نظر بهروز افخمی درباره «موسی کلیم الله (ع)» و «پیر پسر»

بهروز افخمی با اشاره به توفیق فیلم «موسی کلیم الله» بیان کرد که ساخت سریال، پروژه ای بزرگ و ترسناک است و اگر جای حاتمی کیا بود چنین کاری نمی کرد.

به گزارش مشرق، بهروز افخمی درباره فیلم های مورد نظرش در جشنواره فیلم فجر بیان کرد: فیلم «موسی کلیم الله» یک فیلم کامل است. این فیلم، اثری سر و ته دار و درست است که قابلیت اکران دارد.

وی اضافه کرد: احتمالاً این فیلم در اکران موفق و پرفروش خواهد شد؛ چرا که در همین نمایش محدودی که در جشنواره داشت، خانم ها واکنش های خوبی نسبت به آن نشان دادند و با آن درگیر شدند.

افخمی درباره تولید سریال «موسی» و موفقیت آن نیز عنوان کرد: ساخت سریال کاملاً بستگی به درک و دریافت و پرداخت ابراهیم حاتمی کیا دارد. او در مقابل یک کار بزرگ و چالشی و ترسناک قرار گرفته است؛ کاری که من اگر جای او بودم، انجام نمی دادم.

وی درباره اینکه چقدر چنین سریالی می تواند موفقیت های سریال های تاریخی را در منطقه تکرار کند، گفت: مشخص نیست اما امیدوارم سریال خوبی دربیاید چون فیلمش خوب شده است و درباره سریال هم کنجکاوی زیادی وجود دارد.

افخمی در ادامه یادآور شد: در عین حال باید توجه داشت که موفقیت در بین مردم با موفقیت به عنوان یک فیلمساز پخته که می تواند با موضوعات برخوردی شخصی داشته باشد، متفاوت است. ابراهیم حاتمی کیا در این اثر، فیلمی شخصی درباره مادرانگی ساخته است. موضوع فیلم، ترس از به دنیا آمدن فرزند است که در بین زنان شایع است به ویژه زمانی که یک موجود برگزیده و انتخاب شده برای به دنیا آمدن باشد که از طریق وحی مشخص می شود.

وی در بخش دیگر درباره کیفیت پایین کمدی های جشنواره تصریح کرد: با توجه به وضعیت کنونی سینمای ایران، به نظر می رسد که کمدی های امسال از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و پیش بینی می شود که فروش بالایی نداشته باشند. با این حال، ژانر کمدی همچنان نقش مهمی در سرپا نگه داشتن سینما ایفا می کند. تهیه کنندگان نیز به این موضوع واقف هستند و احتمالاً تلاش خواهند کرد تا با تولید آثار کمدی باکیفیت و با حضور افراد متخصص، رونق را به سینما بازگردانند.

وی درباره بخش ویژه جشنواره گفت: نکته قابل توجه این است که جشنواره امسال با نمایش های ویژه خود، جان تازه ای گرفته است. فیلم هایی مانند «پیر پسر» با ایجاد هیجان، توانسته اند توجهات را به خود جلب کنند، در حالی که فیلم های بخش مسابقه نتوانسته اند چنین تاثیری داشته باشند.

وی درباره اکران عمومی فیلمی مثل «پیر پسر» بیان کرد: برای اکران عمومی این فیلم ها، چالش هایی وجود دارد. با توجه به ممیزی و میزان بالای خشونت در این آثار، احتمالاً با سانسور مواجه خواهند شد. به نظر می رسد که این نوع فیلم ها با سانسور، کیفیت خود را از دست می دهند و ممکن است کارگردان در برابر آن مقاومت کند.

افخمی اضافه کرد: در مورد خشونت در سینما، باید توجه داشت که خشونت، جزء ذاتی سینماست و مخاطب برای تماشای آن به سینما می رود. سانسور خشونت، نه از نظر اخلاقی و نه از نظر شرعی، توجیهی ندارد. نمایش خشونت می تواند باعث رهایی ذهنی و تنبه مخاطب شود و هیچ پشتوانه معقولی برای ممنوعیت آن وجود ندارد.

وی در پایان درباره دیگر فیلم های جشنواره گفت: در مورد پدیده جشنواره، می توان به فیلم «بچه مردم» اشاره کرد که به شکلی غیرمنتظره و با ترکیبی از فانتزی و داستان پردازی ایرانی، اثری قابل توجه از آب درآمده و فیلمی روشن و امیدبخش است. از این حیث این فیلم، نقطه مقابل فیلم «رها» است که اگرچه فیلمی سیاه و تلخ است اما سیاه نما و سیاسی نیست.

نظرات

captcha