نشست خبری «ماریا»؛ تقابل سنت و مدرنیته همراه با بیان ویژگی های قوم بلوچ

نشست خبری فیلم سینمایی «ماریا» در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری فیلم «ماریا» با حضور مهدی اصغری ازغدی کارگردان، علی لدنی تهیه کننده، مهشید خدادادی، کامیاب گرانمایه، صادق سهرابی بازیگران، داوود ملک حسینی مدیر فیلمبرداری،الناز عبادالهی تدوینگر، امید اکبری طراح صحنه برگزار شد.

اجرای این نشست را سونیا پوریامین عهده دار بود.

«ماریا»؛ حاصل کار یک گروه جوان

کارگردان این فیلم در ابتدای نشست، گفت: این فیلم وقتی شروع شد 26 سال داشتم و فیلم دوست داشتنی برای من است زیرا 70 درصد عوامل این فیلم جوانانی هستند که مانند من سن کمی دارند، این پروژه ثمره یک تیم جوان است.

تقابل سنت و مدرنیته؛ بازنمایی فرهنگ غنی قوم بلوچ

علی لدنی، پس از کارگردان این اثر سینمایی، عنوان کرد: خیلی خوشحالم که امسال در جشنواره فیلم های خوبی را شاهد بودیم. امیدوارم که سینمای اجتماعی موقعیت خود را مجدداً در سینما ایران به دست آورد و از دست اندرکاران جشنواره نیز ممنونم که واقعا بار سنگینی را به دوش دارند. امیدوارم در سال آینده در بستری مناسب از آقای فریدون جیرانی تقدیر شود. سعی کردیم که در این فیلم تقابل سنت و مدرنیته را نشان دهیم و بیانگر فرهنگ غنی قوم بلوچ باشیم.

آگاهی از بازار کساد فیلم های اجتماعی؛ عجله در فیلمی صبور؟

ازغدی در پاسخ به پرسشی با موضوع فرایند شکل گیری فیلمنامه و کندی روایت، عنوان کرد: ما آگاه بودیم که بازار فیلم های اجتماعی در ایران بازار مناسبی نیست. ما این فیلم را با دورنمای بین الملل تولید کردیم. در مورد کندی روایت لازم است بگویم که گمان می کنم احساس کندی روایت از صبر کم ما می آید، به عبارت بهتر صبر ما کم شده است؛ در فیلمی که شما را به صبر دعوت می کند من نمی توانم از صبوری خودداری کنم و لازم است بگویم که این نسخه که در کاخ جشنواره اکران شد نسخه بین الملل است و قطعا نسخه های دیگری برای اکران عمومی در نظر گرفته شده است.

فرانسوی ها روایت را کند ندانستند!

عبادالهی در باب کندی روایت، افزود: من این فیلم را با مخاطب های خارج از کشور هم دیدم و نظرات متناقضی با این موضوع دریافت کردم. دوستان فرانسوی به کندی روایت اشاره نداشتند و ما اگر ریتم را تندتر از این نسخه می کردیم ممکن بود مخاطبان خارج از کشور احساسات مورد نظر ما در فیلمنامه را دریافت نمی کردند. نسخه اکران عمومی هم نهایتاً 5-6 دقیقه کوتاه تر از این نسخه خواهد بود.

درباب گنگی رابطه ماریا و فرهاد

از کارگردان این فیلم سینمایی در مورد گنگ بودن رابطه دو کاراکتر ماریا و فرهاد پرسیده شد که وی تأکید کرد: اگر روایت فیلم را مجدداً یادآوری کنیم متوجه خواهیم شد که فرهاد می کوشد تا کاراکتر پریسا را به ماریا شبیه کند و این احتمال ممکن می شود که فرهاد و ماریا در گذشته نگاه عاشقانه ای نسبت به هم داشتند.

کارگردان فیلم «ماریا» در پاسخ به پرسشی در باب شکل گیری ایده اولیه اثر، افزود: این روایت در ابتدا از یک ماجرای مستند درباب بازی دختر بازیگری در نقش یک روسپی در یک فیلم کوتاه به وجود آمد که پس از پخش این فیلم خانواده این دختر نسبت به او واکنش خشن و دردناکی داشتند که این جرقه ایده اولیه برای من بود.

پس از کارگردان، کامیاب گرانمایه از فرایند انتخاب این نقش، گفت و توضیح داد: روند انتخاب من از شاگردی آقای اصغری ازغدی آغاز شد، روزی ایشان با من تماس گرفتند و موضوع این فیلمنامه مطرح شد تا به روز فیلمبرداری رسیدیم و پس از کلی تمرین به این خروجی رسیدیم. تجربه حضور کنار بازیگران حرفه ای فوق العاده بود.

خدادادی پس گرانمایه به تجربه حضور خود اشاره کرد و گفت: من اولین پروژه تصویری خود را در «ماریا» تجربه کردم و برای من از یک نظر خوش شانسی بسیار بزرگی بود که بتوانم در کنار بازیگران حرفه ای حضور پیدا کنم و از آنها یاد بگیرم و از منظری دیگر چالش برانگیز بود که پیوسته باید خود را به یک گروه حرفه ای می رساندم.

سنت های دست و پاگیر هم چنان ادامه دارد!

صادق سهرابی در ادامه درباره تجربه حضور و ویژگی های قوم بلوچ، عنوان کرد: تجربه بسیار ارزشمندی برای من بود و در کنار یک گروه حرفه ای آموختم و لذت بردم. در مورد قوم بلوچ باید بگویم که هنوز در برخی از قسمت های این استان سنت های دست و پا گیر وجود دارد و برای مثال همچنان مادر نمادی از سوختن و ساختن است.

یکی از اصحاب رسانه از میانه جمعیت کارگردانی فیلم را افتضاح تلقی کرد و اعتبار این اثر را وابسته به حضور صابر ابر و پانته آ پناهی ها دانست.

مواظب قلم زدن خود باشیم

وی درباره این نظر کوبنده، عنوان کرد: از اصحاب رسانه خواهشمندم که مواظب باشید چگونه قلم می زنید؛ همه ما سلایقی داریم و نمی توانیم تنها از سر بی صبری نظر خود را بیان کنیم. کاش مواظب باشیم که چگونه قلم می زنیم، بسیاری از فیلمسازهای بزرگ از نقدهای تند و بی رحمانه کشور را ترک کردند. قرار نیست رسانه الزاما جنجال برانگیز باشد و از تمامی اصحاب رسانه و سینما دوستان دعوت می کنم که اگر نقدی و نظری دارید در دفتر کاری ام میزبان تک تک شما عزیزان هستم.

در انتهای جلسه داوود ملک حسینی عنوان کرد: کاش اگر نقدی می کنیم جلسه را ترک نکنیم زیرا که نقد اگر سازنده باشد بسیار مفید خواهد بود و ما همه در تمامی آثارمان در حال مشق کردن هستیم و امیدواریم که روزی نظر دوستی که فیلم را نپسندید جلب کنیم .

نظرات

captcha