تلنگر بزنیم چون جامعه از من و شما تشکیل شده است؛ ما با هم حرکت خواهیم کرد تا حرکت ما به زمینه سازی برای ظهور متصل شود، معصومه انصاری، کارشناس مهدویت مرکز تخصصی مهدویت قم، در یادداشتی که در چند شماره در اختیار ایکنای قزوین قرار داده به بیان نکاتی در خصوص مهدویت پرداخته است که اولین شماره آن تقدیم مخاطبان ایکنا می شود.

در روایات در خصوص آخرالزمان در جلد یک معجم احادیث مهدی آمده است «اسلام و ایمان غریب می شود، همانطور که در ابتدا غریب بود»؛ رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند «اسلام غریبانه آغاز شد و در زمان ظهور امام زمان(عج) نیز غریبانه باز خواهد گشت، پس خوشا به حال غریبان».

اسلام ظاهر است اما ایمان حالت قلبی است؛ ممکن است حجاب و پوشش داشته باشیم و نماز بخوانیم اما دین در قلب نهادینه نشده باشد پس اسلام و ایمان در کنار هم ارزشمند هستند، در آیه 14 سوره حجرات آمده است « قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبکُمْ وَإِنْ تُطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمَالِکُمْ شَیْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ؛ بادیه نشینان گفتند: ما ایمان آوردیم. بگو: ایمان نیاورده اید، بلکه بگویید: اسلام آورده ایم؛ زیرا هنوز ایمان در دل هایتان وارد نشده است و اگر خدا و پیامبرش را اطاعت کنید، چیزی از اعمالتان را نمی کاهد؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است»؛ بنابراین ایمان آوردن، بالاتر از اسلام آوردن است.

در حکمت 369 نهج البلاغه آمده است «بر مردم روزگاری بیاید که از قرآن جز نشانی و از اسلام جز نامی نماند. در آن روزگار، مسجدهایشان از حیث بنا آباد است و از جهت رستگاری ویران». اینجا باز هم ظاهر را مطرح می کنند که مردم به آن توجه دارند ولی در مسجد هیچ هدایتی انجام نمی شود.

در جلد یک کتاب معجم احادیث مهدی آمده است «انسان دین خود را می فروشد، به گونه ای که ممکن است صبح مؤمن باشد و عصر کافر شود یا عصر، مؤمن باشد و صبح کافر گردد». اینجا می خواهد بگوید در آخرالزمان شبهات، فشارها و زرق و برق وجود دارد که ممکن است فرد در کسری از روز کافر شود. این روایت از خطرات آخرالزمان می گوید ما باید هر لحظه ذکر خدا را بگوییم و خود را در برابر شبهات به روز نگه داریم، البته اینجا ارزش دین داری در آخرالزمان را مطرح می کند.

پیامبر (ص) فرمودند «سَیأتی قَومٌ مِن بَعدکُم؛ الرّجُلُ الواحِدُ مِنهُم لَه أجرُ خَمسینَ مِنکُم. قالوا: یا رَسولَ اللّهِ، نَحنُ کُنّا مَعَکَ ببَدرٍ وَاُحُدٍ وَحُنَینٍ وَنَزلَ فینا القُرآنُ! فَقالَ: إنّکُم لو تُحَمَّلونَ لِما حُمِّلوا لَم تَصبروا صَبرَهُم؛ پس از شما مردمی خواهند آمد که مردی از آنان، پاداش پنجاه نفر از شما را دارد. گفتند: ای پیامبر خدا! ما در بدر و اُحد و حُنین با شما بودیم و قرآن در میان ما نازل شد! فرمود: اگر آنچه بر سر ایشان می آید، به سر شما بیاید، مانند آنان صبر و شکیبایی نمی کنید».

در جلد یک کتاب معجم احادیث مهدی آمده است «جو عمومی و حاکم، جو کفر و بی دینی است؛ به گونه ای که حتی بعضی از مؤمنان را نیز متزلزل کرده و به کفر دعوت می کند» همچنین در جلد یک کتاب معجم احادیث مهدی آمده است «هر کس که پرچم گمراهی بلند کند، هوادارانی خواهد یافت»، بر اساس این روایت باید به مؤمنین این نکته را گوشزد کرد که فعالیت آزاد در فضای مجازی بدون داشتن هدف تحقیقاتی و علمی بسیار مخرب خواهد بود و مانند این است که بدون هدف مشخص در خیابان ها حرکت کنیم. در درجه نخست اتلاف وقت را موجب می شود چون عمر ما باارزش است و خداوند در قیامت برای زمان تضییع شده عمر بنده را بازخواست می کند. همچنین اعضای بدن از جمله چشم و دست بابت گناهان انجام شده از بنده شکایت خواهند کرد.

حجاب استایل ها و فضای مجازی شبهات بسیاری در ذهن افراد ایجاد می کنند، چه بسا لزومی ندارد فردی که محقق و شاغل نیست آزادانه در فضای مجازی حضور داشته باشد و در گروه های مجازی عضو ‎شود، فراموش نکنیم که با عضویت در گروه و پسندیدن مطالب در برابر پسندهای خود مسئول هستیم. گاهی برای اینکه دوستان و آشنایان از ما ناراحت نشوند مطلبی که خلاف دین است را می پسندیم که با این کار ناراحتی خداوند را به جان می خریم تا فرد موردنظر ناراحت نشود. ما در قبال پسندیدن مطالب خلاف دین و اعتقادات و مطالبی که در اکسپلور ایسنتاگرام دیده می‎شوند مسئول هستیم.

در برابر وبگردی بی هدف در فضای مجازی مسئول هستیم، ممکن است مؤمنانی برای تحقیقات وارد این فضا شوند اما مسیر زندگی شان پس از گرفتاری در آن تغییر کند. تمام تصاویر وارد ضمیر ناخودآگاه می شود و بعدها افراد تبعات سوء آن را در زندگی پس می دهند.

باید فضای مجازی و بی هدف گشتن و وبگردی را جدی بگیریم، عده ای منکر تأثیر این فضا می شوند که با ذکر یک مثال  باید گفت اگر در جمعی آلوچه را گاز بزنیم و ملچ ملوچ کنیم دهان همه افراد اطراف ما آب می افتد و حتی گس بودن و ترشی آن را احساس می کنند و تأثیر را می پذیرند، پس چگونه می توانیم بگوییم وارد فضای مجازی شدیم و تأثیر نگرفتیم!  کسانی که وارد فضای مجازی می شوند باید پشتوانه اطلاعاتی و تحقیقاتی قوی داشته باشند تا هر کلیپی را نبینند، وبگردی های بی هدف در اکسپلور، فضای مجازی و گروه ها در آخرالزمان خطرناک است.

بدعت های ایجاد شده در سبک زندگی خطرناک است

در جلد یک کتاب معجم احادیث مهدی آمده است «با عقاید اسلامی - حتی ایمان به خدا - به طور علنی برخورد می شود»، در صفحه 256 جلد 52 بحار الانوار آمده است «مردم نسبت به وقت نماز، بی اعتنا می شوند»، در صفحه 527 منتخب الأثر «بدعت ها ظاهر و زیاد شود»، در صفحه 218 از جلد سوم معجم احادیث امام مهدی «حلال، حرام شود و حرام، حلال» می شود. حجاب استایل ها و بدعت هایی که در دین و سبک زندگی ما پیش می آید خطرناک است و باید خود را در برابر این خطرات خود را ایمن کنیم. نماز شاه کلید ورود به بهشت است و اولین چیزی که از مؤمن سوال می شود در خصوص نماز است.

در جهاد بنده جان خود را نثار می کند، جهاد فروع دین است اما امامت اصل دین است که در ابتدا ارتباط قلبی خود را با صاحبمان قوی کنیم تا از گناهان مصون بمانیم.

درآخرالزمان در آموزه های دین تحریف به وجود می آید که به وفور می توان آن را مشاهده کرد؛ در رسانه ها افراد برداشت خود از دین را مطرح می کند که برخی افراد دنباله رو او می شوند که همین امر تحریف دین و آموزه های آن را موجب می شود بنابراین تحقیق و مطالعه کردن، به علما و منابع اصیل رجوع کردن و هر روز به روز بودن دینی و ذکر و ارتباط قلبی با خداوند و امام زمان(عج) به ما کمک می کند تا خودمان و فرزندانمان در مقابل تحریف ها مصون بمانیم.

در تربیت دینی کودکان باید در کودکی به آموزه های دینی توجه کنیم چون تربیت در بزرگسالی سخت خواهد شد. غول های رسانه ای در حال تخریب و تحریف اسلام هستند و چهره خشنی از اسلام ارائه می دهند که این امر کار مؤمنین و مردم را در تشخیص حق و باطل سخت می کند.

ناآگاهی افراد و وجود شبهات مانند این است که اگر روزه داری را در مقابل غذای زیاد قراردهیم، چه عکس العملی نشان خواهد داد؟ بنابراین فردی که ذهنش آماده نیست و اطلاعات چندانی ندارد وقتی با هجمه رسانه ای دشمن روبه رو می شود نمی داند که چه عکس العملی نشان دهد.

تا زمانی که هدف مشخصی نداریم خود را در مقابل هجمه ها قرار ندهیم مگر اینکه آنقدر از لحاظ اطلاعاتی قوی باشیم تا در مقابل هجمه ها پاسخ درست داشته باشیم و اینکه دنبال پاسخ بگردیم. در غیراین صورت در مقابل شیطنت ماهرانه دشمن و ایجاد تردید در دل جوانان باید اندکی تأمل کرد و تا زمانی که نیاز نشده است وارد فضای مجازی نشود چون بسیار فریبنده و تغییردهنده افکار است.

بر اساس روایات در آخرالزمان «مردم از محتوای اسلام و قرآن و حقیقت آن دور می شوند»، اسلام و قرآن ساده زیستی را مطرح می کند اما آنچه که امروز می بینیم پررنگ شدن تبرج  و خودنمایی است؛ از جمله این خودنمایی ها می توان به کاشت ناخن، عمل های زیبایی و نمایش زندگی در فضای مجازی اشاره کرد که بار مسئولیت زیادی به همراه دارد، قرار دادن چهره برای عموم، روی افکار تأثیر دارد و باید برای تک تک کارها پاسخگو باشیم. دشمن روی تجملات کار می کند و تبرج، خودنمایی ، چشم و هم چشمی و غفلت باعث می شود از وظیفه اصلی خود در زمینه سازی برای ظهور و دعا برای حضرت جا بمانیم.

در قبال عدم ظهور مقصریم

همه ما در قبال عدم ظهور امام زمان(عج) مقصر هستیم، به کرات می بینیم دشمن با غول های فضای مجازی، روی فکر جوانان روی ظاهر و زندگی شان تمرکز کرده است. آنقدر سرگرم زرق و برق دنیا شدیم که هدف آفرینش را فراموش کردیم، باید وظیفه اصلی خود را پیدا کرده و در راستای زمینه سازی برای ظهور تلاش کنیم.

هرچند با وجود فضای مجازی حفظ دین در آخرالزمان دشوار شده است اما دسترسی اطلاعات در فضای مجازی سهل شده است و با استفاده بهینه از این ابزار می توانیم در صفحات مجازی با تمام علما ارتباط داشته باشیم.

امام سجاد(ع)  فرمودند «خداوند آیات سوره توحید و نیز اول سوره حشر را برای مردم آخرالزمان نازل کرده است، چراکه مردم آخرالزمان از عقل و بینش بالاتری برخوردارند».

افرادی که در آخرالزمان مؤمن می شوند باید اطلاعاتی دینی بالایی داشته باشند و اطلاعات خود را در برابر شهبات به روز کنند تا پای دین محکم بمانند و دین و آیات الهی را بهتر درک کنند.

هرچند که ظهور ناگهانی اتفاق می افتد اما مقدماتی دارد که باید کنار هم چیده شوند تا ظهور رخ دهد؛ آیت الله بهجت فرمودند در اتفاقات آخرالزمان چشمتان به یمن باشد. نباید نسبت به اتفاقات منطقه بی تفاوت باشیم چون ظهور ناگهانی است و به یکباره اتفاق می افتد؛ آماده ‎سازی برای ظهور در عرصه دنیا، جامعه و منطقه نباید یکباره رخ دهد.

مهم ترین نکته این است به عنوان همراه امام زمان(عج) چه کاری باید انجام دهیم و چه مسئولیتی داریم؛ با یک تلنگر، امر به معروف ساده و یک روضه خانگی می توانیم گامی در این راستا برداریم.

همیشه برای فرزندان بهترین هزینه ها را انجام می دهیم اما در کار فرهنگی حداقل را انجام می دهیم؛ آنچه که در قیامت برای ما خواهند ماند چیزی است که برای امام زمان(عج) هزینه کردیم. تک تک ما در برابر زمینه سازی ظهور مسئول هستیم.

تحولات منطقه انسان را به تفکر وامی دارد؛ ظهور ناگهانی است و هنگام ظهور، در لحظه نمی توانیم خود را آماده کنیم شهدای مدافع حرم در بهترین زمان بهترین کار را انجام دادند بنابراین باید مسئولیت خود را برای فراهم کردن زمینه ظهور پیدا کنیم و به اوج تقوا، دین داری و پای بندی برسیم.

بنابراین همراه دعا برای ظهور باید به جامعه تلنگر بزنیم چون جامعه از من و شما تشکیل شده است؛ ما با هم حرکت خواهیم کرد تا حرکت ما به زمینه سازی برای ظهور متصل شود و باید وظیفه و مسئولیت خود را در برابر ظهور حضرت و زمینه سازی ظهور انجام دهیم.

انتهای پیام

نظرات

captcha