انجمن انقلاب اسلامی باید به سمت رویکرد توان افزایی حرکت کند

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تهران گفت: انجمن علمی انقلاب اسلامی باید به سمت رویکرد توان افزایی استاد در کلاس درس حرکت کند.

خبرگزاری تسنیم از شیراز، نیره قوی در پانزدهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور، که به میزبانی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در حال برگزاری است، با بیان اینکه دروس عمومی در بسیاری دانشگاه های جهان تدریس می شود، اظهار داشت: براساس بررسی های علمی صورت گرفته در اغلب کشور های دنیا دروس عمومی را داریم.

وی افزود: مرکز ثقل دروس عمومی در سایر کشور ها، هویت یابی، هویت بخشی و آگاهی دانشجویان از تاریخ کشور خودشان است. این دروس عمومی فقط مختص به کشور ما نیست، اما یک تفاوتی با سایر کشور ها داریم و آن پارادیم و چارچوب های فکری و دینی ما هست که ذیل مبانی انقلاب آن را تبیین می کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، اظهار کرد: حتی اساتید انقلاب که تاریخ کشور را بیان می کنند به اندازه ما که مبانی و تبیین انقلاب را بر اساس مبانی دینی بیان می کنیم چالش ندارند، ما که می دانیم ذات این منابع و مبانی، الهی و وحیانی است و در این شکی وجود ندارد، اما نوع کارکرد دولت ها در ارزیابی ها همه تاثیر گذار بوده است. ما در دانشگاه، بر روی مبانی، آرمان و اهداف انقلاب متمرکز هستیم، خیلی از دانشجویان با انقلاب مشکل ندارند، اما زمانی که به اهداف، آرمان و روش هایی که انقلاب دارد می رسند، چالش برانگیز می شود.

وی با بیان اینکه انجمن علمی انقلاب اسلامی باید به سمت رویکرد توان افزایی استاد در کلاس درس حرکت کند، گفت: در نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، بخش های مختلفی بر روی درس انقلاب کار می کنند، دانشگاه معارف و معاونت آموزش در یک بخش و بخش دیگری هم که در این زمینه کار می کند پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی است.. در رابطه با این کار آنچه مد نظر معاونت آموزش است نخست ارائه صحیح محتوا است، که این یک کار نسبی نیست که هرکس بر اساس رای و نظر خود یک محتوای خاصی داشته باشد، بلکه بر اساس سرفصل هایی است که شورای عالی دارد، و بنده معتقد هستم که باید به روزرسانی بشود.

قوی، هدف دیگری معاونت آموزش را کاربردی کردن محتوا ها دانست و گفت: کاربردی بودن به معنای ایجاد شناخت، گرایش و کنش انقلابی در دانشجو است. همان هدفی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده اند؛ درس ما مانند سایر دروس نظیر شیمی، فیزیک، ریاضی و ... نیست که بگوئیم قصد آن فقط انتقال دانش است، بلکه هدف باید انتقال دانش ارزشیِ مد نظر اساتید انقلاب باشد؛ این محتوایی است که می تواند در جنگ شناختی که ما داریم، یک شناخت صحیح ایجا کند و به دنبال آن، گرایش و نهایتاً کنش انقلابی ایجاد بشود.

وی اظهار کرد: در درس انقلاب اسلامی از استاد خواسته می شود که لزوماً انطباق حداکثری با سرفصل های مصوب شورای عالی داشته باشد؛ در پژوهشی که انجام گرفته است تمام کتاب های انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته که کمترین حجم آن شامل 200 و بیشترین حجم آن 500 صفحه است که در دو واحد و طی چهارده جلسه یک ساعت و نیم باید تدریس شود؛ در بحث تخصصی نوشتن این کتاب ها صرفا رونویسی از مجموعه مجلات، روزنامه و سایت ها بوده است در این کتاب هایی که مورد بررسی قرار گرفته، شما هیچ تصویری را مشاهده نمی کنید، نکته بعد هم در مورد قطع کتاب ها مطرح است.

قوی، در ادامه به نقد کتب درسی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: سرفصل های حال حاضر درس انقلاب اسلامی، مربوط به این درس نیست و بیشتر سرفصل ها مربوط به درس تاریخ است که دانشجویان در دوران تحصیل قبل از دانشگاه آن را گذرانده اند. همه ی کتاب های انقلاب بررسی شده است، چرا فقط ما باید بر یک کتاب متکی باشیم.

وی ادامه داد: دانشجویان هم نمره محور پرورش یافته اند و فقط دنبال یک منبع برای مطالعه هستند، همه کتاب هایی که در درس اساتید انقلاب قرار دارد، با اینکه در سالی که چاپ و منتشر شده، مفید بوده است، اما در حال حاضر، هم داری نقد ساختای و هم نقد رویکردی است. در دو بررسی که صورت گرفته است بعضی از کتاب ها داری نقد رویکردی شدیدی است و فقط تاریخی است، زمانی که آن را مطالعه می کنیم اصلاً نمی توانیم خود را در فضای انقلاب قرار بدهیم و فقط تاریخ انقلاب را بیان کرده است و تعدادی از کتب هم آنقدر قدیمی شده است که به دهه سی انقلاب هم نمی رسد، چه برسد به سال 1403 که هر روز هوش مصنوعی می تواند هزار ایده به دانشجویان بدهد، لذا این کتب هم داری نقد ساختاری و هم نقد شکلی هستند. پیشنهاد این است که بجای یک کتاب 250 صفحه ای، 140 صفحه متن داشته باشیم و کلاس را با مهارت «تصویرمتن» اداره بکنیم، که به تبع تغییر روش، محتوا هم تغییر پیدا می کند و کلاس را می توان بر اساس فیلم، کلیپ و تصویرسازی ادامه داد و برای ارئه اینها می توانیم از شبکه های مجازی استفاده بکنیم و دانشجویان را به این سمت هدایت کنیم، در این حالت، کلاس، مهارت محور می شود.

انتهای پیام/424/.

نظرات

captcha