سایه اتهام آلودگی هوای تبریز بر سر خودروها و نیروگاه

به گزارش ایرنا، با افزایش روزافزون جمعیت و توسعه شهرنشینی، تعداد خودروها و وسایل نقلیه نیز به طور چشمگیری افزایش یافته و این افزایش، منجر به انتشار آلاینده های هوا و به خطر افتادن سلامت انسان و محیط زیست شده است. به گفته کارشناسان خودروهای شخصی با سوخت های بنزینی و دیزلی از اصلی ترین منبع آلودگی هوا در شهرهای بزرگ هستند این خودروها با ناقص سوزاندن سوخت های فسیلی، گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن، مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق را وارد هوا می کنند و در این میان وسایل نقلیه سنگین مثل کامیون ها، اتوبوس های فرسوده سهم قابل توجهی در آلودگی هوا دارند.

به گزارش ایرنا، با افزایش روزافزون جمعیت و توسعه شهرنشینی، تعداد خودروها و وسایل نقلیه نیز به طور چشمگیری افزایش یافته و این افزایش، منجر به انتشار آلاینده های هوا و به خطر افتادن سلامت انسان و محیط زیست شده است.
به گفته کارشناسان خودروهای شخصی با سوخت های بنزینی و دیزلی از اصلی ترین منبع آلودگی هوا در شهرهای بزرگ هستند این خودروها با ناقص سوزاندن سوخت های فسیلی، گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن، مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق را وارد هوا می کنند و در این میان وسایل نقلیه سنگین مثل کامیون ها، اتوبوس های فرسوده سهم قابل توجهی در آلودگی هوا دارند.

این وسایل نقلیه به دلیل مصرف سوخت بیشتر و دارا بودن موتورهای بزرگ تر، آلاینده های بیشتری را نسبت به خودروهای شخصی تولید می کنند.

بر اساس آمار منتشر شده تعداد 1.2 میلیون دستگاه انواع خودرو با سوخت های مختلف در آذربایجان شرقی وجود دارد که روزانه تا 4.5 میلیون لیتر بنزین مصرف می کنند از این تعداد حدود 750 هزار دستگاه در تبریز مرکز این استان تردد می کنند و بنا به گفته کارشناسان بیش از 70 درصد آلودگی هوای این شهر ناشی از تردد این خودروها در معابر و خیابان ها و مابقی مربوط به سوخت نیروگاه، صنایع و خانه هاست.

همچنین حدود 11 هزار تاکسی و 300 دستگاه اتوبوس در این شهر تردد می کنند که بالای 50 درصد آنها فرسوده است و با ناقص سوزی، دود و ذرات معلق خطرناک را از طریق اگزوزهای خود وارد هوا می کنند که هر بار تنفس آن، سلامت افراد جامعه به ویژه گروه های حساس را به خطر می اندازد.

خودروها 70 درصد در آلودگی هوای تبریز نقش دارند

سرپرست محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه وسائط نقلیه حدود 70 درصد در آلودگی هوای تبریز نقش دارند، گفت: در این رابطه کیفیت خودروهای تولیدی داخل، کیفیت پایین سوخت خودروها، فرسودگی و نوع خودروها نقش مهمی در ایجاد آلودگی دارند که برای از میان برداشتن آنها نیازمند اتخاذ تصمیمات کلان و بزرگ هستیم.

محمدحسین حسن زاده افزود: مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز نیز در این امر بی تاثیر نیست اما با توجه به شرایط موجود کشور مجبوریم بین بد و بدتر انتخاب کنیم و در این زمینه باید مازوت سوزی نیروگاه را برای تامین برق منطقه تحمل کنیم و ما تلاش داریم تا برای سال آینده این مشکل را حل کنیم.

وی با بیان اینکه منشاء آلودگی هوای کشور استفاده بیش از حد و نادرست از سوخت های فسیلی است، گفت: صنایع تبریز 30 تا 40 درصد در آلودگی هوای این کلانشهر نقش دارند و بدون تردید آلودگی هوا ارتباط مستقیم با سوخت فسیلی دارد و در این میان صنایعی همچون نیروگاه حرارتی، کارخانه ها و واحدهای صنعتی در افزایش میزان آلودگی ها نقش دارند و نمی توان از آنها چشم پوشی کرد.

وی، رفع آلودگی هوا در تبریز و تعدادی دیگر از شهرهای استان را یکی از دغدغه های مهم حفاظت محیط زیست برشمرد و اظهار کرد: متاسفانه امسال میزان و تعداد روزهای آلوده در کلانشهر تبریز نسبت به سال های قبل افزایش یافته است که موضوعی نگران کننده برای سلامت شهروندان به شمار می رود.

بر اساس آمار منتشر شده از ابتدای امسال تاکنون شهروندان تبریزی شاهد ایرنا، افزایش سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای درون شهری در کنار حذف مازوت سوزی نیروگاه و افزایش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر چشم انداز زندگی با هوای پاکتر در کلانشهر تبریز را روشن تر می کند.

نظرات

captcha